Auteur Topic: rf systems draadantenne inkorten?  (gelezen 3071 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
rf systems draadantenne inkorten?
« Gepost op: 24 juli 2005, 20:12:01 »
Ik heb een draadantenne van RF systems.
De MLBA MK1 van 12,5 meter lang.
Wie weet of het kwaad kan om deze antennedraad in te korten tot ongeveer 8 a 9 meter? Hij is alleen voor ontvangst....

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Antenne inkorten
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2005, 21:16:00 »
Hoi Daaf,
Naar mijn mening moet dat wel kunnen.
Hij zal alleen op de lage frequenties wat minder gaan presteren.
Dus eigenlijk is het zonde om te doen maar je zal wel met ruimte problemen te kampen hebben ;)
Succes
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2005, 21:28:26 »
Citaat
Dus eigenlijk is het zonde om te doen maar je zal wel met ruimte problemen te kampen hebben

Precies, dat is het voornaamste probleem Peter. Misschien dat ik hem nog met wat bochten en hoeken kan monteren maar dat zal moeilijk worden.
En als ik 2 maal 6,25 mtr heen en weer doe? Dus dat het einde van de draad bij het begin eindigt, zou dat uitmaken?

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2005, 22:15:33 »
Nee David, dat heen en weer spannen schijnt niet veel invloed te hebben.
Wat je wel kan proberen is de draad onder een hoek van 30° te spannen.
Dus van zo hoog mogelijk bij het huis vandaan naar b.v. een iets lagere paal in de tuin.
Dat schijnt de richtingsgevoeligheid ook wat op te heffen én je kan wat meer draad kwijt.
Je kunt ook proberen wat het effect is als je idd een hoek omgaat, dus een L-vorm.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem maar kan wel 12 meter kwijt.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, laat het eens horen als het zover is?
Succes.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2005, 22:31:05 »
Wat ook nog kan is een omgekeerde V. Dus in het midden een mast van een aantal meters. Je zit hier dan wel weer met bepaalde hoeken die je moet maken geloof ik.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2005, 22:44:52 »
Citaat
Ik hoop dat je hier wat mee kan, laat het eens horen als het zover is?

Als het zover is dan hoor je het zeker. (Herinner me er wel even aan als je wilt, dan maak ik er ook een foto van)

Sander

  • Gast
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2005, 17:32:38 »
Zelf kan ik ook niet echt 12 meter draad kwijt, gelukkig hebben wij aan de buitenzijde van het huis een plastic regenpijp! Je voelt hem al aankomen, het uiteinde van de draad verzwaard met een gewichtje en de draad netjes in de regenpijp laten zakken. De ontvangst is echt geweldig en van de draad zie je helemaal niets.

Wellicht is dit ook een oplossing voor jou.

mvg,

Sander

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2005, 17:35:05 »
Citaat
Zelf kan ik ook niet echt 12 meter draad kwijt, gelukkig hebben wij aan de buitenzijde van het huis een plastic regenpijp! Je voelt hem al aankomen, het uiteinde van de draad verzwaard met een gewichtje en de draad netjes in de regenpijp laten zakken. De ontvangst is echt geweldig en van de draad zie je helemaal niets.

Dit is wel een hele mooie oplossing. Ik ga eens kijken of ik zoiets ook zou kunnen doen.

Paul

  • Gast
Re: rf systems draadantenne inkorten?
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2005, 20:11:25 »
Ik heb mijn draad anders moeten hangen, omdat het niet echt practisch was hoe hij eerder hing. Ik heb een klein mastje gemaakt achter in de tuin met daarop een katrol. Echter om dit netjes te doen en het touw over de katrol te laten lopen heb ik er +/- 75 cm van af moeten halen. Heb hier geen veranderingen kwa ontvangst van opgemerkt. Staat me iets van bij dat je hem in ieder geval niet korter moet maken dan 10 meter staat geloof ik zelfs in de beschrijving die erbij geleverd word, echter deze heb ik niet meer.