Auteur Topic: verminderde ontvangst met antenne  (gelezen 2382 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
verminderde ontvangst met antenne
« Gepost op: 31 mei 2005, 18:28:51 »
Hoi,

ik heb nu al een tijdje een Sirio SD1300 op mijn zolder, met een goeie dikke H2000 naar beneden en verbonden met mijn IC-R5. Ik had echt zeer goede ontvangst en kon de controlekamer van mijn werk duidelijk  horen (ik gebruik die wat als referentie). Nu is het al een tijd dat ik duidelijk veel minder ontvang en kan zelfs de controlekamer totaal niet meer horen, terwijl ik daarvan zeker weet dat er niks veranderd is aan frequentie of zendvermogen,... .
Aan mijn eigen opstelling is ook niks veranderd, scanner is steeds aan antenne gekoppeld, en kabel loopt nog op de zelfde plaats. Op zolder staat de antenne nog gewoon recht en zie op het eerste zicht geen defecten aan de kabel of zo??????

Weet iemand wat er gebeurt is en wat ik zelf eventueel kan uitmeten met een gewoon multimetertje????

Bedankt.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: verminderde ontvangst met antenne
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2005, 21:40:27 »
Hallo,

Als je pas geleden geen isolatie aangebracht hebt op zolder zou ik even een andere ontvanger aan je antenne bevestigen.

Vriendelijke groet,

Meeluisteraar
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
verminderde ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2005, 11:20:41 »
Das een goeie. Met metaalachtig folie..... :)
Andere ontvanger..een goed advies!!!
Pluggen gecontroleerd?
Kabel doormeten.
Hoge bouwkranen/gebouwen etc. bijgekomen?

Gr.: j.d.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: verminderde ontvangst met antenne
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2005, 13:57:38 »
Hoe moet ik dan die kabel doormeten? Gewoon op kortsluiting?

Ik heb ook de indruk dat ontvangst verminderd is in alle richtingen? Dus ik denk dat het probleem bij mij ligt.

Geen veranderingen aan mijn woning aangebracht.

Ik heb nog een tweede scanner een Comtell maar die ontving daarvoor al veel minder dan de Icom, dus kan niet echt vergelijken hiermee. Eventueel met m'n luchtvaart scanner.

Het enige zichtbare wat er in mijn omgeving is veranderd is dat mijn buren een schotelantenne hebben geplaatst op hun muur waar mijn kabel ong. een halve meter naast loopt, maar dat is toch ook gewoon een ontvangst antenne?
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
verminderde ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2005, 14:42:17 »
Plug bij antenne los: moet "open" zijn.
  ''    ''   reciever  ''     ''        ''       ''

Nu de meter erop: moet een goeie hoge weerstand zijn.
Nu een van beide kanten met elkaar verbinden.
De meter erop aan de andere kant: meter +/- nul Ohm.
Dit zou ik doen als totale leek op HF gebied.
Let ook op vocht in de kabel. Dat meet je niet met multimeter wel met een zgn. megger (500 Volt meetsysteem).

De pluggen: pas op wees hier niet slordig mee!!! Ben hierzelf geen geite...
maar een mierenn....... in.  :oops:

Zit erop je scanner misschien zoiets als een "local switch"o.i.d.?
Deze verzwakt de signalen als je te dicht bij de zender zit.

Een welwillende amateur/reperateur kan met een HF-signaalgever(hoe heet zo"n ding?) in enkele minuten bepalen of je scanner/ontvanger aan de specificaties, gevoeligheid, voldoet. Geef wel aan welke frequenties voor jouw problemn opleveren.

De schotel.....men is op dak geweest.....misschien de kabel beschadigd?

Hoop dat je er wat aan hebt.
Denk dat er meerdere zijn die de oorzaak van dit probleem willen weten.
Ook al is het een zgn. dommigheidje.....we zullen er niet om lachen...een beetje misschien.......ter lering en de vermaak!!!

Gr.: j.d.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: verminderde ontvangst met antenne
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2005, 14:56:33 »
probeer eens hoeveel zender van ALEX 90 je kunt ontvangen. Laat de scanner eens zoeken tussen de 469.0900 en 469.3100, om de 20 kHz is er een steunzender van ALEX 90 met een datariedel aanwezig. Hoe aan het aantal zender dat je ontvangt kun je enigzins je ontvangst in dit gebied controleren. Waar ik me nu bevind in Hoogvliet pak ik met m'n handscanner en een rubberduck antenne 2 of hooguit 3 zenders. Op m'n basis scanner met UHF discone buitenantenne op een meter of 8 hoogte pak ik 9 zenders. Sluit ik echter een VHF antenne op deze scanner aan dan pak ik 6 zenders,  3 zitten er nu onder het squelch niveau.

Mogelijk kun je zo testen of je antenne of scanner wel of niet werkt.

groeten John R

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: verminderde ontvangst met antenne
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2005, 01:11:45 »
Als je luistert met batterijvoeding, misschien dat de oplaadbare batterijen aan vervanging toe zijn, omdat ze te weinig vermogen leveren? Mocht je via een adaptor werken kan je proberen deze aan te sluiten op een andere stroomgroep in je huis. Dit omdat je misschien pas een nieuw elektrisch apparaat gekocht hebt dat mogelijk een storing op deze groep geeft? Ook zit ik te denken aan een cd-speler. Zelf de ervaring gehad dat zodra ik een cd-speler gebruikte er storing optrad op een frequentie. Cd-speler uit, storing weg.

Vriendelijke groet,

Meeluisteraar
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.