Auteur Topic: Luchtvaartantenne  (gelezen 6721 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lonewolf

  • Gast
Luchtvaartantenne
« Gepost op: 16 mei 2005, 18:44:00 »
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede basisantenne voor de burgerluchtvaart. Momenteel werk ik met een AR5000 van AOR in combinatie met een Dressler ARA2000 actieve antenne op een hoogte van 13 meter. Deze combinatie werkt heel goed maar misschien is er wel beter op de markt. Ik overweeg dan ook de aankoop van een Diamond D777, een Sirio GP108 of een Sigma Air Collinair. Heeft er iemand misschien enige ervaring met één van deze antennes? Vooral de vergelijking van één van deze antennes met de ARA2000 lijkt me heel interessant.

Greetz,

Dirk.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2005, 18:53:02 »
http://www.allaudio.org/detail-1751322.html

bovenstaande link bij je andere posting al in de nl radio scanner nieuwsgroep geplaatst, mogelijk staat wat interessante informatie is de discussie op bovengenoemde link

groeten JohnR

lonewolf

  • Gast
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2005, 17:28:54 »
Citaat van: "John R"
http://www.allaudio.org/detail-1751322.html

bovenstaande link bij je andere posting al in de nl radio scanner nieuwsgroep geplaatst, mogelijk staat wat interessante informatie is de discussie op bovengenoemde link

groeten JohnR

Bedankt voor de info. Ben wel eens benieuwd of er hier in het forum ook gebruikers zijn van één of meerdere van de vermelde antennes en wat hun ervaringen zijn. Vraag me trouwens ook af wat de resultaten zouden zijn van zo'n Sirio, Sigma of Diamond in combinatie met een LNA5000 versterker van SSB. Helaas vind je daar ook zeer weinig informatie over. Het lijkt me anders wel dat zo'n combinatie mooie resultaten zou kunnnen geven.

Offline Du Booton

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2005, 10:46:35 »
Tja ik heb de GP-108 gehad en moet eerlijk zeggen dat ik het een redelijke antenne vond. In vergelijking met een Dressler ARA (ik had een 500 en nu nog een 1500) zou ik toch kiezen voor de Dressler, hoewel ik me afvraag op dat de ideale antenne is voor een AOR 5000 (heb ik ook in me bezit gehad).
Ik heb nu zelf wat 780's staan met daaraan de Dressler en moet zeggen dat dit een goede combinatie is, hoewel ik ook altijd nog zoekende ben naar de echte perfecte antenne voor de luchtvaart en dan denk ik toch eerder aan de Diamond D777. Wie weet is er een lezer met de Diamond die ons kan overtuigen.

Groet

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2005, 13:35:15 »
Sinds een week heb ik de Diamond D777 en hij bevalt prima. Eerst luisterde ik met een zelfgemaakte dipool, afgestemd op 131 MHz. Maar de D777 presteert beter. De ontvangst van de militaire luchtvaart gaat zelfs stukken beter. De antenne wordt compleet met beugels geleverd. De beschrijving is helaas alleen in het Japans. Wel een duidelijke tekening. De prijs is 79 €. Natuurlijk is het moeilijk welke antenne te kiezen, maar zelf ben ik tevreden met de aanschaf. Misschien zijn er betere, in ieder geval zou deze in een vergelijkingstest er goed uitkomen (denk ik).

Vriendelijke groet,

Meeluisteraar.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2005, 13:24:14 »
Hoi Meeluisteraar,
Positieve geluiden over de D-777 van Diamond  :)
Staat bij mij ook op mijn verlanglijstje en zal binnenkort wel besteld worden.
Ben even benieuwd hoe hoog de antenne bij jou is geplaatst en wat jij in Houten, met name van het UHF luchtvaart gebeuren mee pakt.
En hoe komen de wat zwakkere frequenties van Schiphol ( b.v. de Ground freqs ) bij jou binnen?
Ben hier wel erg benieuwd naar.
En, o ja, waar heb jij hem gekocht?
Groeten,

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Du Booton

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2005, 15:05:40 »
Ik gebruik zelf ook de Diamond RH-777 voor op de Yupiteru 7100 (weliswaar niet als basisantenne) en ik kan je vertellen dat ook deze antenne, met name in de beide luchtvaart gebieden een absolute hoogvlieger is.

Groet.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2005, 23:34:37 »
Hoi Peko,

Schrik niet, mijn antenne staat gewoon in de woonkamer voor het raam. De afstand tot het plafond is 20 cm. Wat betreft UHF: 359.575 MHz (SB TWR) goed verstaanbaar, 345.075 (SB APP) redelijk verstaanbaar. 129.925 (SB TWR burger) goed. 131.025 (Hilversum TWR) redelijk/goed. Wat betreft de groundfrequenties van Schiphol: alleen Transavia 131.900 redelijk verstaanbaar. Andere frequenties goed hoorbaar als ik de antenne naar buiten breng. En dit op gelijke hoogte. Ga je met deze antenne dus de hoogte in, dan zit je goed. Ik heb 'm gekocht bij Radio Abé in Rotterdam. Voor jou lijkt mij Venhorst in Hilversum dé zaak, heb ik goede ervaringen mee. Zij hadden echter een levertijd van twee weken.

Vriene;ijke groet,

Meeluisteraaar.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777 antenne
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2005, 09:41:45 »
Hoi Meeluisteraar,
Bedankt voor je uitgebreide reactie op dat late tijdstip. ;)
Dat zijn idd goede prestaties mede gelet op jouw antenne hoogte en de plaatsing binnen.
Voordeel is dan wel dat je er natuurlijk niet veel coax aan hebt hangen.
Ja, ik had hem idd ook bij Venhorst willen halen maar dan moet ik naar Hilversum heen en weer rijden en voor één euri meer ( incl verzendkosten ) kan ik hem bij Dolstra vandaan laten komen.
Kost me geen benzine en rijtijd. :)
Overigens wel jammer dat je zo'n goede antenne niet hoog buiten neer kunt zetten, ik vermoed tenminste dat dat niet kan bij jou.
Ik probeer hem hier op twaalf meter neer te zetten op het dak en vlak daaronder zit ik met de shack.
Nogmaals bedankt voor je reactie en succes met het luisteren.

Peter  ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2005, 11:20:19 »
Peter, als je de D-777 eerst wil uitproberen mag je hem even komen lenen (als je goed verzekerd bent ;) )..... stuur even een PB of mailtje......dan wil ik deze Huzaar wel even helpen!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2005, 21:18:56 »
Hallo Peko,

Veel woorden hoeven nu niet meer gezegd te worden over de D777 na dit fantastische aanbod van Huub Roem. Ik ben erg benieuwd hoe jij de antenne zal vinden. Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om de antenne buiten te plaatsen, ik moet alleen nog zien te regelen dat er iemand een gat door de spouwmuur boort. Want zoals ik al eerder schreef, met het alleen naar buiten brengen van de antenne  werd de ontvangst al veel beter. Trouwens, met m'n zelfgemaakte dipool die nu op zolder hangt ontvang ik ook de vliegtuigen die op Schiphol op de grond staan. Vroeger spoot ik mijn buitenantennes op de verbindingen in met Tectyl om vochtproblemen te voorkomen. Is deze methode nog steeds aan te raden of is er inmiddels iets beters op de markt?

Voor iedereen een vriendelijke groet,

Meeluisteraar
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2005, 21:21:07 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
Vroeger spoot ik mijn buitenantennes op de verbindingen in met Tectyl om vochtproblemen te voorkomen. Is deze methode nog steeds aan te raden of is er inmiddels iets beters op de markt?

Ikzelf gebruik altijd zelfvulcaniserende tape.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2005, 21:23:42 »
Hoi Johan,

Daar heb ik nog nooit van gehoord, hoe moet je dat verwerken?

Groet.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2005, 21:29:45 »
Het is een ietwat dikke zwarte tape. Je knipt een stuk van zo'n 5 cm af, haalt de dunne beschermlaag er af, trekt het uit elkaar en wikkelt het om de plug heen. Hierna wordt het een homp rubber die zichzelf waterdicht afsluit.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Luchtvaartantenne
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2005, 21:49:51 »
Bedankt voor de uitleg. Is deze tape bij de 'radiozaak' te koop of bij de bekende bouwmarkten?
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.