Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 390354 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #405 Gepost op: 29 april 2016, 16:22:29 »
Ik zit er direct naast/bij/voor/achter paar kilometer,  roept u maar waar ik zou moeten luisteren.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: TETRA decoderen
« Reactie #406 Gepost op: 29 april 2016, 17:27:14 »
426 tot 429 MHz decarriers weet ik niet uit mijn hoofd te zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #407 Gepost op: 29 april 2016, 18:17:51 »
Heb paar kanalen daar ,  zie data voorbij flitsen  wel blauwe PLAY maar is geen audio hoorbaar.
Iemand  suggesties ?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #408 Gepost op: 29 april 2016, 18:22:38 »
Heb je in het receiver scherm wel een stabiele data stroom of heel veel BURST meldingen?

Burst meldingen geven valse data waardoor Telive denkt dat er wat afgespeelt moet worden.
Andere optie is dat encryptie op dat netwerk aan staat.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #409 Gepost op: 29 april 2016, 18:26:34 »
Schiphol heeft een enorme hoeveelheid gesprekskanalen met heel weinig porto discipline. De meeste gesprekken zijn private calls (dus porto-porto en niet porto-groep). Ik vond het altijd erg moeilijk om er iets zinnigs uit te halen.

Als je alleen OK PLAY ziet en geen ISSI informatie en niks hoort, luister je naar een gesprekskanaal zonder dat je de controller er bij hebt. Als je afstemt op het controllerkanaal hoor je meer. (Staat boven in het scherm geloof ik)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #410 Gepost op: 29 april 2016, 21:20:06 »
oke bedankt vd tip,
Kan nog steeds niet wennen met dat "flut afstemmen" in GNUradio.
Tot nu toe heb ook weinig zinnigs uit gesprekken kunnen halen waarvan ik dacht,  kijk eens aan,  dit is interessant  >:(

Encr. heb ik al zitten spelen met de m toets :)
inderdaad geen ISSI alleen BLAUW PLAY  en ook heel veel OK op het scherm.
Zal jouw tip ook even bekijken  staan 2 frequenties  in en uitgang.


USB
Na testen van 5x verschillende USB sticks, die lopen nog wel eens vast
Heb inmiddels ook 1x draaien op externe SSD schijf met 400lees/400schrijf.  Dit loopt iets beter dan een USB stick.
Heb 1x versie die doet het beste qua duidelijke spraak. Maar hoge veldsterkte en weinig ruis  is het toverwoord ( ruisvrij signaal )
Blijft jammer dat niet in de AR-DV1 zit.

We rommelen verder.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #411 Gepost op: 9 mei 2016, 08:03:10 »
Telive op mijn Debian virtual machine draait nu naar wens. Probleem is dat de PC waar het op draait ver staat van een goede antennelocatie. Nu heb ik wel een betere antenne, en daar zit een RTL-SDR stick aan en een Raspberry Pi. Die draait rtl_tcp. Voor SDR# op de PC waar ook de virtual machine op draait werkt dat gewoon goed. Maar om die rtl_tcp nou als input voor gnuradio werkend te krijgen, dat lukt me niet. Zou een regeltje in het source-block extra moeten zijn denk ik. Kan iemand me daarmee op weg helpen?

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #412 Gepost op: 13 mei 2016, 18:11:41 »
Update: het werkt, maar rtl_tcp trekt behoorlijk wat data. Te veel om via de virtuele netwerkinterface te gaan. Dit deel van het experiment kan ik met een gerust hart opgeven.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #413 Gepost op: 15 mei 2016, 10:45:47 »
Gewoon 2e schijfje er bij zetten, werkt veel beter dan virtueel of usb :)

Offline skinkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • openOV
Re: TETRA decoderen
« Reactie #414 Gepost op: 16 mei 2016, 21:31:07 »
Hoeveel Pi's heb je in gebruik voor http://opentetra.nl/? Ik ben iets aan het verzinnen voor een 4 kanaals netwerk. Gebaseerd op jouw bevindingen zal ik dan 2 Pi's nodig hebben. Nou wil ik er eigenlijk 3 gebruiken, 2 als ontvanger en 1 als "verwerker" voor de audio en locatie info. Dus beide Pi's draaien 2 receivers en de 3e Pi draait rxx en iets van een webserver.

Ik heb op dit moment twee pi's draaien. In Delft ontvang ik theoretisch gezien het meeste (Rijswijk en Zoetermeer), maar omdat het signaal zo ver uit elkaar ligt trekt de Pi2 dat niet zo goed. Wel lukt het me om het op dezelfde Pi te decoderen. Vaak is dat niet de beperking, al denk ik dat daar nog heel wat geoptimaliseerd kan worden.

Als je 4 kanaals netwerk kan worden bemonstert in minder dat 1MHz kan je het op 1 Pi doen. Dat verwerken zou ik niet over het netwerk heen sturen, de netwerk kaart van de Pi hangt al aan de USB bus die overvol is door de SDR.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #415 Gepost op: 18 mei 2016, 07:55:46 »
Draait er op die Pi's een desktop environment zodat je in gnuradio kunt tunen, of doe je dat op een andere manier?

Offline nokoflow

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 133
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #416 Gepost op: 20 mei 2016, 15:22:43 »
Hallo allemaal
Als ik de freq intik kom ik niet io de juiste freq uit bv.
Shell hoor ik in de 430 als ik de 429 freq in tik verloopt dit zo erg of kan ik dat ergens instellen in gnu radio zaodat als ik de juiste  freq komt als ik die in tik?
bedankt als vast voor de antwoorden?
Ontvang met : Whistler ,Kenwood D710,hytera pd785/md785 AOR DV1
 
ant:daimond 3 ell beam sirio en de 2 x50 2/70 gp160.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: TETRA decoderen
« Reactie #417 Gepost op: 20 mei 2016, 18:32:03 »
Ja je hebt een ppm correctie dat getal moet je even uitzoeken. Meestal is dat rond de 60 / 70


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline nokoflow

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 133
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #418 Gepost op: 20 mei 2016, 19:02:20 »
oke zal daar eens mee spelen bedankt.
Ontvang met : Whistler ,Kenwood D710,hytera pd785/md785 AOR DV1
 
ant:daimond 3 ell beam sirio en de 2 x50 2/70 gp160.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: TETRA decoderen
« Reactie #419 Gepost op: 22 mei 2016, 10:24:33 »
Hou er rekening mee dat er een afwijking zit tussen een koude en opgewarmde stick. Laat hem dus eerst een kwartiertje in de USB poort zitten voor je gaat uitzoeken wat de afwijking is.
Afstellen aan de hand van een amateur-repeater vind ik het gemakkelijkst. Kan met bijvoorbeeld SDR#; stel hem in op de echte frequentie van de repeater en pas de PPM aan tot je (visueel) zo dicht mogelijk bij de frequentie zit. Inzoomen helpt.  :D