Auteur Topic: hf antenne mvt 7100  (gelezen 8917 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
hf antenne mvt 7100
« Gepost op: 24 februari 2005, 17:52:46 »
Ik wil graag met mijn mvt 7100 naar de luchtvaart op de kortegolf luisteren.
Kan iemand mij vertellen hoe ik "eenvoudig" en hf antenne hier voor kan maken.
En misschien wat een leuke antenne hiervoor kost.
p.s. als ik het met de standaart antenne luister op 5.45 Mhz is het ontvangst in am mode beter dan in usb.
alvast bedankt

Paul

  • Gast
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2005, 20:05:06 »
Probeer het eens met een stuk elektriciteit kabel (flexibel) van een paar meter, je kunt deze rechtuit spannen of in een L of V vorm, gewoon een beetje experimenteren met de lengte en/of vorm. Ook heb je van RF systems de Mini Windom of de EMF antenne, weet alleen zo niet wat ze kosten maar ik heb van RF systems nog geen antenne meegemaakt die niet goed presteerde. Je kunt op Internet ook veel op amateur sites vinden over zelfbouw antennes, zelf antennes maken is een leuke bezigheid en je leert er een hoop van.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
HF antenne Yupiteru
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2005, 23:07:23 »
Hoi Chinook,
Even een tip, op de HF luchtvaart frequenties is de modulatie vrijwel altijd USB
Een enkele keer ook wel LSB maar in ieder geval in principe nooit AM.
En ja, wat antenne's betreft, net wat Paul al zei, het goedkoopste is een beetje experimenteren met een lange draad of iets kant en klaar kopen.
Je loop wel kans dat de ontvanger door een te lange antenne "over zijn nek" gaat maar dat kan verder géén kwaad.
Dus......... experimenteren maar. :D
Succes,
Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2005, 17:16:26 »
Bedankt voor jullie reacties, ik ga zeker het een an ander expirimenteren.

bedankt

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2005, 18:36:24 »
Als je een discone antenne gebruikt kun je dit ook gerust proberen. Veel sterke interessante zenders op de HF kun je hier gewoon mee ontvangen. Een 27 MC antenne geeft ook goede resultaten mocht je die hebben. Je kunt ook op de Yup je verzwakker nog inschakelen voor een betere ontvangst, klinkt vaak wat tegenstrijdig maar het helpt wel. Nog een tip, de Yup moet je wel wat naast de frequentie programmeren, dus 11.176 of 11.174 om een goede verstaanbare ontvangst te krijgen
11.175 is een interessante freq. Vliegtuigen roepen meestal op met Mainsail Mainsail this is Reach.....
verder is 5.680 interessant hier is zeer regelmatig Kinloss Rescue op te horen Vanuit Kinloss, boven in Schotland worden  reddingsacties met heli's en vliegtuigen op zee gecoordineerd.

groeten en succes John R

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2005, 19:04:44 »
bedankt, ik heb inderdaad een discone antenne had ik geprobeert maar weinig resultaat. nu heb ik net ff de 5.45 wat verzet naar 5.448 en inderdaad een stuk beter ontvangst (verstaanbaar) ga hem nu aansluiten op de discone antenne.
THX

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Hf via de Yupiteru 7100
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2005, 11:32:08 »
Hoi Chinook,
Nog even terugkomende op jouw antenne vraag. Een discone leent zich gewoon niet goed voor de HF ontvangst, deze begint meestal pas bij 25 mHz te werken en de HF banden liggen gewoon daar onder.
Een 27 mc antenne kan wel redelijke ontvangst geven, ik heb er ook ooit een gebruikt maar daar heb ik wel de spoel uitgehaald. Dan wordt hij wat breedbandiger.
Verder even een tip om de ontvangstkwaliteit van een antenne op de HF banden uit te proberen.
Op de volgende frequenties heb je nl continue een gemoduleerd voice signaal.
het betreft de Volmet freqs van Shannon op 5505 en 5957 kHz en RAF Volmet op 5450 kHz.
Bijkomend voordeel, je hoort ook gelijk hoe het weer er in heel Europa uitziet :wink:
Op 11345 kHz hoor je overdag vaak Stockholm Radio, die is niet continue aan het zenden maar wel vrij vaak.
Ik hoop je zo weer een beetje op het goede "luister" pad geholpen te hebben.

Groeten Peter ( Peko )

Ps : De door mij opgegeven freqs zijn de juiste freqs dus misschien moet jij daar iet onder of boven gaan zitten.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2005, 11:47:56 »
De discone had ik als optie gegeven om als je eens naar de HF wilt luisteren je toch diverse sterke zenders op deze manier kan ontvangen zonder extra investeringen te doen. En de Yup is gevoelig genoeg om deze signalen op deze manier te ontvangen, ik spreek uit eigen ervaring. Heb in het verleden genoeg reddings acties op 5.680 kunnen volgen op deze manier.

Uiteraard is een goede draadantenne met een MLB veel beter maar de kans dat je de Yup overstuurd met allerlei MW signalen is ook stukken groter. Of een van de actieve  HF antennes van RF Systems. Maar dat kost ook wel wat aan euro's.

groeten John R


groeten John R

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2005, 17:47:38 »
bedankt voor deze tips.
ik had aan de discone antenne een 22 awg draad bevestigd en na wat onder of boven de bepaalde frequenties te gaan zitten was de ontvangs wel aardig.
hoe zit een "draad antenne" dan in elkaar, makkelijk te maken?
THX

wedelman

  • Gast
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2005, 15:02:20 »
Heren, ik zit even met een probleempje.

Ik heb eens gemeten hoe ik een 20 meter lange draad het beste kan spannen.

Hier thuis heb ik twee manieren:
- van de nok van het huis naar een paal op de erfscheiding. op deze manier hangt de MLB ook nog eens het dichtste bij mijn kamer (gat in het dak en drie meter coax), echter vinden mijn ouders en de buren dit geen leuk gezicht...

- Van de nok naar de rand van het platte dak en dan weer terug naar de nok. Dan heeft de draad een V-vorm (+/- 30 graden) en heeft niemand er last van. Dan heb ik ook maar drie meter coax nodig. Echter dan kan de draad maximaal 18 meter lang worden...

Wat is nou de beste optie? bij optie één hangt de draad lager dan bij optie twee, maar dat maakt weinig uit.
Moet de lengte van de draad echt 20 meter zijn of maakt een metertje of twee minder weinig uit?

Waarschijnlijk komt het neer op proberen, maar dan moet ik daarna weer gaten gaan dichtmaken enzo...

Graag hoor ik van u.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2005, 15:23:07 »
Ik heb een paar jaar zo'n 8 a 10 meter draad gebruikt naar tevredenheid. Let wel op dat de draad van hoog naar laag gespannen wordt, dus de LNB op het hoogste punt. Ik weet niet precies onder welke hoek de draad het beste naar beneden kan lopen, maar dit kan dus wel een behoorlijk verschil maken in de hoeveelheid signaal dat opgepikt wordt.
Verder kan die 20 meter draad ook nog eens behoorlijk door gaan hangen onder z'n eigen gewicht na verloop van tijd.
Mocht je overigens meer willen investeren in het HF gebeuren dan is een goede
( 2e hands) actieve antenne zeker geen slechte keus. Ik gebruik nu zelf naar volle tevredenheid een RF Systems DX 10 antenne welke ik op Marktplaats gekocht heb. Lijkt erg veel op de TL buis scanner antenne alleen de inhoud is anders.

groeten en succes John R

wedelman

  • Gast
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2005, 16:05:00 »
Ik ben net even aan het rekenen geslagen en er is nogal wat verschil in antennelengte:

300 / 11.175 = 26.8 meter

300 / 5.505 = 54.5 meter

Als ik nu eens een halvegolf voor de 11.175, en een kwartgolf voor de 5.505 neem:

300 / 11.175 / 2 = 13.42 meter

300/ 5.505 / 4 = 13,62 meter

Een mooi gemiddelde: 13.5 meter.

Ik ga nu uit van een horizontaal geplaatste dipool antenne. Enig probleem: stations in de lengterichting van de antenne zullen niet of nauwelijks ontvangen worden. Hiervoor kan een antenne ook verticaal geplaatst worden, dan kan de aarde zelfs als de tweede 'helft' fungeren. dan moet er een draad van 6.75 meter verticaal gepaatst worden.

Beter is dus een antenne onder een hoek te plaatsen, echter weet ik niet hoe groot deze moet zijn (30/45 graden?)

(ik heb even het cursusboek voor de N zendvergunning van VERON doorgelezen)

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2005, 08:40:20 »
Bedankt voor je reactie, ik ben nog druk aan het proberen.
groeten chinook

wedelman

  • Gast
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2005, 23:21:27 »
Weet iemand of er hier ergens een hele sterke arabische muziekzender staat? Ik krijg over de hele korte golf band, plus de top van de UHF krijg ik, zij het met veel storing, een arabische zender door. De beat hoor je overal doortikken...
heel irritant!

wedelman

  • Gast
Re: hf antenne mvt 7100
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2005, 21:25:03 »
Na wat testen ben ik er uit dat Radio 10 gold op HF in AM wordt uitgezonden op ongeveer 1.04MHz.

Ik heb zinds vandaag een draadantenne (2 x 7.70m) hangen in de eerste testopstelling.
Hij hangt in een V-vorm, met vanaf het hoogste punt een kippeladder (open HF-draad) naar beneden, waar een Balun hangt. Vanaf daar een metertje coax naar de scanner.

De resultaten waren slecht. Op de discone zijn betere resultaten te behalen. Ik heb heel erg veel last van storingen en dubbele signalen (italianen en russen die overal doorheen zitten). Misschien komt het door de kippeladder.

Ik ga komende week de kippeladder vervangen voor coax, en dan nog eens proberen. Daarna ga ik de antenne anders hangen.

gegroet,

Wouter