Op de VTS post is het een full-duplex unit, aan boord een semi-duplex unit dus de verbinding richt zich dan uiteraard naar de eenvoudigste variant maar het blijft tenslotte allemaal duplex (verkeer wat zich afwikkelt op 2 afzonderlijke frequenties die in dit geval gepaard een kanaal vormen).
Het is onjuist te stellen dat een VTS-post de relaisfunctie aan kan zetten, het moet standaard aan staan voor de veiligheid van de vaarweggebruiker maar kan in bijzondere gevallen worden uitgeschakeld als daar aanleiding toe is maar moet dan in principe aan de gebruikers worden bekend gemaakt.
Op Ouddorp wordt door de zeer hinderlijke storing van scheepvaart buiten het gebied tijdens uitzending van het scheepvaartbericht het relais dikwijls buiten bedrijf gesteld omdat namelijk anders het relaisverkeer het microfoonsignaal overruled. Als er zeer geringe kans is dat schepen in het verzorgingsgebied elkaar noodzakelijkerwijs aan moeten roepen wordt dit ook wel eens gedaan om de scheepvaart die uitluistert niet door verkeer van buiten het gebied van het kanaal te laten jagen.
Kees