Auteur Topic: Duplex maar zonder relais  (gelezen 8829 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2007, 09:38:46 »
Citaat van: "juniusnld"
Deze manier van reverse zenden en ontvangen

Dat is volgens mij weer dat de ingang en de uitgang omgedraaid zijn.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2007, 10:30:58 »
Citaat van: "jomaco"
Shift Freq??
Volgens mij gewoon duplex, zonder relais!

Het is semi-duplex, want vol-duplex zijn de meeste toestellen toch niet.
VTS stations kunnen de relaisfunctie aanzetten. Meestal staat die aan, zodat iedereen van elkaar weet wat er gebeurd. Overigens heb ik altijd gedacht dat een schipper zich verplicht moet melden en dat blijkt niet zo te zijn. Bij bruggen en sluizen gaat de relaisfunctie pas aan als de brug/sluiswachter zijn zendknop loslaat.
Mvg,
Leen

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2007, 20:25:27 »
Ook Kustwachtpost Ouddorp (kanaal 25) gooit regelmatig het relais eraf. Dit vooral omdat de schepen bij de Volkeraksluizen storing veroorzaken.

uitkijk

  • Gast
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2007, 22:30:30 »
Op de VTS post is het een full-duplex unit, aan boord een semi-duplex unit dus de verbinding richt zich dan uiteraard naar de eenvoudigste variant maar het blijft tenslotte allemaal duplex (verkeer wat zich afwikkelt op 2 afzonderlijke frequenties die in dit geval gepaard een kanaal vormen).
Het is onjuist te stellen dat een VTS-post de relaisfunctie aan kan zetten, het moet standaard aan staan voor de veiligheid van de vaarweggebruiker maar kan in bijzondere gevallen worden uitgeschakeld als daar aanleiding toe is maar moet dan in principe aan de gebruikers worden bekend gemaakt.
Op Ouddorp wordt door de zeer hinderlijke storing van scheepvaart buiten het gebied tijdens uitzending van het scheepvaartbericht het relais dikwijls buiten bedrijf gesteld omdat namelijk anders het relaisverkeer het microfoonsignaal overruled. Als er zeer geringe kans is dat schepen in het verzorgingsgebied elkaar noodzakelijkerwijs aan moeten roepen wordt dit ook wel eens gedaan om de scheepvaart die uitluistert niet door verkeer van buiten het gebied van het kanaal te laten jagen.

Kees

Leen Ansems

  • Gast
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2007, 07:15:43 »
Wees gerust Kees: op drukke verkeerspunten zoals bij Dordrecht staan de basisposten ook in relaismode. Bij verkeerspost Nijmegen staat de relaismode weer standaard uitgeschakeld op kan 64. Kan zo aangezet worden met en klikje van de muis of even op het schermpje drukken. Ongewenste ontvangst van verre stations wordt tegen gegaan door richtantennes en verzwakkers toe te passen.
Tegen condities en marifoons met teveel zendvermogen is helaas niks opgewassen. Het komt nog regelmatig voor dat een sluiswachter in z`n slaap gestoord wordt door een binnenvaartschip met een hoge mast en te hoog zendvermogen van de marifoon op een lokatie aardig ver van die sluis.
Tja, dan rinkelt de telefoon...
Mvg,
Leen