Auteur Topic: ervaringen met de Icom IC-R30?  (gelezen 3167 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
ervaringen met de Icom IC-R30?
« Gepost op: 23 december 2018, 16:16:16 »
Heeft er iemand ervaring met de Icom IC-R30? Alle plus -en minpuntjes zijn welkom.

sdrnerd
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: ervaringen met de Icom IC-R30?
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2018, 16:37:08 »
Heeft er iemand ervaring met de Icom IC-R30? Alle plus -en minpuntjes zijn welkom.

sdrnerd

Een zeer goede scanner,enigste nadeel is dat hij niet overweg kan met DMR en Tetra,zeer snel met scannen en simpel te bedienen.
Antenne-aansluiting is SMTP,dus meteen een adapter naar BNC erbij.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ervaringen met de Icom IC-R30?
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2018, 16:52:09 »
Antenne-aansluiting is SMTP

Huh?  :o

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: ervaringen met de Icom IC-R30?
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2018, 17:18:51 »
Peter, je bedoelt SMA vermoedelijk.

Tetra, heb ik niet echt nodig en voor DMR heb ik al een portable, dus die mis ik niet echt. SMA pigtails heb ik zat dus dat zit wel snor.
Heb je de radio als eens op de HF-banden met een degelijke buitenantenne gebruikt? Ik heb een R20 gehad en die had er echt problemen mee qua oversturing. Nu ga ik de R30 wel grotendeels in de auto gebruiken met een kleine mobiele antenne en ik vermoed dat dit wel zal werken als ze in Japan hun huiswerk gedaan hebben in de design afdeling.

Nog even een extra vraagje. Kan men de stroom steeds aan de USB poort hangen zodat de radio tijdens het rijden telkens de batterij van de radio niet leegt trekt? Als de radio via de USB-CIV besturing ben geconnecteerd met een pc loopt er ook steeds een spanning en die besturing heb ik nodig om de Doppler shift voor satellieten te tracken. Mijn vermoeden is dat het niet echt schadelijk zal zin dat de spanning er op zit en er een batterijlaadbegrenzing in zal zitten.

Misschien zijn het wel te specifieke vragen, maar zoek er wel een antwoord op vooraleer ik de radio aankoop.

Alvast bedankt voor de reactie!
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: ervaringen met de Icom IC-R30?
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2018, 06:47:15 »
Peter, je bedoelt SMA vermoedelijk.

Tetra, heb ik niet echt nodig en voor DMR heb ik al een portable, dus die mis ik niet echt. SMA pigtails heb ik zat dus dat zit wel snor.
Heb je de radio als eens op de HF-banden met een degelijke buitenantenne gebruikt? Ik heb een R20 gehad en die had er echt problemen mee qua oversturing. Nu ga ik de R30 wel grotendeels in de auto gebruiken met een kleine mobiele antenne en ik vermoed dat dit wel zal werken als ze in Japan hun huiswerk gedaan hebben in de design afdeling.

Nog even een extra vraagje. Kan men de stroom steeds aan de USB poort hangen zodat de radio tijdens het rijden telkens de batterij van de radio niet leegt trekt? Als de radio via de USB-CIV besturing ben geconnecteerd met een pc loopt er ook steeds een spanning en die besturing heb ik nodig om de Doppler shift voor satellieten te tracken. Mijn vermoeden is dat het niet echt schadelijk zal zin dat de spanning er op zit en er een batterijlaadbegrenzing in zal zitten.

Misschien zijn het wel te specifieke vragen, maar zoek er wel een antwoord op vooraleer ik de radio aankoop.

Alvast bedankt voor de reactie!


Omroep ; luister weleens naar de fm. Stroom is via snellader,die inderdaad snel is.
Het is wel zo dat je  de ontvanger handmatig op bv D-Star moet zetten,in tegenstelling met de AOR.

Bij Aansluiten op actieve buiternantenne gaat-ie over zijn nek,misschien dat  een niet-actieve buitenantenne beter werkt.

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: ervaringen met de Icom IC-R30?
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2018, 12:24:50 »
Of het is een afstembare actieve antenne met regelbare output. Moeilijk te vinden maar ook zelf te maken als je wat handig bent. Heb hier ook nog diverse passieve eigenbouw antennes en ook een schakelbare SMA stappen verzwakker van van 3 dB tot 60dB welke zeer handig is. Maar zoals ik schreef, de hoofdzaak is het gebruik in de auto, iets wat hem niet pijn zal doen vermoed ik.

Thanks voor de reactie Peter.
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808