Auteur Topic: Wat voor een plug heb ik nodig?  (gelezen 1757 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Mathijs

  • Gast
Wat voor een plug heb ik nodig?
« Gepost op: 25 augustus 2005, 16:11:49 »
Hallo,

Ik heb pas een tweede-hand scanner gekocht en kreeg daar een discoonantenne bij met kabel, op de kabel ontbraken de pluggen omdat deze niet goed mee waren.
De scanner is een Yupi mvt 7100.
Nu vraag ik me af wat voor een pluggen heb ik nodig en hoe heten ze?
Ik weet dat dit een mega domme vraag kan zijn maar ik ben echt minder dan een groentje op dit gebied.
Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Mathijs

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Wat voor een plug heb ik nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2005, 16:27:50 »
Hoi Matthijs,

Citaat
Ik heb pas een tweede-hand scanner gekocht en kreeg daar een discoonantenne bij met kabel, op de kabel ontbraken de pluggen omdat deze niet goed mee waren.
De scanner is een Yupi mvt 7100.
Nu vraag ik me af wat voor een pluggen heb ik nodig en hoe heten ze?
Ik weet dat dit een mega domme vraag kan zijn maar ik ben echt minder dan een groentje op dit gebied.
Alvast bedankt voor je reactie.

De connector op je Yupiteru 7100 is een zogenamde BNC-connector. Op de meeste (goedkope) Discone antenne's zit een PL-259 plug, die zijn vrij eenvoudig te monteren. Je moet alleen even kijken of het daadwerkelijk een PL-259 plug is en geen N-connector. Als je naar Google gaat en je typt daar "PL-259" of "N-connector" in dan zie je het verschil....
Succes!

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Wat voor een plug heb ik nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2005, 16:50:45 »
Als de pluggen niet meer goed waren doordat de kabel al een tijd in gebruik is geweest bij de vorige eigenaar, dan is er altijd kans dat de kabel zelf ook niet meer goed is. Er kan vocht in de kabel zijn gekomen enz enz.

Wat voor kabel is het? (staat meestal op de zijkant gedrukt)

En een tip voor "groentjes": Gebruik liever geen RG-58, en gebruik bij langere kabellengtes helemaal geen RG-58.

Het zal zonde zijn als je relatief dure connectoren koopt voor een slechte kabel, dan kan je beter voor paar tientjes goede kabel (RG213/Aircell 7) kopen, en voor dat type kabel connectoren/pluggen aanschaffen.

PS: Misschien overbodig om te zeggen, en voor de meeste scannerluisteraars vanzelfsprekend; maar ik zie wel eens dat beginnende scannerluisteraars gamma/praxis kabel (75 Ohm) kopen die alleen geschikt is voor tv/video (antenne of kabel) en satellietinstallaties.. (Misschien door gebrek aan adressen waar ze wel de goede kabels verkopen.) Deze kabel is totaal ongeschikt voor scanners..

Maar de winkel waar ze BNC en PL-259 (of N) connectoren verkopen hebben ongetwijfeld goede 50 Ohm kabel in hun assortiment zitten.

Groeten,
Remon

Mathijs

  • Gast
Re: Wat voor een plug heb ik nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2005, 17:39:49 »
Hallo,

Allereerst bedankt voor de reacitie.

Aan de hand van de foto's denk ik dat ik een N-connector heb.
De kabel die ik heb is een ccAXIAL CABLE Rg 213/u-BX het is wat lastig te lezen maar goed.

Ook bedankt voor de tip van de tv/video kabel die niet de gebruiken is, ik wist dit inderdaad niet.

Groetjes Mathijs.