Auteur Topic: Absolute beginner luchtvaartband  (gelezen 2470 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Absolute beginner luchtvaartband
« Gepost op: 26 december 2021, 23:04:39 »
Ik draai al een tijdje mee met de hobby, maar qua luisteren naar luchtvaart ben ik nooit verder gekomen dan 122.250 MHz voor ballonvaart.

Het is ongelooflijk leuk om live mee te kijken via diverse ADS-B websites en omdat er nogal gaten waren in het ontvangst van transponders van laag overvliegend verkeer (denk aan heli's en sportvliegtuigen) ben ik sinds kort zelf gaan feeden naar ADSBx en FR24 met een zelfbouw ground plane voor 1090 MHz, een Raspberry Pi 4 en een adsbexchange dongle.

Is er misschien iemand die in Jip en Janneke-taal kan uitleggen wat er zoal te horen is op de luchtvaartbanden en waarvoor de frequenties gebruikt worden? Er zijn gigantisch veel frequenties in de bekende database te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer ziet. Vroeger kocht ik de Frequentietabellen voor Scanners (eerst door J. Völkers, later door Johan Beck) en daar stond alles nog enigszins overzichtelijk geordend. Ik weet simpelweg niet waar ik moet beginnen.

Ik woon in het midden van het land, dus grondverkeer kan ik denk ik wel vergeten. Ik luister met een 125XLT en een BCT15X. In de laatste kan ik lekker veel frequenties kwijt die ik ook handig kan onderverdelen in systemen en groepen. Mocht iemand een export in dit bestandsformaat hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb dan gelijk een goede start. Een andere optie is om de luchtvaartband af te zoeken, maar dan heb ik geen benamingen erbij en dus geen idee waar ik naar luister.

Mijn interesses: alles wat overvliegt. Civiel en militair. Van grote kisten tot zweefvliegers.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2021, 23:17:46 »
Toevoeging: ik heb buiten dit forum en de bekende database al diverse lijsten gevonden, maar ik twijfel eraan of deze wel actueel zijn. Ik krijg soms het idee dat er veel wordt gekopieerd en geplakt, zoals vroeger met de Aardbaan website (wie herinnert dit zich nog?).

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2021, 08:49:52 »
Pas echt op met die lijstjes die hier en daar opduiken, ik heb er onlangs de nodige missers in gezien.
En Aardbaan herinner ik mij nog maar al te goed  ;)

Offline De Engineer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2021, 10:11:49 »
Hoi Remon,

Ik heb ook een bct15x en woon in het midden van het land.
Ik heb de laatste tijd veel tijd gestoken in het bijwerken van mijn lijst, dus ik denk dat hij goed up to date is.
Aangezien ik geen goede buitenantenne heb, heb ik me beperkt tot Nederland.
Als je wilt kun je wel een export krijgen en kijken of dat is wat je zoekt.
Een aantal groepen die ik heb zijn wel up to date, maar staan op l/o omdat het gewoon teveel wordt om te luisteren. Euro control is daar een voorbeeld van.

Laat maar weten of je interesse hebt.

Gr de Engineer

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2021, 21:31:26 »
Mijn idee om de scanner te programmeren om te luisteren naar luchtvaart staat momenteel in de ijskast. Ik heb een probleem met de scanner, die daardoor retour zal moeten.  :(

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2021, 08:52:46 »
Oh da's balen. Welke doet er moeilijk dan? De 15X?
Luisterspulletjes :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2021, 16:55:07 »
De 15X inderdaad. Ik denk dat het geen 15X meer wordt voor mij. Eerder al enkele moeten retourneren vanwege krassen en roestvorming, slecht leesbare displays, ongevoeligheid, problemen volume enz.

Bij de 125XLT heb ik nog maar zo'n 50 vrije kanalen, dus dat wordt keuzes maken. Ik heb ook een 355CLT staan, maar die zit helemaal vol. Dat is een scanner met veel beperkingen, maar wel supergevoelig.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2021, 17:45:48 »
Als je voor luchtvaart wilt gaan met een scanner zou ik gaan voor een mooie UBC780XLT of UBC785XLT. Die zijn nog steeds te koop en draaien als een tierelier.
Luisterspulletjes :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2021, 17:51:32 »
Geheel mee eens.
Mijn 780 ontvangt mooier dan mijn BCT15 en UBC800.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Absolute beginner luchtvaartband
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2022, 09:21:00 »
Als je voor luchtvaart wilt gaan met een scanner zou ik gaan voor een mooie UBC780XLT of UBC785XLT. Die zijn nog steeds te koop en draaien als een tierelier.

De 780 XLT wordt regelmatig aangeboden,maar de 785 XLT is zeer moeilijk aan te komen(niet),tis maar dat je het weet,en ik kan het weten ik was er ook naar opzoek.