Auteur Topic: Aankoop RTL-SDR dongle  (gelezen 3806 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Aankoop RTL-SDR dongle
« Gepost op: 16 juni 2019, 17:17:35 »
Greetings,

Ga me eindelijk eens een dongle aanschaffen....maar wat zijn nu momenteel de beste dongles op de markt? Prijs/kwaliteit?
Met of zonder extra antennetje? En wat met de software? Gratis of te betalen?
Alle opmerkingen en/of feedback zijn welkom, zo kan ik mij een idee vormen over wat er allemaal op de markt is.

Scanner Brussels

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 19:05:42 »
Het ligt er net aan wat je nodig hebt, maar als all-rounder zou ik de zilveren V3-stick van de RTL-SDR blog aanraden. Waar de gewone zwarte sticks echt TV-tuners zijn die je 'misbruikt', is deze specifiek ontworpen om als SDR te gebruiken. Je kan kiezen voor een kit incl. een draagbare telescopische dipoolantenne en een zuignap en buigbaar tripodje om die vast te houden voor USD 30 of een losse dongel voor USD 22. Tevens komt hij standaard met een direct sampling-functie, waardoor je zonder modificatie ook onder de 24 MHz kan tunen. Zie website voor alle voordelen van deze over een standaard tuner. Naar mijn ervaring is de support daar trouwens ook goed in orde. NooElec maakt ook een paar mooie all-rounders, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Mocht je specifiek ADS-B willen ontvangen, dan kun je kijken naar de FlightAware Pro of Pro Plus. Dit zijn eveneens RTL-SDR's, maar dan specifiek ontworpen voor de ontvangst hiervan.


Qua software is er een hoop te vinden. Dat is nu juist het mooie aan SDR: het is de computer die de data van de dongel interpreteert, dus je kan hem voor oneindig veel toepassingen gebruiken. De meest gangbare software om simpelweg te luisteren en banden af te zoeken is SDR# (of op Linux GQRX), al zijn er alternatieven zoals SDR-Console. Met dump1090 en bijvoorbeeld Virtual Radar kun je vliegverkeer om je heen zien. Op Linux kun je met GNURadio eigenlijk bijna alles voor elkaar krijgen. Andere stukken software bestaan voor onder meer het ontvangen van weerfoto's, pagers, SSTV en veel meer. Op de RTL-SDR blog staan genoeg tutorials.
Ik ben tot op de dag van vandaag geen betaalde software tegengekomen die specifiek voor de RTL-SDR gemaakt is; een aanzienlijk deel is zelfs open source.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2019, 05:40:01 »
Bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg. Van alles wat ik al online gelezen heb komt inderdaad de S3 stick van RTL-SDR uit de bus als beste. Hij wordt zelfs verkocht in België!
ADS-B wil ik niet ontvangen , daar zijn apps en online platformen genoeg voor, misschien in een later stadium maar voorlopig niet.

Wat betreft de software lees ik dat er zowel voor microsoft programma's voorhanden zijn als voor Linux. Wat is het beste? Toch weer een Linux distro installeren of dualboot?
Of zeg je, Linux all the way, veel meer programma's en (gemakkelijker of) beter in gebruik.

Nog eens bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2019, 16:06:21 »
Ik gebruik de RSP2.
https://www.flexradioshop.com/contents/nl/p230_SDRplay.html
Iets duurder, maar ik vind hem zijn geld dik waard ivm alle andere.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2019, 20:28:12 »
Interessant, heeft iemand deze SDR's wel eens vergeleken met de Airspy R2 en Mini?
Luisterspulletjes :)

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2019, 21:51:42 »
Bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg. Van alles wat ik al online gelezen heb komt inderdaad de S3 stick van RTL-SDR uit de bus als beste. Hij wordt zelfs verkocht in België!
ADS-B wil ik niet ontvangen , daar zijn apps en online platformen genoeg voor, misschien in een later stadium maar voorlopig niet.

Wat betreft de software lees ik dat er zowel voor microsoft programma's voorhanden zijn als voor Linux. Wat is het beste? Toch weer een Linux distro installeren of dualboot?
Of zeg je, Linux all the way, veel meer programma's en (gemakkelijker of) beter in gebruik.

Nog eens bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Sinds het mogelijk is met een plugin voor SDR# TETRA mee te luisteren gebruik ik zelf uitsluitend nog Windows, dus ik kan je daarover niet heel veel vertellen. Ik denk dat je voor Linux meer command line-programma's zult tegenkomen, van het meest basic rtl_fm tot ingewikkelder dingen. Verder is GNURadio op Linux een enorm krachtig stuk software voor mensen die vanaf de grond af applicaties willen bouwen, al is het voor mij over het algemeen wat te hoog gegrepen. Zoals met veel zaken tussen Windows en Linux ben ik vooral geneigd te zeggen dat het op Windows (over het algemeen) wat gebruiksvriendelijker zal zijn, terwijl Linux meer opties biedt voor de meer experimentele kant van het hele gebeuren; voor mij is Windows op het moment genoeg. Er is voor beide platformen genoeg software beschikbaar.
Als je nog geen ervaring met SDR hebt gaat er ongeacht je keuze een wereld voor je open :) .
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2019, 07:45:52 »
Bedankt voor de info iedereen, is dus een RTL-SDR geworden!

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2019, 10:31:44 »
Interessant, heeft iemand deze SDR's wel eens vergeleken met de Airspy R2 en Mini?

Ik heb de Airspy R2 versie en de RSP2 pro, die laatste is meer op de zendamateurs gericht en werkt bijv. niet met SDRsharp maar met SDR console.  Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Airspy maar dat is maar net waar je deze voor gebruikt. Op HF is de RSP2 denk ik weer beter.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2019, 17:36:22 »
Ik gebruik de RSP2.
https://www.flexradioshop.com/contents/nl/p230_SDRplay.html
Iets duurder, maar ik vind hem zijn geld dik waard ivm alle andere.

De RSP1A werkt op zich ook wel goed. minder storings gevoelig als de dongel.
De software sdr uno ziet er ook top uit is even puzzelen. maar als je het door hebt is het leuk.
DSD werkt ook prima samen met RSP1A.
Helaas zie ik nog weinig wat betreft de ondersteuning met tetra netwerken.
Maar mischien dat het ooit nog wordt ondersteund.
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Cyber-Ops

  • Gast
Re: Aankoop RTL-SDR dongle
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2019, 08:59:05 »
Hoe is je ervaring inmiddels met de dongel?