Auteur Topic: C2000 problematiek in Zembla  (gelezen 25016 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #60 Gepost op: 28 september 2009, 17:08:57 »
In Engeland doen ze dat al jaren zo, eigen crossband rep in de kofferbak. mannen spreken altijd met porto in de auto. En naar ik weet hebben die nu ook digitaal netwerk.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #61 Gepost op: 28 september 2009, 18:40:42 »
Citaat van: "elsinga"
Even een rare gedachte: hoeveel agenten hebben we in Nederland (55.000, lees ik net) en hoeveel politievoertuigen? Stel dat je voor elke agent een nieuwe porto en voor elk voertuig (zeg 1 auto per 10 dienders gemiddeld, dus 5500 stuks) een nieuwe mobilofoon koopt... en voor elke 100 km2 (10x10km, da's dus een heeeeeel behoorlijke dekking, kost je 415 opstelpunten maximaal) een mast met relaisstation, waarvan je de boel per regio in diverity mode aanstuurt. Desnoods met de auto's als crossband relais voor de porto's...

Wat zou zoiets dan kosten? Ik denk niet dat je voor 3,5 miljoen klaar bent, maar het zou toch geen miljarden kosten, toch?

Hmmm... goede porto met accessoires, zeg 1000 euro (inclusief onderhoud, en zo). Goede mobilofoon idem. Mast heb ik geen idee van... maar alleen porto's en mobilofoons kom je op 55.000.000,- plus 5.500.000,- is rond de 60 miljoen.

Jij vergeet de bestuurlijke tussenlagen die zo nodig moeten meebeslissen en waar mogelijk hun zakken vullen.

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #62 Gepost op: 28 september 2009, 18:51:11 »
Denk dat we er lang over kunnen praten wat het gaat kosten enz.
Maar gaat om onze veiligheid als we aan het werk zijn.

Dit heeft nu al zoveel geld gekost dat ze echt niet meer teruggaan naar het analoge tijdperk, ook al
ben ik als eindgebruiker hier wel een voorstander van, maar dat is mijn mening.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #63 Gepost op: 28 september 2009, 18:55:18 »
Terug naar analoog is inderdaad onmogelijk, al is het alleen maar om het feit dat men niet meer afluisterbaar is. Dat is ook de grootste drijfveer geweest van MbZ om dit systeem er door te drukken.
Ik denk alleen dat ze teveel naar dat doel gestreefd hebben en het bereik een beetje vergeten zijn.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #64 Gepost op: 28 september 2009, 18:55:44 »
Citaat van: "Dickiedick"
Jij vergeet de bestuurlijke tussenlagen die zo nodig moeten meebeslissen en waar mogelijk hun zakken vullen.

Uiteraard. Ik ben namelijk *echte* zakelijke projecten gewend. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #65 Gepost op: 28 september 2009, 19:09:44 »
Onderstaand bericht stond op 28 september 2009 op de internetpagina van omroep Limburg:

Hulpdiensten redelijk tevreden over C2000
Brandweer, politie en de GGD in Zuid-Limburg zijn behoorlijk tevreden met het C2000-communicatiesysteem. Landelijk is er veel kritiek op het systeem. Het bleek te falen bij een aantal grote incidenten zoals de Schipholbrand, de ramp met het toestel van Turkish Airlines, het geweld in Hoek van Holland en de aanslag op Koninginnedag. Ook de hulpdiensten in Zuid-Limburg merken regelmatig dat C2000 niet overal goed bereik heeft.

Zo is het bijvoorbeeld rond Sittard-Geleen vaak een probleem om verbinding te krijgen. In dat gebied worden maatregelen genomen om het bereik te verbeteren.

Bron:
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_ ... age/1_1013

Bubo bubo

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #66 Gepost op: 28 september 2009, 19:15:35 »
Weinig nieuws gehoord in de uitzending, met uitzondering van de pizzakoerier  :)

Ervaringen van gebruikers lopen ook per regio uiteen, niet zo gek hé, de techniek is ook niet de beperkende factor.

Ik zag hier ergens ook een vraag over de GPS, die zullen over het datakanaal gaan, waarvan er 1 tijdslot per site gebruikt wordt. Dit heeft dus geen enkele invloed op de tijdsloten beschikbaar voor spraakverkeer.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #67 Gepost op: 28 september 2009, 19:45:23 »
Citaat van: "Dickiedick"
Dat het al levens heeft gekost, geloof ik niet. De slachtoffers vielen door de vliegramp. Wat de verantwoording betreft ben ik het met je eens. Een aanfluiting, dat zwijgen van die Directeur-Generaal.

Volgens mij zijn er een paar brandweermannen in Drente omgekomen, mede door communicatieproblemen?

Rene PA2RA

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #68 Gepost op: 28 september 2009, 19:47:50 »
Citaat van: "elsinga"
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

FE Geluid... zorgden die ook niet voor het trunkingnetwerk tijdens de afgelopen Hellendoorn rally? Ook zeer veel communicatieproblemen. Ik heb de hele dag meegeluisterd, ongelofelijk veel problemen...

Rene PA2RA

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #69 Gepost op: 28 september 2009, 19:50:21 »
Citaat van: "elsinga"
Dat komt omdat de klagers niet de beslissers zijn. vtsPN is ook afhankelijk van geld voor uitbreiding, 3.5 miljoen op jaarbasis begreep ik. En vtsPN mag het kopieerapparaat niet aanzetten om daar 35 miljoen van te maken.  :)

vtsPN = veroordeeld tot samenwerking Politie Nederland :-)

Offline m-a-r-c-e-l

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #70 Gepost op: 28 september 2009, 20:27:18 »
Citaat van: "gerrit63"
Ik vraag me nu af hoe het in belgie gaat met het astrid netwerk,hebben deze ook de nederlandse problemen?
of is dat systeem beter?

Ik heb begrepen dat ze in Belgie inmiddels gaan overstappen op kabel, klein nadeel is dat de auto's achterin zijn aangepast en geen arrestanten meer mee kunnen nemen. :|
AOR8200, ubc-780-xlt, pro-2004, panasonic dr-49 ,disconne, 4-elements actieve milsatcom yagi, uniden bearcat UBC 125XLT

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #71 Gepost op: 28 september 2009, 20:58:02 »
dat zie je niet goed marcel,de arrestanten worden op het dak vervoerd,dus geen probleem met die kabel  :)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #72 Gepost op: 29 september 2009, 15:55:51 »
Citaat van: "BlackBox"
Ik zag hier ergens ook een vraag over de GPS, die zullen over het datakanaal gaan, waarvan er 1 tijdslot per site gebruikt wordt.
Dit heeft dus geen enkele invloed op de tijdsloten beschikbaar voor spraakverkeer.

Beslist niet mee eens. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat iemand de spreeksleutel indrukt? Dan wordt er eerst met het netwerk gecommuniceerd via het datakanaal, er zal authorisatie plaatsvinden, gesprekskanaal toewijzen, etc. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat er tig apparaten het controlekanaal bezet houden? Waarom denk je dat het tijdens de jaarwisseling zelfs lastig is om te SMS'en, als dat "slechts" via de controlekanalen gaat? Als een controlekanaal overbelast is, dan ligt een site volledig lam. Als 'slechts' de gesprekswegen vol zitten, dan kan er in principe nog wel dataverkeer plaatsvinden...

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #73 Gepost op: 29 september 2009, 21:39:39 »
GPS zal nog meer batterij gaan vreten. Ik heb eens zitten lezen, maar kan er niet uit opmaken dat het via C2000 apparatuur gaat. Ik wil niet zeggen dat een overload op een ander netwerk niet anders zal, maar als ze met andere apparatuur gaan werken dan C2000 kan GPS effici ënter (om de 30 seconden) worden uitgezonden dan per ingedrukte spreeksleutel. Je moet wel even denken dat GPS data een stuk minder bitjes in gebruik neemt dan spraak (evt. kleinste GPS format en compressie) en het aantal agenten op een bepaalde mast een stuk minder zullen zijn dan tijdens de jaarwisseling. Ik heb even naar het tetra protocol (als referentie naar een digitaal systeem wat op C2000 lijkt) gekeken en als je dit leest denk ik ook eerder dat batterij gebruik de meeste zorg is:

"Multi-slot packet data also increases terminal power consumption. The battery life of a handheld four-slot
packet data terminal operation time is dramatically reduced. This may not be an issue for vehicle-mounted
mobile terminals, but the extra investment required for a four-slot implementation could still outweigh any
improvements in the data service."

Single slot packet neemt natuurlijk minder verbruik aan batterij, maar het ging er even om dat het bij multi slot er bij wordt gezegd en dat het niet veel anders is dan bij het C2000 netwerk.

Ik ben het daarom ook niet helemaal met Blackbox eens en denk ik dat het minimaal invloed heeft (dat er genoeg spraakkanalen overblijven als buffer). En ja dan heb ik het over de 'normale' capaciteit antenne's die deze bandbreedte aan kunnen, al weet ik zelf niet wat een 'kleine' waarde is en 'normale' waarde. Ik denk dat Peter wel het beste weet hoeveel gesprekskanalen er op één GSM antenne kunnen.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #74 Gepost op: 30 september 2009, 06:04:31 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ik denk dat Peter wel het beste weet hoeveel gesprekskanalen er op één GSM antenne kunnen.

Dat is moeilijk te zeggen, dat hangt af van het aantal kanalen. Bij GSM kunnen er per kanaal 8 gesprekswegen gebruikt worden en bij TETRA zijn dat er 'maar' 4. Dus als een mast 4 kanalen heeft dan zijn dat bij GSM 31 gesprekswegen (+1 controlekanaal) en bij TETRA 15 (+1 controlekanaal). Wat het maximum is weet ik niet zo 1,2,3, maar voor zover ik weet wordt beschikken weinig C2000 masten over maximale capaciteit. Je kunt ook niet zomaar willekeurig met extra capaciteit gaan strooien, net als Zwarte Pieten met pepernoten. Een en ander hangt af van de beschikbare frequenties en de verdeling ervan. Er moet een zekere afstand zitten tussen het hergebruik van frequenties, anders ontstaat er logischerwijs interferentie, een portofoon hoort dan 2 masten tegelijk, of andersom, het signaal van een portofoon wordt weggedrukt door een verdere, doch sterkere signaal van een mobilofoon.