Auteur Topic: Coax-kabel .. advies ..  (gelezen 3129 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Coax-kabel .. advies ..
« Gepost op: 24 augustus 2005, 22:41:47 »
Wil nieuwe coax gaan aanschaffen, omdat ik wat veranderingen in mijn huiskamer heb doorgevoerd.
Mijn scanner heeft een andere plek gekregen en staat wat verder weg van de antenne.
Koppelstukken zijn sowieso uit den boze.

Gebruikte eerst Ecoflex 10, wat overigens een uitstekende kabel is, maar vindt het de dik en te stug om het door mijn huiskamer te trekken.

Nu heb ik een andere kabel gezien, nl. Aircell 7.
Heb met deze coax totaal geen ervaring en vroeg mezelf af of deze coax daadwerkelijk zo soepel is als wel eens gezegd wordt.
Het moet in iedergeval een coax zijn die een goede afscherming heeft en een zo laag mogelijke demping heeft

Ben nog in het bezit van een behoorlijk aantal meters RG-213u, dat zou ik opzich kunnen gebruiken.
Maar ik vroeg mezelf af of misschien Aircell 7 toch geen betere keuze, afgaande op de specs.

Wie geeft raad ?!?

Marc .. Haaglanden ..

Gert Jan

  • Gast
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2005, 06:51:48 »
Marc, jammer dat je niet zegt hoeveel meter je wilt gaan gebruiken.
Ik gebruik voor één van mijn antennes Aircell7 en ik moet zeggen dat het zeer soepele kabel is, prima te leggen.
De specificaties zijn ook prima alleen als je echt grote afstanden wil gaan overbruggen (>30m) zou ik denken dat het toch teveel gaat dempen op UHF.
Let wel op, Aircell7 heeft eigen connectoren nodig die niet erg makkelijk te solderen zijn als je daar niet handig in bent.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2005, 07:27:59 »
Ja inderdaad, is misschien wel makkelijk om te weten om hoeveel meter het gaat, even niet aan gedacht.

Het gaat om een meter of 10 a 12, maximaal misschien 15 meter.
Maakte tot op voor kort gebruik van Ecoflex 10 ( 3 a 4 meter ) en hoef op dat moment niet door het hele huis heen.

Maar als het echt de moeite loont om gewoon weer Ecoflex te verkiezen boven Aircell 7, dan schaf ik gewoon weer Ecoflex aan met natuurlijk als gevolg dat ik de coax netjes moet wegwerken.

Lees zo af op het net ook dat sommige negatieve ervaringen hebben met Aircell, dat de coax kwetsbaar zou zijn wanneer het wat te ver gebogen zou worden.

Groeten, Marc ...

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2005, 09:30:55 »
Citaat
Ben nog in het bezit van een behoorlijk aantal meters RG-213u, dat zou ik opzich kunnen gebruiken.
Maar ik vroeg mezelf af of misschien Aircell 7 toch geen betere keuze, afgaande op de specs.

RG-213 is net zo goed hoor. Het verschil tussen deze kabel en Aircell-7 merk je echt niet. De kabel is alleen wat stugger dan Aircell-7.
Ik ben altijd dik tevreden over de kwaliteiten van RG-213 coaxkabel en gebruik het daarom al jaaaren..

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2005, 13:44:20 »
Citaat van: "Marc The Hague"
Lees zo af op het net ook dat sommige negatieve ervaringen hebben met Aircell

Ik heb Aircell en RG213 ooit eens vergeleken in een professionele omgeving en Aircell kwam daar destijds bijzonder slecht vanaf. Het probleem is echter dat er verschillende soorten RG213 zijn, en volgens mij zijn er ook diverse fabrikanten die Aircell-7 op de markt brengen. Wellicht had ik toevallig een stuke 'goede' RG213 en 'minder goede' Aircell, maar het verschil was in elk geval dusdanig dat ik allergisch ben geworden voor Aircell :)

Groeten, Peter.

exLid057

  • Gast
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2005, 16:04:16 »
Hoi alle


 Ook ik kan de standpunt van Peter ook bevestegen.

 Ik zelf gebruik zelf ook RG 213 en dan wel 4 x 45 meter merk er niks van dat ik hier signaal verlies heb.


 grt kees Zutphen

Gert Jan

  • Gast
Re: Coax-kabel .. advies ..
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2005, 16:09:42 »
Citaat van: "Marc The Hague"
Ja inderdaad, is misschien wel makkelijk om te weten om hoeveel meter het gaat, even niet aan gedacht.

Het gaat om een meter of 10 a 12, maximaal misschien 15 meter.
Maakte tot op voor kort gebruik van Ecoflex 10 ( 3 a 4 meter ) en hoef op dat moment niet door het hele huis heen.

Maar als het echt de moeite loont om gewoon weer Ecoflex te verkiezen boven Aircell 7, dan schaf ik gewoon weer Ecoflex aan met natuurlijk als gevolg dat ik de coax netjes moet wegwerken.

Lees zo af op het net ook dat sommige negatieve ervaringen hebben met Aircell, dat de coax kwetsbaar zou zijn wanneer het wat te ver gebogen zou worden.

Groeten, Marc ...

Ach, als je persé het onderste uit de kan wil hebben (en wie wil dat nou niet ;) ) zou ik voor Ecoflex(15) kiezen.
Alle beetjes helpen alleen zal dat beetje wat je pakt zo klein zijn als je <20m blijft dat je het absoluut niet zult merken, of je moet iets op 3GHz doen :P