Auteur Topic: Antenne  (gelezen 3714 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MadMark

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Antenne
« Gepost op: 19 juni 2020, 17:25:10 »
Goeden avond allen,

Ik ben sinds een ander halve week de eigenaar van een UBC785xlt. Om de kosten een beetje te drukken heb ik besloten om eerst wat spullen te gebruiken die ik nog had liggen. Zo ook mijn GPA. Nou is mijn vraag, kan ik deze ingeschoven laten of het beter om hem op de volle lengte uit te schuiven?

Nou is het de bedoeling om over een paar maanden een discone (https://scanman.nl/b_1296.jpg) te kopen en de coax te vervangen voor een 50Ω versie. Ook heb ik een kabeltje besteld om met de pc de scanner te gaan bedienen.

Gr. Mark

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2020, 18:07:35 »
Hai Mark,

Een aanname van mijn kant: bedoel je met een GPA een 5,5m lange 27mc antenne?

Deze heeft weinig nut als scannerantenne omdat deze onderin de antenne een 27MHz aanpassing (spoel) heeft zitten. Je kan deze spoel eruit halen en de alu buis intern verbinden met de binnendraad van de coaxplug. Dan alleen de onderste alu pijp laten staan, de overige 4 eruit halen. Vervolgens een koper draadje tussen de schroef/beugel van de GPA klemmen die even lang is als de alu pijp en naar beneden laten hangen. Je hebt nu een hele simpele vertikale dipool antenne waar je best iets op kan ontvangen.

Suc6, Sven

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2020, 18:25:08 »
Voor een scanner zou ik lekker kiezen voor een Diamond X50.

Offline MadMark

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2020, 19:08:00 »
Bedankt voor de reacties heren. Hier kan ik wel weer even verder mee.

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2020, 11:51:44 »
Ik zou kiezen voor een diamond x30 antenne of een sirio gpa 135-175 Mhz. Werkt ook goed buiten die band.

Offline formulerf1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Antenne
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2020, 19:00:12 »
ook de diamond x-6000 en de diamond bc-202 ontvangen zeer goed,

----johan------------------
2 x formuler
1 x sab tripl
1 x azbox
1 xar-6800mk2

Offline Kaiser

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Antenne
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2020, 10:55:10 »
Een noob vraag van deze kant:
Waarom adviseren juliie voor scannergebruik antennes die bedoeld zijn voor bepaalde banden?
Mijn gedachte zou zijn om juist een breedband antenne te pakken zodat je over een breed frequentiebereik goede ontvangst hebt.

Begrijp me ajb niet verkeerd, de genoemde antennes zullen zeker goede antennes zijn. Ik vraag mij alleen af waarom bijv. een Diamond D-130 (of vergelijkbaar) geen betere keuze is.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Antenne
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2020, 17:39:29 »
Een noob vraag van deze kant:
Waarom adviseren juliie voor scannergebruik antennes die bedoeld zijn voor bepaalde banden?
Mijn gedachte zou zijn om juist een breedband antenne te pakken zodat je over een breed frequentiebereik goede ontvangst hebt.

Begrijp me ajb niet verkeerd, de genoemde antennes zullen zeker goede antennes zijn. Ik vraag mij alleen af waarom bijv. een Diamond D-130 (of vergelijkbaar) geen betere keuze is.

Dat ligt ook aan wat je wilt beluisteren , sommige willen inderdaad alles horen, en dan is een D 130 prima.
Ik bij voorbeeld luister graag naar het UHF gedeelte , dan zoek je juist een antenne die goed ontvangt op de uhf .
Anderen willen juist weer VHF , en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

Offline Kaiser

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Antenne
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2020, 20:24:27 »
Dank Gerrit. Ik snap wat je zegt.

Ik denk dat het probleem voor mij is dat ik nog niet echt een voorkeur heb ontwikkeld  ;)
Ik zit nu nog even met een SDR steeds stukken band te bekijken en beluisteren. Soms vliegtuigen (Schiphol komt hier goed door, maar ook lokaal verkeer van vliegveld Hilversum). Schiphol is leuk i.c.m. bijv. ADSB-exchange.com om te kijken waar het vliegtuig dat je hoort zich bevindt
Maar soms ook naar de VHF en UHF amateurbanden.

Een breedbandantenne is natuurlijk ergens ook maar weer een compromis. Dus als je een favoriete band hebt snap ik dat je een antenne pakt voor die band.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Antenne
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2020, 19:33:04 »
Dank Gerrit. Ik snap wat je zegt.

Ik denk dat het probleem voor mij is dat ik nog niet echt een voorkeur heb ontwikkeld  ;)
Ik zit nu nog even met een SDR steeds stukken band te bekijken en beluisteren. Soms vliegtuigen (Schiphol komt hier goed door, maar ook lokaal verkeer van vliegveld Hilversum). Schiphol is leuk i.c.m. bijv. ADSB-exchange.com om te kijken waar het vliegtuig dat je hoort zich bevindt
Maar soms ook naar de VHF en UHF amateurbanden.

Een breedbandantenne is natuurlijk ergens ook maar weer een compromis. Dus als je een favoriete band hebt snap ik dat je een antenne pakt voor die band.

Ga dan eerst alle banden beluisteren, dan kom je misschien iets tegen wat je aanspreekt .
Opzicht het luisteren is al heel leuk , van daar onze hobby.

Offline MadMark

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Antenne
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2020, 19:54:43 »
Ik ben inmiddels een paar maanden verder en heb van de oude 27mc antenne een dipool geknutseld en die het nog verrassend goed doet. De UBC785xlt aan de computer gehangen. Dit gaat lekker snel met de frequenties erin zetten. Ook ben ik met een SDR aan het spelen gegaan. Met de antennes ben ik nog aan het kijken wat ik wil. Van een kameraad heb ik tegelstatief gekregen, waardoor ik met de antenne op de dakkapel nog iets hoger kan en daardoor de antenne helemaal boven de nok uitkomt en een uitbreiding met een tweede antenne heel eenvoudig is.

Offline formulerf1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Antenne
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2020, 15:09:11 »
zo ik kan nu schakelen tussen de bc 202 en de x-6000 en de x 510n en de discone.

------------------johan==================
2 x formuler
1 x sab tripl
1 x azbox
1 xar-6800mk2