Auteur Topic: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?  (gelezen 11748 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Gepost op: 14 mei 2005, 23:31:03 »
Ik luister veel naar de kustwachtpost Ouddorp (161.850 - marifoon 25) en komt bij mij knalhard en duidelijk binnen. Een enkele keer, zoals het begin van de avond, komt hij slecht en met veel ruis binnen en dreigt soms weg te vallen. Dan ineens komt hij weer "loud and clear" binnen. Weet iemand soms of de post werkt met 1 of meerdere steunzenders of met wisselend vermogen?


Groeten,

Erwin

uitkijk

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2005, 10:03:31 »
Geen wisselend vermogen of steunzenders.
Mogelijk is er interferentie in het spel door andere zenders?

Kees

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2005, 11:44:43 »
Ik heb de vuurtoren wachter vorig jaar wel eens horen zeggen dat er antenne problemen waren. Het valt mij ook op, de ene keer komt 161.8500 prima binnen de andere keer komt hij net boven het squelch niveau uit hier in Hoogvliet.

groeten John R

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2005, 13:27:02 »
Klinkt heel gek. Moet ook volgens mij niet kunnen. Gisteravond waaide het wel met kracht 4 a 5 uit noordelijke richting; oftewel vanaf brielle richting Ouddorp - dus van mij af. Over het algemeen is de wind altijd uit zuid of westelijke richting en heb ik ook prima ontvangst. Van de winter had ik een keer bij een storm vrijwel geen ontvangs. Uit welke richting de wind toen was weet ik niet meer. Ik zal er eens op letten of het hiermee verband houdt.

Groeten,
Erwin

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2005, 15:32:20 »
De wind kan alleen van invloed zijn als er op de toren zelf een slecht contactje zit. Ik kan me zo voorstellen dat door het duwen en trekken van de wind in een bepaalde richting een conenctor net geen contact maakt of net wel.

Voor alle duidelijkheid Als de technische installatie in orde is dan heeft windrichting , windkracht oid heeft geen invloed op de voortplanting van een radiosignaal, althans niet merkbaar.


Persoonlijk vind ik de optie van Dolphin de meest aannemelijke .. Signaal wegtrekken. Zou er misschien een sterk station bij je in de omgeving kunnen zitten?

Groet Roland

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2005, 16:58:50 »
Citaat van: "Roland"
Persoonlijk vind ik de optie van Dolphin de meest aannemelijke .. Signaal wegtrekken. Zou er misschien een sterk station bij je in de omgeving kunnen zitten?

Groet Roland

Tja, zo tegen Europoort aan zou er best wel een één of andere onbekende sterke zender in de buurt kunnen zitten. Echter het is dan wel vreemd dat Ouddorp eigelijk altijd goed binnen komt maar, zoals gisteravond opeens, voor een uurtje of 4 slecht. Het zou dan een zender moeten zijn die zelden zend, en als hij zend, non stop voor een paar uur achter elkaar.

Groeten,
Erwin

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2005, 18:35:06 »
Er is nog wel een andere mogelijkheid, als we er even vanuit gaan dat er geen technische problemen met die antenne zijn (Wat best zou kunnen)

Een marifoon heeft een mogelijkheid om het vermogen te reduceren. De keuze is 25W of 1W.

Stel dat de operator een tijdje vergeet dat hij slechts op 1W aan het uitzenden is dan heeft dat op grotere afstand natuurlijk wel invloed.

Ik vergeet zelf soms ook wel eens terug te schakelen als ik even "lokaal verkeer" heb gehad en geen vol zendvermogen wil gebruiken.

Alleen weet ik niet precies hoe dat bij een bemande vuurtoren (Basispost met hoge antenne) is uitgerust.  en is ook van het type marifoon afhankelijk natuurlijk.

groet, Roland

Offline Franc

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2005, 19:23:04 »
Citaat van: "Roland"
Een marifoon heeft een mogelijkheid om het vermogen te reduceren. De keuze is 25W of 1W.
Alleen weet ik niet precies hoe dat bij een bemande vuurtoren (Basispost met hoge antenne) is uitgerust.  en is ook van het type marifoon afhankelijk natuurlijk.

Kanaal 25 van Ouddorp staat op een vast vermogen, deze is niet te wijzigen door een operator. Dit geldt in principe voor alle marifoonwalposten (maar er zullen ongetwijfeld weer 'uitzonderingen op de regel' zijn :-). Er is voor een gemiddelde marifoonwalpost eigenlijk ook geen enkele reden om het vermogen te wijzigen.

Wat jij bedoeld geldt alleen voor marifoons aan boord, deze mogen op bepaalde kanalen uitkomen op 1 Watt (o.a. de bruggen- en sluizenkanalen) en andere kanalen op 25 Watt.


Gegroet,
Franc

uitkijk

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2005, 22:43:21 »
Het probleem ligt in ieder geval niet op de verkeerspost maar heeft zeker de aandacht.

m.v.g. de vuurtorenwachter  ;)

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2005, 01:56:07 »
Citaat van: "Franc"
Wat jij bedoeld geldt alleen voor marifoons aan boord, deze mogen op bepaalde kanalen uitkomen op 1 Watt (o.a. de bruggen- en sluizenkanalen) en andere kanalen op 25 Watt.

Uiteraard .. vandaar mijn opmerking.. En bij de vaste traffic services is het ook ongetwijfeld vast vermogen, maar bij een relatief kleine post als ouddorp konden er nog wel eens uitzonderingen zijn...

Wat de zin en onzin daarvan is voor een vuurtoren? Tsja .. hoogstens het vermogen een tandje terugschroeven bij goede condities.

Groet Roland

uitkijk

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2005, 09:47:20 »
Even de naam veranderd voor de duidelijkheid. (ex dolphin dus)

De bemensing op verkeerspost Ouddorp zijn VTS-operator en geen techneuten die naar gelang van de condities aan het vermogen van een zender gaan draaien. Uiteraard heeft dit station een vast uitgangsvermogen.
Aangezien ik ook radioamateur ben, ben ik geinteresseerd in waarnemingen wanneer het verschijnsel zich voordoet en waar het wordt waargenomen.
Mogelijk dat we dan gezamelijk kunnen uitvissen wat dit fenomeen veroorzaakt en wat er evt. tegen is te doen. Zo lang men echter in het verzorgingsgebied geen last heeft zal er van overheidswege niets tegen worden gedaan. Het is natuurlijk leuk en misschien zelfs handig dat een scannerluisteraar ergens in het midden des lands mee kan luisteren maar er bestaat hiertoe geen enkele noodzaak.
Voor evt. verdere info houd ik mij aanbevolen.

m.v.g. Kees

wedelman

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2005, 10:02:49 »
Misschien interresant om de atmosferische omstandigheden er bij te houden bij de beproevingen?

kijk eens op http://home.cogeco.ca/~dxinfo/tropo_nwe.html

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2005, 19:54:45 »
Citaat van: "wedelman"
kijk eens op http://home.cogeco.ca/~dxinfo/tropo_nwe.html

Volgens de kaart zou het nu dan slechte conditie's zijn (maandag 16-05-05 om 21.00 uur). Het waait nu uit noord tot noord-oost 4 a 5 en het regent. Kortom redelijk slecht weer.
Ouddorp komt bij mij nu uitstekend binnen.

Groet,
Erwin

wedelman

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2005, 22:24:14 »
Die kaarten zij actueel om ik geloof 0600 CET. Het weer verandert ook per uur...

uitkijk

  • Gast
Re: Werkt kustwachtpost Ouddorp met steunzenders?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2005, 09:17:22 »
Bron van alle ellende is waarschijnlijk gevonden en verholpen.
Een losgeraakt kontakt in de antenneleiding wat meestal wel maar soms ook niet echt goed verbinding maakte is vastgesoldeerd. Ik ben benieuwd,

Kees