Auteur Topic: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht  (gelezen 3656 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Gepost op: 4 juni 2018, 14:21:53 »
Hallo allen,
ik ben opzoek naar software waarbij je een Raspberry pi veranderd in een pager.

Ik wil dat de meldingen in een raspberry pi mini schermpje komen te staan en dat ik een aantal capcodes erin kan zetten. Het liefst geeft de software ook eensignaal een een pieper waardoor je weet dat er een hit is op jou capcode.

Het gaat hier dan ook om het FLEX protocol

Bestaat dit, of moet dit van de grond af gemaakt worden? Google heeft geen resultaat opgeleverd anders dan een amerikaanse CLI variant die gewoon alle POCSAG meldingen doorlaat.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500


Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2018, 01:09:13 »
Ik heb het nog niet op een Pi0 geprobeerd (wel Pi2/3), maar als je een RTL-SDR stick uit z'n verpakking haalt, en de USB verbinding zou solderen op de Pi0 gaat multimon-ng prima werken. Ik gebruik het nu al maanden in productie voor P2000 ontvangst. Wat ik wel heb gemerkt, en daar moet een echte radio amateur maar wat van vinden, dat hoe langer de antenne des te beter de ontvangst. Dus als je dit alles in een pager behuizing krijgt: wil ik ook wel weter hoe je het antenne probleem hebt opgelost.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2018, 09:00:51 »
Wat ik wel heb gemerkt, en daar moet een echte radio amateur maar wat van vinden, dat hoe langer de antenne des te beter de ontvangst.

In de pager zit (denk ik vrij zeker) een kleine magnetic loop, die getuned wordt door een trimcondensator. Voor rx komt tunen niet zo nauw, en door de zeer kleine antenne is een stuk draad eraan knopen al snel een verbetering.

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2018, 23:59:47 »
Wat ik wel heb gemerkt, en daar moet een echte radio amateur maar wat van vinden, dat hoe langer de antenne des te beter de ontvangst.

In de pager zit (denk ik vrij zeker) een kleine magnetic loop, die getuned wordt door een trimcondensator. Voor rx komt tunen niet zo nauw, en door de zeer kleine antenne is een stuk draad eraan knopen al snel een verbetering.

Ik zou deze magie van LC-kringen heel graag nog eens van iemand in real life leren :)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2018, 07:54:09 »
Niet real life, maar je kan kijken bij DLZA. Geen eigen ervaring, maar daar heb ik destijds veel goeds over gehoord. Haal je gelijk even je N papiertje. Of F.  ;)

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2018, 11:08:05 »
Super bedankt voor de tip!

opabert

  • Gast
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2018, 12:00:41 »
Via PM kreeg ook vraag over LC kring voor VHF/UHF......    ik heb terug PM  dat alleen met ontvangst op VHF/UHF niet nodig is. Zo lees ik op dit forum ingewikkelde verhalen over antenne voor MIL op 260 - 300MHz. Mijn advies,   voor breedband Ontvang antenne gebruik dan een open dipool,  zet deze boven dak en dat werkt perfect en is breedbandig genoeg.
Voor HF  gebruik ook geen LC,   ik knip de antenne op lengte  SWR 1:1  tot  1:2.5 = werken

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Raspberry Pi Zero W FLEX decoding gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2018, 12:39:56 »
Helemaal met je verhaal eens. Maar om terug te komen op de pager, daar zit een antenne in van ongeveer 7 centimeter. In vergelijking: een kwart golf specifiek voor P2000, ongeveer 169MHz, zou uitkomen op zo'n 44 cm. Dus in het geval van de pager kan ik me voorstellen dat zo'n trimmer (en dus LC kring) wel echt zin heeft.