Auteur Topic: Dual Band Antenne maken.  (gelezen 8882 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Dual Band Antenne maken.
« Gepost op: 17 januari 2019, 10:56:45 »
Goedemorgen,

Hier op het forum ben ik een nieuweling.
30 jaar oud en techneut, ervaring als instrumentmaker en als vliegtuig technicus.
Met het vieze weer momenteel vind ik het leuk om eens wat vliegverkeer te ontvangen.
Militair en Civiel, hiervoor heb ik een oude Uniden UBC200XLT gekocht en ik kan al het een en ander op-pikken.

Als techneut "nooit" tevreden natuurlijk, en omdat ik thuis alle middelen heb om wat te knutselen wil ik graag wat proberen.

Thuis heb ik "dubbele ramen", de mensen die het wel eens gezien hebben zullen het wel herkennen. Het zijn 4 gleuven met 4 schuiframen waardoor je een soort dubbel glas krijgt maar deze dus op verschillende manieren kan laten "beluchten".
Voor mijn mobiele airco heb ik wel eens een plexiglazen plaat gemaakt met een doorvoer. Deze liet ik dan zo in de bestaande gleuven klemmen, schuifraam van de zelfde gleuf er tegen aan en "vast".

Als ik hier een "dual band" dipool in maak dan kan ik deze makkelijk monteren en verwijderen. Het zij ECHT buiten of net tussen de 2 ramen in.

Maar hier is mijn kennis beperkt, zover bekend kom ik tot een "dipool" van 59cm per geleider om een 127mhz antenne te maken (precies in de midden van de airband).

Echter als ik ook militair wil ontvangen (in de toekomst) richting de 330.000 (ik weet niet exact binnen welke frequenties dit valt) Dan zou ik een dipool moeten hebben met een lengte in de buurt van: 25cm per pool.

Op internet heb ik gezien dat mensen een U vormige geleider buigen, is het in dit geval zo simpel om lengte A 1ste frequentie die je wilt pakken en lengte B 2de frequentie wilt pakken te maken van bijv koperdraad? (voorbeelden komen uit 70cm/2m dual band).



Of kan ik bijvoorbeeld 2 koperen buizen in elkaar schuiven en deze aan een zijde met een adaptertje in elkaar solderen? Met de lage frequentie met een dunne diameter en de hoge frequentie met een grote diameter er omheen. (deze buizen raken elkaar alleen bij het "begin" en zijn concentrisch gesoldeert). Bijv 15mm en 22mm buis in elkaar.



(voorbeeld is een print maar ik dacht aan buizen).

Ik heb (nog) geen idee welke "correctie" factor ik hierbij aan zou kunnen/moeten houden. Ik lees wel eens 10% of 5%.

Dit lijkt mij een toegankelijke oplossing om een antenne te maken voor het doel wat ik ongeveer zoek, weinig kosten en leuk om te maken.

Wie wil verder helpen in deze theorie.

B

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2019, 11:13:56 »
Wat ik zo gauw in de database kan kijken is dat het "hogere" gebied zich tussen de 240.000 en 380.000 bevind. Dat is gemiddeld 310.000 daarmee kom je op een lengte van ca 24.2cm. (300:310):4).

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2019, 12:59:48 »
Je hebt de dipolen voor beide banden al berekend, je kunt een kattensnor antenne maken.
Beide dipolen in hetzelfde hart aan de coax kabel bevestigen.


Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2019, 14:29:59 »
Hey dat is een intressante optie, bij een raam is dat goed uit te voeren.

Als ik dit op internet "op zoek" dan zie ik dat je dit met veel meer golflengtes kan doen.
Dan zou ik een soort "engelse vlag" voor mijn raam kunnen maken. Dan kan je 4 dipolen kwijt, in mijn geval zou het geen moeite zijn om ze tegenover elkaar te zetten ipv het "af te laten zakken". Is dit beter? zeg maar 1 dipool horizontaal, ander vertikaal en dan op 45 graden en op 225 graden een etc.


B

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2019, 15:00:17 »
Ik zou zeggen:"gewoon proberen."
Lekker experimenteren met een kroonsteentje en wat luidsprekersnoer.
Kan je het later altijd nog wat definitiever maken.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2019, 19:30:12 »
Net effe snel een dipool in elkaar gemaakt, even een nylon busje gedraait met 2 oogjes er op.
Aluminium diameter 10mm (56cm per pool), in de midden van het busje zit een borstje gedraait zodat ik hem eventueel in een 19mm PVC pijp kan bouwen zodat je hem makkelijk buiten kan hangen. Of als portable dipool mee kan zeulen.



Eerst maar eens horen of dit een verbetering is TOV de spriet die er normaal op zat (telescoop antenne).

B

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2019, 13:17:06 »
Vandaag even een proefopstellinkje in elkaar gefreubelt,

Lengte grote dipool 55cm per pool, kleine dipool lengte 23cm per pool.
Ik heb dit even in een waterdicht bakje gedaan met wartels er aan.
Tijdelijk even op een "vishengel" naar buiten om te kijken of dit wat is.
In de uiteinden van de bovenste dipolen heb ik even een nylon busje gedraait.







Ik weet alleen niet hoe dit met impendantie in zijn werk gaat, zou ik een balun hier voor moeten maken?



Hier bij de proefopstelling, ik zou makkelijk via het raamkozijn een aluminium profiel opzij kunnen laten gaan en hier de dipool permanent op monteren. Echter met 2 ogen zou ik hem ook makkelijk van binnenuit kunnen "ophangen" als ik wil luisteren. Dan zou ik wel even een kabel aan moeten leggen, want op mijn zolder valt niks te beleven verder en daar wil ik dus niet gaan zitten.

B

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2019, 13:56:13 »
Ziet er netje uit!

Maar als het werkt is nog maar de vraag!?
Ben een tijdje geleden aan het experimenteren geweest met een dualband antenne voor 2 meter en 70 cm band (145 en 435 mhz) naar het principe van DK7ZB een duitese radio amateur die heel veel heeft ontworpen en geëxperimenteerd. zie link https://www.qsl.net/dk7zb/Duoband/dipolduoband.htm heb getracht deze freqentis aan te passen naar 140 en 350 MHz volgens simulatie programmas als Yagicat  zou het moeten werken...... maar een ding heb ik niet goed gedaan met deze antenne van DK7ZB heb je het voor deel van de 3e harmonische dus antenne deel 1 is voor 145mhz x3 is precies 435Mhz de lange straler met de coax is voor 145 mhz de kleine die er voor staat moet uit 1 lengte zijn dus niet met een isolatie stukje in het midden. resoneerd dan mee op 435 mhz.

wat je beter kan doen denk ik de eerste straaler voor bv 100 MHZ maken x3 is weer 300 MHz en maak je weer gebruik van de 3e harmonische.
dan hoor ik je al, vragen werkt dan de 2e harmonische of de 5e ook ? uit testen op HF op de 40 meter band 7 MHZ heb ik eens een 1/4 golf vertical gemaakt een  300/ 7 (de freq 7mhz) = 42,8 meter / 4 (kwartgolf) =10.7 meter dus achter in de tuin een verticaale spriet van 10,7 meter met heel veel radialen over de grond ook van 10.7 meter deze antenne werkte perfect op 7 mhz  x2 is 14mhz werkte hij niet  7 x3 is 21mhz daar werkte hij wel weer.  x4 is 28mhz 10 meterband werkte hij weer niet.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2019, 14:07:17 »
Kleine opmerking:

Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen kon heb ik eerst even gauw alleen de lange dipool aangesloten.
Immers kan mijn UBC200XLT geen 330.000 ontvangen. En mee dat ik dit lees ben ik de verbindingen aan het maken om ze "allebei" te laten werken.

Om zo dus eigenlijk zon kattensnor/fan dipool te maken. Daarom is de korte dipool dus gescheiden.

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2019, 14:14:50 »
roger, gewoon proberen !

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2019, 14:18:31 »
Gave antenne, altijd gaaf om te zien dit soort projecten. In het verleden kon je in de UK een zgn. dipoolnest kopen met ik dacht 5 of 6 radialen voor de UHF airband 230-400 MHz. Ontving prima zo'n ding.
Luisterspulletjes :)

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2019, 14:30:00 »
wat je ook kan doen is 2 verticals naast elkaar zie foto hoop dat het duidelijk is.
onderste gedeelte van de stralers weg halen hier een aard val van maken met radiaalen bovenste stralers door verbinden en coax er aan.


Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2019, 14:38:35 »
maar verkijk je er niet op, het beïnvloed mekaar wel erg..... zou er niet mee zenden, je swr zal niet goed zijn voor ontvangs kan heel veel  :o :o :o

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2019, 15:07:22 »
Zo 2 dobbers er aan en vissen maar, bedankt voor de reacties

[/url]
[/url]

Zenden kan/wil ik niet. Maar als ik het goed begrijp 1Kilowatt stel je voor m te kijken of het wat is om een multiband groundplane te maken? dus 2 groundplanes aan elkaar gekoppelt, en dan 2 radialen voor Freq 1 (180 grd in elkaars verlengde) en 2 radialen voor Freq 2?

Ik heb wel begrepen dat je ze dan 42 graden naar beneden moet laten wijzen toch?

Ik zou tzt prima een kunststof houdertje hier voor kunnen maken om dit te proberen. Als ik die radialenboel maar makkelijk weer mijn raam in en uit krijg.

Verder vraag ik mij af, soms ontvang je veel ruis... stel nou dat je grotere dipolen wilt maken. Dat kan tot 1,25 de golflengte geloof ik dan krijg je een knoepert van een dipool, (lengte 2,8meter zo iets). Dan gaat je Gain omhoog, maar ontvang je dan mogelijk HARDERE ruis. Of ook een mooier signaal.

Het knutselen is voor vandaag even over :) misschien even vissen nog, al is het op zolder naar een radiootje luisteren niet ideaal LOL.

B

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Dual Band Antenne maken.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2019, 15:30:17 »
Wil je met dipolen werken zo als je nu doet zal dat altijd een 1/2 golf 2x een 1/4 golf met coax in de midden. iets anders werkt niet.
en antenne-gain versterking kan je eerst beter even vergeten, dan zal je toch iets met richt antennes moeten doen.
of eventueel een 5/8 spriet moeten maken maar dan heb je weer een spoel nodig om eea aan tepasen voor je coax om op 50 ohm te komen.

ik zou voor je verjaardag het ARRL antenne boek vragen hier alvast een link.
http://www.smcelectronics.com/DOWNLOADS/1974-ARRLANT.PDF

dit is voornamelijk toe gespitst op de kortegolf banden 0-30Mhz