Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 389590 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #150 Gepost op: 13 juli 2015, 22:42:36 »
Probleem is ook dat er op allerlei vlakken met enige regelmaat updates uit komen (voor Linux maar ook voor de Tetra software).
Ook is het wel handig om je SSI_descriptions file bij te houden zodat je ook ziet waar je naar luistert.

Voor alle op Debian gebaseerde distributies kan je een PPA benoemen, waar eventuele updates kunnen worden opgehaald.
Dit gaat dus ook op voor Ubuntu, Mint e.d.
Misschien ook wel leuk, om een kleine distributie te maken (een Ubuntu waar alle onnodige dingen zijn verwijderd), zodat er minder eisen gesteld worden aan de snelheid van de processor.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #151 Gepost op: 13 juli 2015, 22:51:19 »
Probleem is ook dat er op allerlei vlakken met enige regelmaat updates uit komen (voor Linux maar ook voor de Tetra software).
Ook is het wel handig om je SSI_descriptions file bij te houden zodat je ook ziet waar je naar luistert.

Voor alle op Debian gebaseerde distributies kan je een PPA benoemen, waar eventuele updates kunnen worden opgehaald.
Dit gaat dus ook op voor Ubuntu, Mint e.d.
Misschien ook wel leuk, om een kleine distributie te maken (een Ubuntu waar alle onnodige dingen zijn verwijderd), zodat er minder eisen gesteld worden aan de snelheid van de processor.

Kijk, dit is goede input. :)

Beginnen met een minimal iso en alleen de nodige pakketten downloaden kan natuurlijk ook. En dan inderdaad een manier zoeken op updates te regelen zodat het allemaal compatible blijft.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #152 Gepost op: 13 juli 2015, 23:25:54 »
En dan inderdaad een manier zoeken op updates te regelen zodat het allemaal compatible blijft.

Voor de Linux zelf gaat dat automatisch, alleen voor het radio-software gedeelte zal je een server "ergens" moeten hosten.
Een andere mogelijkheid is, om het internationaal aan te pakken en erkenning te krijgen van b.v. Canonical, de maker van de *buntu distributies.
Je hebt dan gelijk een server netwerk tot je beschikking  ;D

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #153 Gepost op: 13 juli 2015, 23:32:35 »
En dan inderdaad een manier zoeken op updates te regelen zodat het allemaal compatible blijft.

Voor de Linux zelf gaat dat automatisch, alleen voor het radio-software gedeelte zal je een server "ergens" moeten hosten.
Een andere mogelijkheid is, om het internationaal aan te pakken en erkenning te krijgen van b.v. Canonical, de maker van de *buntu distributies.
Je hebt dan gelijk een server netwerk tot je beschikking  ;D

Haha "aim for the stars"! Ik beheer meerdere VPSsen dus wat serverruimte moet te regelen zijn. Ik wil sowieso data verzamelen over netwerken waar naar geluisterd wordt zodat we er als community ook wat aan hebben. We zouden bijvoorbeeld landelijke SSI_description files kunnen maken (zoals filters.ini voor PDW) en dat soort dingen. Natuurlijk moet dit opt-in zijn vanwege de privacy maar ik denk dat het met een kleine community van enthousiaste luisteraars best interessant moet kunnen worden.

Nu nog zoeken naar een mooi platform. Een barebone zou ideaal zijn (zoiets bijvoorbeeld: http://www.processorstore.nl/product/344202/intel-nuc-kit-dc53427hye.html) want lekker stil en relatief zuinig. Maar ik ben nog speurende.

Edit: Automatisch updaten is niet altijd goed, van GNURadio 3.6 naar 3.7 gaan zorgde er voor dat het osmo-tetra deel van telive niet meer opstartte (is inmiddels opgelost) dus dat zijn wel dingen om eerst te bekijken.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: TETRA decoderen
« Reactie #154 Gepost op: 14 juli 2015, 07:09:05 »
Welke GSSI's zijn er inmiddels bekend van Entropia?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: TETRA decoderen
« Reactie #155 Gepost op: 14 juli 2015, 07:57:45 »
Dat wat "peen van dienst" hier boven zegt eigenlijk:
Praktisch is er niets op tegen maar qua netwerkbelasting zou er iets voor te zeggen zijn... Maar is niet echt een onderwerp voor deze discussie natuurlijk.

Niet voor deze discussie, maar je stelt zelf dat Entropia er iets aan zou moeten doen. Persoonlijk zou ik dat nogal discutabel vinden, je neemt een abonnement bij Entropia en vervolgens bepalen zij waar je je apparatuur mag gaan gebruiken. Je kunt dat natuurlijk niet met de politie vergelijken. TETRA is TETRA, maar C2000 is uitsluitend voor hulpverleners, terwijl Entropia door iedereen gebruikt kan worden en niet buiten hun "eigen" gebied naar een andere groep kunnen schakelen, ze hebben misschien maar 1 groep. Mag je dan niet met je eigen groep meeluisteren wanneer je wilt? Ook om een andere reden kun je de netwerken niet met elkaar vergelijken. Je zult geen pieken krijgen zoals bij Turkish Airlines waarbij er teveel groepen actief zijn, groepen die er niets te zoeken hebben. Hooguit bij evenementen, maar dan zou je toch redelijkerwijs verwachten dat de actieve groepen ook actief moeten zijn. Je gaat als willekeurige Entropia gebruiker niet 'zomaar' naar een evenement, je zult daar een functie hebben en je portofoon nodig hebben. Als er dan congestie optreedt dan ligt het toch echt aan het netwerk, niet aan de gebruikers.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #156 Gepost op: 14 juli 2015, 08:28:43 »
Citaat
... Je zult geen pieken krijgen zoals bij Turkish Airlines waarbij er teveel groepen actief zijn, groepen die er niets te zoeken hebben. Hooguit bij evenementen, maar dan zou je toch redelijkerwijs verwachten dat de actieve groepen ook actief moeten zijn. Je gaat als willekeurige Entropia gebruiker niet 'zomaar' naar een evenement, je zult daar een functie hebben en je portofoon nodig hebben. Als er dan congestie optreedt dan ligt het toch echt aan het netwerk, niet aan de gebruikers.

Ik zie hier in de regio toch zeker wel een grotere drukte op het netwerk tijdens 'evenementen'. Waarschijnlijk niet te vergelijken met de ramp bij Schiphol, maar toch.
Laatst met de rellen rond de Schilderswijk waren er weer veel fotograven actief, veel van die jongens werken met Entropia. Ook met voetbal wedstrijden zie je de drukte op het netwerk toenemen met diverse journalisten.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: TETRA decoderen
« Reactie #157 Gepost op: 15 juli 2015, 14:50:17 »
Is er niemand die een lijstje heeft met gespreksgroepen van Entropia in nederland?

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #158 Gepost op: 18 juli 2015, 10:39:38 »
Is er niemand die een lijstje heeft met gespreksgroepen van Entropia in nederland?

502091 - Mogelijk Regio15 (Den Haag)
18091 - Onbekend, mogelijk taxibedrijf (waarschijnlijk vanuit Den Haag)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: TETRA decoderen
« Reactie #159 Gepost op: 18 juli 2015, 13:03:59 »
18091 - Onbekend, mogelijk taxibedrijf (waarschijnlijk vanuit Den Haag)

18091 zag ik ook al op de Amsterdamse paal, maar dat was geen Taxi.
En bovendien zag ik die code bij verschillende gebruikers.

Is er niemand die een lijstje heeft met gespreksgroepen van Entropia in nederland?

Ik denk niet dat het zin heeft, want groepen die ik op de zender Amsterdam zag had ik ook bij Utrecht gezien maar met hele andere gebruikers.
Ik heb de indruk dat gespreksgroepen in meerdere regio's worden gebruikt maar dan met verschillende gebruikers.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2015, 16:58:51 »
18091 - Onbekend, mogelijk taxibedrijf (waarschijnlijk vanuit Den Haag)

18091 zag ik ook al op de Amsterdamse paal, maar dat was geen Taxi.
En bovendien zag ik die code bij verschillende gebruikers.

Is er niemand die een lijstje heeft met gespreksgroepen van Entropia in nederland?

Ik denk niet dat het zin heeft, want groepen die ik op de zender Amsterdam zag had ik ook bij Utrecht gezien maar met hele andere gebruikers.
Ik heb de indruk dat gespreksgroepen in meerdere regio's worden gebruikt maar dan met verschillende gebruikers.

Het viel me vandaag pas op dat er meerdere color codes worden gebruikt. De gesprekken die ik opving op 18091 waren met CC 11.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #161 Gepost op: 18 juli 2015, 18:08:45 »
Citaat
Het viel me vandaag pas op dat er meerdere color codes worden gebruikt. De gesprekken die ik opving op 18091 waren met CC 11.

De Color Codes worden alleen gebruikt voor het aangeven van de verschillende zender locaties. Niet voor het ondrscheiden van verschillende groepen.
Het zou me trouwens verbazen als SSI's worden hergebruikt. Daarmee zou een gebruiker bij het reizen door het land opeens binnen de gespreksgroep van een andere klant vallen.
Hoor hier bijv een berger gebruik maken van het netwerk, en die rijden toch wel door een groot gebied. Ook rws maakt gebruik van Entropia, zou toch slordig zijn als een weg inspecteur de meldkamer wel hebben voor rode kruizen boven de weg en de beste man blijkt opeens met bijv de dierenambulance te babbelen. ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: TETRA decoderen
« Reactie #162 Gepost op: 18 juli 2015, 18:12:31 »
Het is onmogelijk dat een gespreksgroep in 1 netwerk meerdere gebruikers heeft.

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: TETRA decoderen
« Reactie #163 Gepost op: 18 juli 2015, 19:11:03 »
Zover ik kan zien is Entropia in tweeën verdeeld, gezien wat er op internet over Entropia schrijft (net even snel gekeken op internet).
Een gebruiker kan kiezen voor een landelijke dekking, (dus een RWS medewerker krijgt verbinding met de juiste basis, onafhankelijk waar deze diens werkzaamheden uitvoert)
of een regionale dekking, waardoor bepaalde gespreksgroepen dus ook in andere gebieden kunnen worden gebruikt.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #164 Gepost op: 18 juli 2015, 20:36:45 »
Dat je verschillende abonnementen kunt krijgen met verschillende dekkingen snap ik. Maar dan wordt je gespreksgroep beperkt op een paar sites rondom je gewenste locatie. Dat houdt niet in dat het netwerk is gesplitst. Als dat het geval was geweest was er spraken geweest ven verschillende mnc's.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)