Auteur Topic: Het volledige setje  (gelezen 2567 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Het volledige setje
« Gepost op: 24 augustus 2021, 21:44:07 »
Beste collega scannerluisteraars,

Na ik sinds een verhuizing al een poosje alleen de mogelijkheid heb gehad om mobiel te luisteren begint het nu toch weer te jeuken om een basisantenne te hebben. Ik heb alleen geen idee WAT ik precies zoek, hoe ik het vast ga maken en wat ik tussen de scanner en de antenne knoop.

Qua frequenties luister ik voornamelijk luchtvaart maar ben ik ook wel weer eens bezig met bedrijven nu DMR in de omgeving interessant begint te worden. Ook militaire luchtvaart wordt regelmatig geluisterd. Dit plaatje betekent dat ik haast een antenne nodig ben met een ononderbroken bereik van 118-470Mhz, beter bekend als een utopie.

Als ik voor mezelf de belangerijkste banden moet opnoemen zouden dat 118-137 (civiele luchtvaart, mil-VHF) en 400-430 (Weersondes, TETRA, DMR-trunking) zijn.

Dan komen we op de montage, mijn huis heeft een gedeelde schoorsteen met de buren, geen dakkapel of echte mogelijkheid om een antenne op de pannen te zetten. Ook is het zo dat aan de zuidzijde van het huis binnenkort zonnepanelen komen. De schoorsteen heeft mijn voorkeur, gaten boren aan mijn kant vind ik zelf geen issue zolang het maar netjes gebeurt. Wat is hierin wijsheid om de antenne vast te maken?

Kabels. Op deze schoorsteen zit een ongebruikte pijp waar ik boven de ketel in kan kijken, hierdoor zou volgens mij de kabel naar binnen kunnen. Vanaf de antenne naar de plek waar de kabel uit moet komen is ongeveer een metertje of 5 in een rechte lijn, doe er 2 meter bij om slack te hebben en safe te zijn ongeveer 7 meter. Graag zou ik zo dicht mogelijk bij de antenne, maar wel van binnenuit makkelijk bereikbaar de kabel kunnen onderbreken. Dit om een LNA4ALL te kunnen voor mijn SDR avonturen. Als ik de kabel onderbreek na 1/1.5 meter, resulteert dit in problemen? Ik weet van 27mc dat de antennekabel ook een onderdeel van de antenne is en niet onderbroken mag worden binnen x meter, geldt dit ook voor VHF/UHF? Welke kabel raden jullie aan?

Gebruikte scanners/apparatuur: UBCD3600XLT, RTL-SDR, Airspy, 125XLT (als ik 'm terug kan vinden). Ook heb ik nog een oude Hoxin ma-1500 staan. Jaren goed gedraaid maar vond de hogere frequenties altijd erg lastig. Deze gaat waarschijnlijk ook op de vraag-aanbod van het forum verschijnen.

Ideeën zijn welkom! Ik ben ook bereid om heel een andere kant op te gaan zolang het bedrag onder de streep op hobbyniveau blijft en ik geen tweede hypotheek hoef af te sluiten.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Het volledige setje
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:01:06 »
Hoe ziet de schoorsteen eruit. Is het een vierkant, uit baksteen opgebouwd geval? Want dan zijn van die schoorsteenbeugels wellicht een optie. Die monteer je zonder te hoeven boren.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Het volledige setje
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:03:48 »
Hoe ziet de schoorsteen eruit. Is het een vierkant, uit baksteen opgebouwd geval? Want dan zijn van die schoorsteenbeugels wellicht een optie. Die monteer je zonder te hoeven boren.

Een vierkante unit, ik kan met de buren overleggen over banden er omheen en daar de antenne aan bevestigen, echter is het zo dat de huidige buurtjes van plan zijn om te verhuizen en ik niet weet wat eventuele nieuwe buren ervan denken omdat die band ook om "hun" schoorsteen heen komt.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Het volledige setje
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:08:27 »
Ja, inderdaad ook om "hun" schoorsteen. Volgens mij is die schoorsteen gemeenschappelijk, en dus niet de ene helft van jou, en de andere helft van hun. Die banden zijn weer te verwijderen zonder dat er dan schade achter blijft.

Ik zou haast zeggen, gauw doen, voordat de nieuwe buren er zijn.....
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Het volledige setje
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:12:32 »
Maar als je een nieuwe buur krijgt die het niet wil hebben, moet hij eraf en dan moet ik iemand regelen om hem eraf te halen. Je begint ook meteen op mindere voet met de nieuwe buur.

Kan trouwens ook zijn dat de buur het prima vind en geen fluit geeft. Je weet 't nooit.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Het volledige setje
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:29:04 »
Zelf gebruik ik een lange pijp (48 mm) die vanuit de zolder (aan de muur vastgezet met twee beugels) door het dak gaat via een dakpan (Ventub pijp) waarop ik twee U beugels heb gemonteerd met enkele antennes. Hierdoor kunnen ook de coaxkabels (Aircell-7).

Een andere versie is ook door het dak, maar dan steunend op de vloer zodat je de antennepijp zelf als rotor kan gebruiken. De beugels kun je dan knevelen in plaats van 'definitief' vastzetten.

Voor een voorbeeld van een ventub pijp klik hier

Mijn buiten situatie kun je hier zien.

Voor een voorbeeld hoe je een pijpconstructie op (i.p.v. door) de dakpannen kan monteren lees hier (pdf vanaf pagina 11-15)
Groeten van Michel

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Het volledige setje
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2021, 06:43:14 »
Mooie opstelling Bleij, dit is een idee wat ook nog niet heel gek is.De antennepijp zelf als rotor gebruiken klinkt mij ook niet gek, dat maakt richtantennes mogelijk. Ik ga dat stukje over de antenne op de dakpannen ook eens goed doorlezen.

Hoe zit je met water/regen/sneeuw/beestjes met zo'n dakdoorvoer?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Het volledige setje
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2021, 09:10:41 »
Eenmaal de pijp (met afdicht dop) gemonteerd kun je een soort van dakje maken (boven de Ventub) zodat het niet meer kan inregenen.

De coaxkabels gaan dan via de verluchting met een lus/bocht naar binnen langs de pijp.

Heb zelf de pijp tot halverwege hangen, met preventief een emmer eronder.

Alleen bij eventuele stuifsneeuw of heel veel wind (bij regen) kan er wat doorheen sijpelen maar dat is echter verwaarloosbaar.

Optie is om de ventilatieruimte bovenin de Ventub rondom dicht te maken, dan is het helemaal afgesloten voor water en gedierte  ;D
Groeten van Michel

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: Het volledige setje
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2021, 09:46:46 »
Michel, heb je dan geen last met harde wind dat de buis de dakpan heen en weer probeert te schuiven?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Het volledige setje
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:59:43 »
Ik heb er voor gekozen om de boel wel gewoon aan de schoorsteen te monteren met schroeven, bouten of waar je het ook mee vastzet. Ik zoek alleen nog het juiste bevestigingsmateriaal.

Antenne heb ik al uitgekozen, dit wordt in eerste instantie de x-50n. Echter heb ik volgende week een kans om de antennes te laten installeren dus er zit nog haast achter ook. Ik twijfel om nog een aparte UHF antenne voor de 400-430 te nemen, ze zijn relatief duur en ik weet niet of het het gewenste effect geeft. Voor de kabel kan ik een stuk kabel wat ik nog heb hergebruiken. Ik weer niet wat het is maar ik vermoed Aircell 7.

Hoe hebben de meesten hier de antenne op het dak gekregen? Zelf geplaatst en klimmen op het dak? Of hebben jullie er een mannetje voor gevonden?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Het volledige setje
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2021, 21:15:54 »
Michel, heb je dan geen last met harde wind dat de buis de dakpan heen en weer probeert te schuiven?

Sander,

De bovenste beugel zit maar net 30 cm onder het schuine dak, de tweede (onderste) beugel zo'n 50 cm daar weer onder.

Het gat in het schuine dak is net iets groter dan de pijp, dus hooguit een cm speling wat voldoende is.

Op deze manier is er eigenlijk weinig tot geen beweging in de dakpan zelf.

De pijp van de dakpan (Ventub pijp) zal wel iets bewegen met harde wind, waarop genoeg speling zit.
Groeten van Michel