Auteur Topic: Frequenties Almere e.o.  (gelezen 7495 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Dantan

  • Gast
Frequenties Almere e.o.
« Gepost op: 30 augustus 2007, 06:30:25 »
Na een aantal jaren niets te hebben gedaan, ben ik toch maar eens overstag gegaan. Na wat twijfels heb ik de scannerhobby maar weer eens opgepakt.

Mijn scannerverleden is er een zoals er waarschijnlijk door vele beleefd zijn: in de 70er jaren begonnen met een 8-kanaals kristalscannertje (Audiosonic US-800), langzaam uitgebouwd naar een driebands scanner (Scooper 832). Later een (destijds) dure portable computerscanner aangeschaft (UBC 200 xlt), wat een luxe, en liep ik niet meer leeg op de aanschaf van die kristallen! Tussendoor nog actief geweest op de 27MC, maar na legalisering was daar de lol al snel af. De scanner hield het wel wat langer uit. Een jaar of 10, 12 terug is er de klad in gekomen en is de scanner van toen in de kast verdwenen. Je bent ineens met andere dingen bezig (gezin, werk, etc). Toch is de kriebel altijd gebleven. De wens om e.e.a. maar weer eens op te pakken werd in twijfel getrokken door de komst van c2000 en sommige mensen die ik sprak waren altijd van mening dat er toch niets meer te beluisteren valt.

Omdat ondervinding de beste leermeester is, heb ik kortgeleden de knoop maar doorgehakt, en om te beginnen niet al te veel geld geinvesteerd. Tweedehands een UBC780xlt aangeschaft, in de hoop er toch nog wat uit te persen. Wat een prachtding, ik kon haast niet wachten de mogelijkheden waar je vroeger alleen van kon dromen uit te proberen!

Thuisgekomen ging er, net als vroeger, opnieuw een wereld open! Het valt mij allezins mee wat er allemaal te beluisteren valt. Vanuit mijn woonplaats Almere kan ik met het sprietje wat op de scanner zit, bijna alle porto's van de politie Amsterdam ontvangen in prima kwaliteit. Ik kan bijna niet wachten om een 'echte' antenne in te prikken! Ook het aantal berichten verbaast me, het lijkt wel of er weinig verandert is. Ook is dit mijn eerste scanner met Airband (vroeger een te dure investering voor een dergelijke specifieke interesse). Ook ontvangst van de op Schiphol bewegende bedrijven ontvang ik luid en duidelijk.

Het leuke is dat sinds mijn positieve ervaringen mijn buurman's interesse weer is aangewakkerd en aanstonds is zijn scanner weer van de plank te halen. Scanner-revival? Ik denk wel dat er qua kennis e.e.a. ingehaald dient te worden, de techniek heeft zeker niet stilgestaan. Ik verwacht dat dit forum daar zeker een positieve bijdrage aan kan hebben. De ervaringen van anderen zijn denk ik van grote waarde.

Mogelijk kan iemand mij antwoord op het volgende geven; Is de Amsterdamse poltie het enige korps dat nog veel van zich laat horen, of zijn er nog meer die zomaar te ontvangen zijn? Hoe zit het bijvoorbeeld met de politie en andere hulpdiensten van mijn eigen woonplaats Almere? Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de frequenties waar nog wel eens wat valt te horen? Is het mischien niet de moeite waard en is het beter te inversteren in een goede buitenantenne?

Tussen twee haakjes, is er toevallig ook nog een website van de een of andere amateur die uitleg geeft over hoe Schiphol zijn vluchten afhandelt?

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Frequenties Almere e.o.
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2007, 17:32:18 »
In Almere zit de politie,brandweer een gg&gd op c-2000. Dus is niet meer te horen.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Frequenties Almere e.o.
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:10:11 »
Welkom Dantan,

Er valt nog veel te ontdekken in Almere volgens mij, ik zit iets ten zuiden van je in het Gooi en hoor zo af en toe de wat sterkere Flevo signalen.

Het is natuurlijk afhankelijk waar je interesses liggen, voor de luchtvaart richting schiphol die op WP (Weesp) afdalen is 121.200 / 119.050 interessant. Als de kisten wat hoger zitten kunnen ze op 134.375 North of 124.875/128.575 zitten als ze grofweg vanaf Zeewolde komen. Hoog boven je  kruisen ze op 132.635 of 135.975.

Je kan ook taxi luisteren op 159.870 Mhz en wellicht kan en wil Ron wat aanvullingen melden?

85.2125 PI Flevoland Locatie Almere
85.2500 PI Almere Almere

In een oud lijstje van mij vind ik verder, maar weet dus niet of het nog klopt:

158,9300   TAXI ADI
164,2100   TANKINSTALLATIEBEDRIJF
165.7300   GLASHANDEL
165.7700   CONTAINERBEDRIJF
165.7700   MEUBELBEDRIJF
166.2300   LANDBOUWBEDRIJF
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Frequenties Almere e.o.
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2007, 13:49:11 »
Parkeerwinkel Almere 458.4900, beheer garage's en terreinen.

Dantan

  • Gast
Re: Frequenties Almere e.o.
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2007, 06:09:01 »
Hartelijk dank voor uw reactie heren!

Zal in de loop van vandaag eens kijken of er wat te horen valt.