Auteur Topic: Scanner antenne hulp nodig  (gelezen 2042 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Bates

  • Gast
Scanner antenne hulp nodig
« Gepost op: 13 mei 2005, 10:02:23 »
Goeiemorgen,


Ik ben nieuw op dit forum en echte beginner in het scanner gebeuren.
Ik heb sedert 3 weken een UBC 120 xlt. Ik woon te Oostende (België) op een flat met 7 verdiepingen. Ik woon op het 3de verdiep midden in het centrum van de stad en op zo'n 4 tot 5 km van EBOS.

Sedert zo'n 3 weken heb ik een UBC 120 XLT, ben ik heel tevreden over. Ik ontvang Brussels Control en Oostende Approach, maar beiden met ruis en Oostende Tower kan ik zelfs niet horen...

Een paar zweedse vrienden van mij hebben een discone antenne aangeschaft en dit op hun dak geplaatst. Blijkbaar ontvangen zij nu alles perfect. Ik heb echter totaal nog geen idee wat ik moet aanschaffen.

Aangezien ik hem enkel wil gebruiken voor luchtvaart, heb ik dan U H F of V H F nodig en wat is het verschil? Sorry ben een echte newbie in het scanner gebeuren...

Ik heb eens ergens gehoord dat de antenne van 25 tot 1300 Mhz moet gaan ofzo?? Ook hierin ben ik dus een totale newbie..

In België is het trouwens ook verboden om een scanner te hebben en zeker naar de luchtvaartfrequenties te luisteren, maar toch doet iedereen het. Ik kan dus niet zomaar een grote antenne plaatsen op mijn terras en zeker niet op het dak omdat ik dus in een flat woon.

Kan iemand mij wat uitleg geven over dit alles ? Graag had ik ook vernomen welke antenne ik kan kopen om binnenshuis te plaatsen of gewoon een vervang antenne die ik kan plaatsen op mijn UBC ter vervanging van de standaard rubber antenne. Ik zou graag zo ver mogelijk willen ontvangen... ik wil namelijk Brussel ATIS en App horen.. die liggen wel zo'n 120 a 140 km hier vandaan.. (maar dat is niet echt een vereiste, Brussels control perfect horen + de piloten zou al een echte prestatie zijn)

Alvast bedankt voor jullie reacties !


Bates

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Scanner antenne hulp nodig
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2005, 13:27:48 »
Hallo Bates,
Allereerst welkom op dit forum.
Ik raad je aan om eens goed op het forum rond te " kijken" want veel van jouw vragen zijn al eens langs geweest en beantwoord.
Maar toch even een paar antwoorden.
De AM luchtvaart band loopt v.w.b. de VHF van 118 tot 136 mHz met soms uitschieters tot 144 mHz maar dat is veelal militair gebruik.
De UHF band loopt van 225 tot 400 mHz en wordt in principe alleen door militairen gebruikt.
Wat antennes betreft is een discone op zich een goede keuze alleen geeft die géén versterking maar is wel lekker breedbandig.
Er is wel een gepiekte luchtvaart antenne in de handel die wel versterking geeft en geschikt is voor de VHF én UHF luchtvaart band.
Dat is de Diamond D-777, deze schijnt goed te presteren op dit gebied en staat reeds op mijn verlanglijstje  ;)
Kijk maar eens op deze site : http://www.thiecom.de
Overigens is deze antenne ook in Nederland te koop bij b.v. Dolstra.
(dus waarschijnlijk ook in België).
Verder hangt de ontvangst ook heel erg af van de plaatsing van je antenne, als je deze b.v. op het balkon van je flat neerzet wordt door de flat ongeveer alles tegen gehouden wat "achter"de antenne zit en ontvang je in principe alleen signalen uit de vrije richting.Globaal kan je stellen dat de antenne maar ongeveer de 180° ontvangt die hij "ziet".
Zou je hem bovenop de flat kunnen zetten met een goede coaxkabel en dito pluggen  verbonden aan je ontvanger gaat er een wereld voor je open........
Tenslotte zullen zelfs dan niet de door jouw gewenste ATIS en APP signalen binnen komen, daarvoor zijn de afstanden die je noemt veel te groot.
Wel zal je op Brussel APP de vliegtuigen kunnen horen maar die zitten met hun antenne lekker hoog.
Nou, ik hoop dat je iets wijzer bent geworden maar nogmaals, struin dit forum maar eens goed af, daar kom je nog veel meer mee aan de weet. :)

Véél succes met je luister hobby.

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )