Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 388613 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: TETRA decoderen
« Reactie #135 Gepost op: 28 juni 2015, 18:18:10 »
mmc 204 / mnc 7922 / gebruiker denk zelf oba amsterdam
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #136 Gepost op: 28 juni 2015, 21:35:22 »
Kijk eens of je wat kunt vinden van Entropia. Hier in de buurt hangen meerdere zenders van dit netwerk in de lucht. Hierdoor kan je een sterke zender zoeken en kijken of je met een sterke zender ook hakkelende audio houdt.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=4512.1890 Hier staan de huidige frequenties.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #137 Gepost op: 3 juli 2015, 11:06:50 »
Het is mij eindelijk ook weer gelukt!

Debian 8.1+GNURadio 3.7+Nuand BladeRF x40. Deze: http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-listening-tetra-radio-channels/ link volgen, ipv GNURadio 3.6 uit source, 3.7 uit pakketten installeren (sudo apt-get install gnuradio). Je mist zo nu en dan wat dependancies maar Google helpt.

Nu zoeken naar netwerken in de buurt!
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #138 Gepost op: 3 juli 2015, 22:31:35 »
Geen idee of iemand het interessant vindt maar inmiddels zit ik al een klein uurtje te luisteren naar Entropia, freq 423.2036. Eigenlijk alleen maar activiteit in 502091, ik vermoed dat dit de "reporters" van Regio15 zijn aangezien ze het hebben over foto's maken en de situatie in de Schilderswijk. Wel heel apart dat ik dat hier (in Aalsmeer) binnenkrijg. Het werkte bij TETRA toch zo dat de gespreksinformatie alleen naar de zenders werd gestuurd waarin porto's in de juiste groep zijn gekoppeld? Of is dat alleen bij C2000?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: TETRA decoderen
« Reactie #139 Gepost op: 4 juli 2015, 12:40:50 »
Ik krijg nu dit te zien.

Unsuported gnuradio version.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #140 Gepost op: 7 juli 2015, 19:49:21 »
Ik krijg nu dit te zien.

Unsuported gnuradio version.

Je zult toch iets meer informatie moeten geven als je een serieus antwoord verwacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Linux distro (versie), versie van GNURadio etc..
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline peen van dienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: TETRA decoderen
« Reactie #141 Gepost op: 13 juli 2015, 11:19:55 »
Wel heel apart dat ik dat hier (in Aalsmeer) binnenkrijg. Het werkte bij TETRA toch zo dat de gespreksinformatie alleen naar de zenders werd gestuurd waarin porto's in de juiste groep zijn gekoppeld? Of is dat alleen bij C2000?

Ja, het netwerk weet dat er gebruikers van gespreksgroep <x> zijn aangemeld op die paal en zendt daarom die groep op die paal uit. Geen gebruikers = niet uitzenden.

Dat is ook wat toen fout is gegaan met die crash van het Turkish Airline toestel bij Schiphol. Hulpverleners uit alle hoeken van het land lieten hun C2000 spullenboeltje op hun eigen gespreksgroep staan - al is het maar 1 porto'tje. Daarmee werd de lokale paal op Schiphol aangespoord om al die groepen uit te zenden; ook die van de ambulance Limburg om maar wat te noemen. En meer dan <y> timeslots heb je niet op een Tetra/C2000 paal (vaak 3, 7 of 11 per paal).

1 timeslot is 1 actieve gespreksgroep. Dus als de alarmcentrale Limburg ook met een locale ambulance zat te kletsen, kostte dat 1 van die timeslots op de paal Schiphol. Want dat gesprek was dan ook te beluisteren op die porto die nog op de thuis-groep zat.

Peen

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: TETRA decoderen
« Reactie #142 Gepost op: 13 juli 2015, 17:40:28 »
Ik krijg nu dit te zien.

Unsuported gnuradio version.

met ubuntu 14.04 en gnu radio 2.7 werkt het perfect.
mede door de forumleden is het mij ook gelukt. ben ze zeer dankbaar voor :)
hier in zaanstad oba  dpd en shell komen kraak helder door top .
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #143 Gepost op: 13 juli 2015, 20:22:48 »
Wel heel apart dat ik dat hier (in Aalsmeer) binnenkrijg. Het werkte bij TETRA toch zo dat de gespreksinformatie alleen naar de zenders werd gestuurd waarin porto's in de juiste groep zijn gekoppeld? Of is dat alleen bij C2000?

Ja, het netwerk weet dat er gebruikers van gespreksgroep <x> zijn aangemeld op die paal en zendt daarom die groep op die paal uit. Geen gebruikers = niet uitzenden.

Dat is ook wat toen fout is gegaan met die crash van het Turkish Airline toestel bij Schiphol. Hulpverleners uit alle hoeken van het land lieten hun C2000 spullenboeltje op hun eigen gespreksgroep staan - al is het maar 1 porto'tje. Daarmee werd de lokale paal op Schiphol aangespoord om al die groepen uit te zenden; ook die van de ambulance Limburg om maar wat te noemen. En meer dan <y> timeslots heb je niet op een Tetra/C2000 paal (vaak 3, 7 of 11 per paal).

1 timeslot is 1 actieve gespreksgroep. Dus als de alarmcentrale Limburg ook met een locale ambulance zat te kletsen, kostte dat 1 van die timeslots op de paal Schiphol. Want dat gesprek was dan ook te beluisteren op die porto die nog op de thuis-groep zat.

Peen

Duidelijk. Wil dus zeggen dat er een Hagenaar met zijn Entropia porto in de buurt was. Ben wel benieuwd of Entropia daar iets aan doet. Bijvoorbeeld een Utrechtse stadswachtsgespreksgroep naar Zuid-Limburg zenden is natuurlijk een beetje apart.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #144 Gepost op: 13 juli 2015, 20:29:58 »
Er zijn toch nog steeds zo nu en dan mensen die mij benaderen (en vast ook de andere wat actievere telivers in dit topic) voor een "plug and play" oplossing.. Om die reden heb ik er wel eens over na gedacht om een prefab kastje te maken met een RTL stick er al in en misschien een speakertje er aan als een soort "Doe het zelf TETRA scanner". Zijn er mensen die hier geld in zouden steken zodat ze niet meer zelf hoeven te hobbyen? Het is wel minder leuk natuurlijk, maargoed.

Er zijn natuurlijk wat hobbels die genomen moeten worden, het speech decode deel van telive (eigenlijk van osmo-tetra/ETSI) is zeer processorintensief, een simpele Raspberri Pi gaat dat niet trekken. De laptop waar ik nu op draai heeft een i7 aan boord en zelfs daar hapert de audio als het druk wordt. (De opnames zijn vlekkeloos trouwens). Daarnaast mag de ETSI speech codec niet verkocht worden omdat het alleen maar "proof of concept" is. Dit lijkt me te overwinnen door een compilatiescript te maken waardoor de "eindgebruiker" zelf de software binnenhaalt.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: TETRA decoderen
« Reactie #145 Gepost op: 13 juli 2015, 21:28:28 »
Er zijn meer initiatieven geweest die vanuit hobby-perspectief zijn gestart en nu plug-and play aangeboden worden. (Airspy?)
In NL zijn tetra netwerken als Entropia, Schiphol en diverse grote bedrijfsnetwerken zeker de moeite waard denk ik.
Maar helaas heb ik persoonlijk geen kennis van Linux en heb ik ook niet echt interesse voor…  ::)
Daarom voor mij tot nu toe een "no-go" helaas  :-\
Ik denk dat er best wel een (wereldwijde) markt zou kunnen zijn voor een plug&play tetra-decoder
De vraag is natuurlijk wat wil de hobbyist maximaal neertellen voor zo'n tetra-applicatie incl hardware ? :P
Als de AOR AR DV1 tetra zou kunnen decoderen ik 'm al in huis gehad en die is zo'n ± 1300 USD

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #146 Gepost op: 13 juli 2015, 21:34:35 »
Probleem is ook dat er op allerlei vlakken met enige regelmaat updates uit komen (voor Linux maar ook voor de Tetra software).
Ook is het wel handig om je SSI_descriptions file bij te houden zodat je ook ziet waar je naar luistert.
Al met al blijft een stukje Linux kennis eigenlijk onontbeerlijk wil je met dit soort systemen gaan draaien.

Een commerciėle oplossing zie ik niet snel komen. Denk dat de markt niet groot genoeg is om dit soort apparatuur te ontwikkelen (en waarschijnlijk willen de hobbyisten er niet voldoende voor betalen).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: TETRA decoderen
« Reactie #147 Gepost op: 13 juli 2015, 21:36:29 »
Duidelijk. Wil dus zeggen dat er een Hagenaar met zijn Entropia porto in de buurt was. Ben wel benieuwd of Entropia daar iets aan doet. Bijvoorbeeld een Utrechtse stadswachtsgespreksgroep naar Zuid-Limburg zenden is natuurlijk een beetje apart.

Is daar praktisch gezien iets op tegen dan?

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #148 Gepost op: 13 juli 2015, 22:02:24 »
Duidelijk. Wil dus zeggen dat er een Hagenaar met zijn Entropia porto in de buurt was. Ben wel benieuwd of Entropia daar iets aan doet. Bijvoorbeeld een Utrechtse stadswachtsgespreksgroep naar Zuid-Limburg zenden is natuurlijk een beetje apart.

Is daar praktisch gezien iets op tegen dan?

Dat wat "peen van dienst" hier boven zegt eigenlijk:

Wel heel apart dat ik dat hier (in Aalsmeer) binnenkrijg. Het werkte bij TETRA toch zo dat de gespreksinformatie alleen naar de zenders werd gestuurd waarin porto's in de juiste groep zijn gekoppeld? Of is dat alleen bij C2000?

Ja, het netwerk weet dat er gebruikers van gespreksgroep <x> zijn aangemeld op die paal en zendt daarom die groep op die paal uit. Geen gebruikers = niet uitzenden.

Dat is ook wat toen fout is gegaan met die crash van het Turkish Airline toestel bij Schiphol. Hulpverleners uit alle hoeken van het land lieten hun C2000 spullenboeltje op hun eigen gespreksgroep staan - al is het maar 1 porto'tje. Daarmee werd de lokale paal op Schiphol aangespoord om al die groepen uit te zenden; ook die van de ambulance Limburg om maar wat te noemen. En meer dan <y> timeslots heb je niet op een Tetra/C2000 paal (vaak 3, 7 of 11 per paal).

1 timeslot is 1 actieve gespreksgroep. Dus als de alarmcentrale Limburg ook met een locale ambulance zat te kletsen, kostte dat 1 van die timeslots op de paal Schiphol. Want dat gesprek was dan ook te beluisteren op die porto die nog op de thuis-groep zat.

Peen

Praktisch is er niets op tegen maar qua netwerkbelasting zou er iets voor te zeggen zijn... Maar is niet echt een onderwerp voor deze discussie natuurlijk.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #149 Gepost op: 13 juli 2015, 22:08:50 »
Probleem is ook dat er op allerlei vlakken met enige regelmaat updates uit komen (voor Linux maar ook voor de Tetra software).
Ook is het wel handig om je SSI_descriptions file bij te houden zodat je ook ziet waar je naar luistert.
Al met al blijft een stukje Linux kennis eigenlijk onontbeerlijk wil je met dit soort systemen gaan draaien.

Een commerciėle oplossing zie ik niet snel komen. Denk dat de markt niet groot genoeg is om dit soort apparatuur te ontwikkelen (en waarschijnlijk willen de hobbyisten er niet voldoende voor betalen).

Elmar

Er zijn meer initiatieven geweest die vanuit hobby-perspectief zijn gestart en nu plug-and play aangeboden worden. (Airspy?)
In NL zijn tetra netwerken als Entropia, Schiphol en diverse grote bedrijfsnetwerken zeker de moeite waard denk ik.
Maar helaas heb ik persoonlijk geen kennis van Linux en heb ik ook niet echt interesse voor…  ::)
Daarom voor mij tot nu toe een "no-go" helaas  :-\
Ik denk dat er best wel een (wereldwijde) markt zou kunnen zijn voor een plug&play tetra-decoder
De vraag is natuurlijk wat wil de hobbyist maximaal neertellen voor zo'n tetra-applicatie incl hardware ? :P
Als de AOR AR DV1 tetra zou kunnen decoderen ik 'm al in huis gehad en die is zo'n ± 1300 USD

Commercieel zal het van mij uit nooit worden (zoooo veel tijd heb ik ook niet..). Maar waar ik naar zat te kijken was een ontwikkelbordje a la Raspberry Pi maar dan met serieuze rekenkracht met wat custom scripts die het installeren begeleiden. Eventueel zou ik alle units in Teamviewer kunnen gooien om support te leveren (privacy, jaja) en misschien dat er iets te verzinnen is om informatie over het netwerk en de gebruikers er uit te halen (bijvoorbeeld uploaden naar een dropbox...). Een dag audio loggen kost ongeveer 100MB...

Ik roep maar wat natuurlijk. Maar ik heb wel Linuxkennis en redelijk veel geduld dus als er animo voor is, kan ik wel wat proberen.

Inderdaad Mark, als er TETRA bij de DV1 had gestaan, had ik m ook al gehad.  ;D
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.