Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386641 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #375 Gepost op: 18 april 2016, 18:45:03 »
Nu ik wat meer vrije tijd heb, ben ik er ook weer eens even aan gaan zitten. Na Ubuntu compleet opnieuw geïnstalleerd te hebben en het nieuwe installatiescript gedraaid te hebben, heb ik hem dit keer eindelijk goed draaiend gekregen :)
Het enige probleem is dat het GNU Radio-venstertje zo nu en dan stopt met reageren (volgens het systeem dan, want hij blijft gewoon vrolijk doorgaan met audio voeden aan de receiver). Meestal krijgt het venster dan na een seconde of 30 weer kleur.

Iets wat ik wel apart vind, is dat ik met GNU Radio een flowgraph maar één keer per sessie uit kan voeren. Als ik een flowgraph uitvoer en weer sluit (ongeacht of ik hem eerst stop), wil geen enkele flowgraph meer draaien tot ik de computer gereboot heb. Hij maakt wel aanstalten om het ontvangstvenster te openen, maar hij stopt bij een bepaald punt (ik meen bij het vermelden van de bitrate) en doet dan niks meer. Hij stopt niet met uitvoeren of reageren, maar er gebeurt simpelweg helemaal niks meer. Hebben andere leden dit 'probleem' ook, of hoort het erbij?

Hierbij de hele log:
<<< Welcome to GNU Radio Companion 3.7.9 >>>

Preferences file: /home/mose/.gnuradio/grc.conf
Block paths:
    /usr/local/share/gnuradio/grc/blocks
    /usr/share/gnuradio/grc/blocks
    /home/mose/.grc_gnuradio

Loading: "/home/mose/tetra/telive/gnuradio-companion/telive_1ch_gr37.grc"
>>> Done

Showing: "/home/mose/tetra/telive/gnuradio-companion/telive_1ch_gr37.grc"

Generating: '/home/mose/tetra/telive/gnuradio-companion/top_block.py'

Executing: '/usr/bin/python -u /home/mose/tetra/telive/gnuradio-companion/top_block.py'

linux; GNU C++ version 4.8.4; Boost_105400; UHD_003.009.003-release

Using Volk machine: sse4_2_64_orc
gr-osmosdr v0.1.x-xxx-xunknown (0.1.5git) gnuradio 3.7.9
built-in source types: file osmosdr fcd rtl rtl_tcp uhd miri hackrf bladerf rfspace airspy soapy redpitaya
Using device #0 Realtek RTL2838UHIDIR SN: 00000001
Found Rafael Micro R820T tuner
Exact sample rate is: 2000000,052982 Hz

Normaal opent het venster hierna, maar in dit geval gebeurt er dus helemaal niks meer nadat dit een keer gelukt is. Het stopt helaas toch regelmatig permanent met reageren, en om steeds de hele pc opnieuw op te moeten starten is niet heel fijn.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #376 Gepost op: 19 april 2016, 18:16:04 »
Kom die ouwe weer met een irritante beginners vraag....
Ben vanmiddag gestart met verse install van deze file
ubuntu-14.04.4-desktop-amd64-gnuradio-3.7.9.2.iso.

gnuradio doet natuurlijk niets.....  is er ergens en start uhf/vhf ontvanger file beschikbaar ?
Dan heb ik iets om mee te beginnen en van daaruit verder te leren.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #377 Gepost op: 20 april 2016, 13:58:03 »
ubuntu-14.04.4-desktop-amd64-gnuradio-3.7.9.2.iso is inmiddels gedeeltelijk gelukt  alleen op SSD op usb poort.
maar ik krijg dat spul tot op dit moment niet geinstalleerd op de schijf zelf......

Linux mint 17.3 met gnuradio lukt wel....  
telive nog niet aan de gang gekregen....  want niet alle 2 de schermen gaan open in gnuradio

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #378 Gepost op: 20 april 2016, 15:23:55 »
Mose,
Ik heb exact het zelfde  die 2x schermen gaan 1x open,  daarna niet meer.

Online Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #379 Gepost op: 20 april 2016, 17:39:10 »
Interessant, dan ligt het dus niet aan mij. Ik zou nog steeds niet weten waar het wel door komt. Inmiddels hoef ik GNU Radio gelukkig niet steeds weer te heropenen, ik denk dat dat aan mijn pc lag: die heeft een dual-core i7 van ruim 5 jaar oud, dus ik had kunnen verwachten dat het niet optimaal zou draaien. Sinds ik overgestapt ben op de 'gewone' flowgraph van de 'simpele' flowgraph draait hij op wat haperen zo nu en dan na prima.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #380 Gepost op: 20 april 2016, 18:27:13 »
Ik gebruik Linuxmint 17.3 daar zit standaard al soort SDR# programmaatje in,  dat loopt hier goed beter als SDR# onder winthoos.

Heb jij telive al werkend ?
Op 1x terminal venster zie ik wel cijfer reeksen maar zie (nog) geen Tetra data zoals met de USB/externe SSD.

Online Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #381 Gepost op: 20 april 2016, 19:24:06 »
Ja, ik hem 'm werkend. De reeksen die je ziet zijn waarschijnlijk '*** AFC x.xxxxxx'. Dat is een goed teken, want GNU Radio communiceert dus wel met het programma (receiver1 1 als je een kanaal monitort). Nu is het zaak dat je een sterk TETRA-signaal vindt. Als GNU Radio deze goed ontvangt, moet alles gaan werken. Je zegt wel dat je het op een ander systeem wel werkend hebt, dus misschien is dat ten overvloede. Weet je zeker dat je de afwijking van je dongel goed hebt ingevoerd en rekening houdt met de offset? Anders zit je, als je de juiste frequentie invoert, naast het daadwerkelijke signaal.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #382 Gepost op: 20 april 2016, 23:42:23 »
yep,  is hier nu ook gelukt op de HDD geïnstalleerde versie.... ik werk niet meer vanaf USB.
Nog dank voor je tip om gewoon een andere GNUreceiver file te kiezen dit  is nu logisch voor mij..

Moet nou nogwel zo hele riedel tekst  intiepen in die 3x Terminal vensters en daar wil ik vanaf....
Op die USB gebruiken ze gewoon 3x knoppies heb jij dat al voor elkaar ?
Of gewoon met 1 of 2 knoppies ?

Heb nog tip voor je,
ik heb hier een PC met zo HDD bay er in.
Daar doe ik dan de andere HDD in met Linux of windhoos vervolgens  opstart en gaan.

Online Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #383 Gepost op: 21 april 2016, 12:08:32 »
Mooi dat het werkt :)
Ik ben bang dat de enige manier blijft om de drie xterms te openen en de commando's te typen. Ik heb ook nergens drie knopjes gezien, hoe bedoel je dat? Je zou het vast kunnen automatiseren met een bashscript, maar ik heb niet genoeg verstand van Linux om dat samen te kunnen stellen. Ben inmiddels al wel aan de commando's gewend. Kan alles in minder dan een minuut openen, en daar heb ik dan uren luisterplezier van ;)

Zo'n bay is inderdaad een goed idee. Mijn laptop ondersteunt ook iets dergelijks (met een apart verkrijgbare 'caddy' waarin een 2.5" HD past, kan je de optische drive vervangen.) Heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat het ook zo kon, heb Ubuntu nu als dual-boot op C:\ staan. Bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #384 Gepost op: 21 april 2016, 12:54:23 »
Maak in je home map een bin map aan, dus /home/mose/bin
In die map maak een bestand, dat b.v. radio heet.
Zet hier alles in, dat je intikt om e.e.a. te starten.
Met de bestandbeheerder > rechter muistoets > eigenschappen op uitvoerbaar klikken.
Wanneer je hierna radio intypt, dan is dat een commando geworden.
Je kunt er ook een starter voor op je bureaublad van maken.

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #385 Gepost op: 21 april 2016, 23:02:52 »
Mose,
inderdaad bedoelde zo een Bay ik heb er 4x bay , XP, VISTA, UBUNTU, MINT  en hoppaa bay wisselen en gaan.
Die HDD bay zijn er ook voor vaste PC in een CDrom rack space.
Windows lukt mij prima voor shortcuts naar bureaublad,  Linux lukt mij nog niet.
Die icoontjes staan in de USB demo versie en ik dacht,  gewoon kopieren.... niet dus "cant find path or unvalued path"
Ik heb nu per kanaal een GNU radio file met de juiste ppm en start freq zodat ik snel kan switchen maar tot nu hoor ik niet echt spectaculaire dingen.

Ron,
Bedankt dat ga ik proberen
ik ben de hele dag al bezig  met snelle opstart mogelijkheid want wordt  kinds van dat Copy / paste

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #386 Gepost op: 21 april 2016, 23:33:25 »
Ik zal wel wat fout doen  alle 4 die opstart regels heb ik onder elkaar in die file gezet
file is uitvoerbaar gemaakt, dan vraagt ti,  uitvoeren of openen
als opstart gebeurt er nog weinig

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #387 Gepost op: 22 april 2016, 11:47:57 »
Ik zal wel wat fout doen

Nee, ik was niet volledig  8)
De eerste regel moet wijzen naar de uitvoering:#! /bin/bash
Opdracht 1
Opdracht 2
enzovoort
Excuses voor het ongemak...........

opabert

  • Gast
Re: TETRA decoderen
« Reactie #388 Gepost op: 22 april 2016, 19:00:14 »
Okee, we leren nog steeds op oude dag...

1e file deze regel DOET NIETS
#! /bin/bash
cd ~/tetra/osmo-tetra-sq5bpf/src/receiver1 1

2e file deze regel  OPENT  XTERM maar geen  Telive scherm
#! /bin/bash
/usr/bin/xterm -font fixed -bg black -fg white -geometry 203x60
cd ~/tetra/telive
./rxx

3e file deze regel  DOET NIETS
#! /bin/bash
cd /tetra/bin
./tetrad

4e file deze regel  GNURADIO START OP
#! /bin/bash
gnuradio-companion


1e, 2e en 3e  doe ik nog iets fout.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #389 Gepost op: 22 april 2016, 19:59:43 »
Dan zou de file er zo moeten uitzien:#! /bin/bash
cd ~/tetra/osmo-tetra-sq5bpf/src/receiver1 1
/usr/bin/xterm -font fixed -bg black -fg white -geometry 203x60
cd ~/tetra/telive
./rxx
cd /tetra/bin
./tetrad
gnuradio-companion
Nu met (mijn) commentaar:#! /bin/bash  # Start het programma bash, of sh
cd ~/tetra/osmo-tetra-sq5bpf/src/receiver1 1   # Een spatie in een CD opdracht kan niet, wat wel kan is: cd "~tetra ......"
/usr/bin/xterm -font fixed -bg black -fg white -geometry 203x60  # nog beter is het, om het volledige path op te geven: cd /home/opabert/tetra/enz.
cd ~/tetra/telive
./rxx                
cd /tetra/bin    # vanaf de root ?
./tetrad        # mag ook "tetrad" zijn toch?
gnuradio-companion   # start