Auteur Topic: Belangrijke factoren bij keuze kabel  (gelezen 3378 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Aviator81

  • Gast
Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Gepost op: 31 mei 2005, 12:10:29 »
Na de kabel-threads op dit forum doorgelezen te hebben is er iets wat mij nog niet duidelijk is. Ik begrijp dat de RG213, de Aircell en de Aircom als kwaliteitskabels worden gezien, waarbij de eerste twee dunner zijn en de laatste behoorlijk dik. Nu lees ik dat de keuze uit de 3 tevens afhankelijk is van de benodigde lengte en de te beluisteren freqs.

Ik heb slechts 15 meter nodig, waarbij er slechts enkele meters buiten komen te liggen. Ik gebruik de D777 uiteraard voor het beluisteren van civiele en militaire luchtvaart. Welke kabel kunnen jullie aanraden voor deze situatie?

Overigens wilde ik in eerste instantie gewoon de Aircell aanschaffen, echter werd deze bij de meeste zaken pas vanaf 50 meter aangeboden. Vandaar mijn twijfel over de kwaltieit bij kortere stukken.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2005, 12:36:17 »
Ik zou lekker Aircell-7 nemen dan hoor. Die is niet zo stug en zwaar als het dikke RG-213 zodat je apparatuur gewoon op het bureau blijft staan  ;)
En wat betreft de kwaliteit, hoe korter de kabel hoe minder het verlies. Die twijfel is dus ongegrond hoor.

Aviator81

  • Gast
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2005, 13:11:05 »
Bedankt voor het antwoord Johan! Ik ga eens op zoek naar een zaak die het per meter verkoopt in plaats van een rol van 50  :)

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2005, 13:49:30 »
Hoi Aviator 81,

Ik las je kabelprobleem. ;)
Misschien Venhorst in Hilversum een optie??
Is redelijk bij je in de buurt.
En net zoals Johan al zei, hoe korter de coax hoe beter en ik prefereer ook Aircell-7 vanwege zijn soepelheid.
Je hebt er wel speciale pluggen voor nodig!

Succes ermee.

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2005, 15:50:34 »
Andere Johan, Venhorst heeft dit gewoon op voorraad en ook de pluggen....niet goedkoop, maar wel dichtbij ;)
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Aviator81

  • Gast
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2005, 18:02:14 »
Dank heren, dank :-) Een en ander is zojuist besteld. Ik ben toch erg benieuwd naar eventuele verbeteringen t.o.v. mijn Diamond D130 i.c.m. de beruchte RG58 kabel.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2005, 18:04:43 »
Citaat van: "Aviator81"
Ik ben toch erg benieuwd naar eventuele verbeteringen t.o.v. mijn Diamond D130 i.c.m. de beruchte RG58 kabel.

Nou als die lengte ook 15 meter is dan zal je dat zeer zeker gaan merken.

Gast

  • Gast
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2005, 01:10:36 »
bericht

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2005, 06:27:29 »
10 meter kabel is niet zoveel.
Hoe hoger je antenne hoe beter ( over het algemeen) je ontvangst. Dit omdat je horizon verbreed wordt, je kijkt als het ware verder weg met je antenne. Maar als je die moeizaam opgepikte signaaltje vervolgens door een dun RG 58 U antenne kabeltje naar je scanner stuurt, blijft er van zwakke signaaltje weinig tot niets meer over door de demping van de kabel en hoe langer je kabel hoe meer demping. Dit doet zich het sterkste voor op de hoge frequenties.
Aangezien de bovengenoemde types dikke coax een stuk minder signaal demping hebben blijft er aan de kant van de kabel waar het je scanner ingaat een stuk meer signaal over.

Met andere woorden, een goede dikke coax kabel met zorgvuldig gemonteerde connectoren is een uitstekende "versterker" voor je scanner antenne.

Probeer het maar uit, het kost wat, maar je hebt veel meer plezier aan je hobby!!

groeten John R

Gast

  • Gast
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2005, 18:27:22 »
bericht

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2005, 18:43:48 »
Aircell 7 zal ongeveer 3 euro per meter kosten, en de connectoren ongeveer 8 euro per stuk.

wedelman

  • Gast
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2005, 18:52:31 »
€ 1,39 p/m. Bij RadioCenter in Utrecht.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Belangrijke factoren bij keuze kabel
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2005, 19:12:14 »
http://www.dile.nl/index.html?d_14_011_ ... R87409.htm

Ik kwam dit als eerste tegen tijdens het Googlen.... ik denk dat je alles bij elkaar( kabel + connectoren)  zo'n 25 a 30 euro kwijt bent.  Hangt een beetje af welke conectoren je nodig hebt. BNC voor je scanner maar een PL of een N conntector voor je antenne.
http://www.dile.nl/index.html?d_14_011_ ... R87409.htm
Voor wat prijzen en foto's van bovengenoemde connectoren.



groeten en succes  John R