Auteur Topic: "Scooter" in mobiele CB set  (gelezen 14784 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
"Scooter" in mobiele CB set
« Gepost op: 25 april 2018, 07:58:00 »
Hallo,

Ik heb sinds kort een goedkope 27MHz set in de auto, antenne met magneetvoet op de auto. Dit alles wordt gebruikt als ik in colonne rij met vrienden. (happens from time to time)
Nu heb ik alleen een hele vervelende knetter in mijn ontvangst zitten, alsof er een scooter op de bijrijdersstoel staat, heel irritant. Ik heb al een ferriet ring geplaatst in de voedingskabel, en dit heeft ongeveer 0.0% opgelost. Verder heb ik gevraagd op het Renaultforum en daar zeggen ze dat het de ontsteking niet kan zijn omdat die ontstoort zijn, ik heb namelijk ook geen storing in de gewonde radio.

Zijn er hier mensen met intelligente ideeen die weten hoe ik dit moet oplossen?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2018, 09:49:50 »
Is de storing er alleen als de motor loopt?

Heb je de storing nog als je de set op een losse accu aansluit?

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2018, 11:03:33 »
Is de storing er alleen als de motor loopt?

Heb je de storing nog als je de set op een losse accu aansluit?

Is weg als de motor uit is, het wordt ook sneller met meer toeren.

ik heb geen mogelijkheid om het rechtstreeks op de accu aan te sluiten, ik mis materiaal en kennis.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2018, 11:57:58 »
Is de storing er alleen als de motor loopt?

Heb je de storing nog als je de set op een losse accu aansluit?

Is weg als de motor uit is, het wordt ook sneller met meer toeren.

ik heb geen mogelijkheid om het rechtstreeks op de accu aan te sluiten, ik mis materiaal en kennis.

Als de storing met het toerental van je motor mee gaat komt het dus ook daarvandaan.
"Vroeger" werden er van die ontstoor setjes verkocht, geen idee of dat nog steeds wordt verkocht (je hoort dit soort problemen niet zo vaak meer). Ik zou eens zoeken op internet, misschien heeft Conrad nog wel zoiets in zijn assortiment.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2018, 12:03:36 »
Heb hier geen ervaring mee, maar door het setje aan te sluiten op een losse accu (en niet op de eigen accu van de auto dus) kun je erachter komen of het via de voeding komt. Antenne loskoppelen -> uitsluiten of het via de antenne binnen komt.


Toevoeging: Bedoel je deze, ET? https://www.cbshop.com/Magnum_XLF-20c

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2018, 14:31:57 »
De storing hoor ik alleen als iemand gemiddeld binnenkomt. Als ik vlak achter ze rij hoor ik geen geknetter, als ik 200/300 meter er vandaan rij begint het. uiteindelijk overstemt de ruis het geknetter.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2018, 17:10:10 »
Als je alleen in colonne rijdt, is het dan in jouw geval niet handiger om een 27 Mhz. porto te kopen? Kan je vaak op een magneetvoet aansluiten.

Is overigens geen garantie dat de storing dan weg is. Ik heb bijvoorbeeld een autoradio die een ontzettend vervelend stoorsignaal uitzendt, waar mijn zendspul behoorlijk last van heeft...

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2018, 19:31:11 »
Als je alleen in colonne rijdt, is het dan in jouw geval niet handiger om een 27 Mhz. porto te kopen? Kan je vaak op een magneetvoet aansluiten.

Is overigens geen garantie dat de storing dan weg is. Ik heb bijvoorbeeld een autoradio die een ontzettend vervelend stoorsignaal uitzendt, waar mijn zendspul behoorlijk last van heeft...

De set is nu al gekocht, en kan hem ook niet meer terugsturen omdat ik de verpakking al heb weggegooid, en hem al een maand heb. Ik heb helaas ook niet het budget om dan een 27mc porto te kopen. Dus ik zal dit probleem op de een of andere manier moeten oplossen, alleen weet ik dus nog niet hoe..
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline JanHartgers

  • Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 198
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2018, 19:56:36 »
Een plus en een min kabel rechtstreeks van de accu afhalen en deze kabel naar binnen halen en aan de set aansluiten dan ben je de meeste rommel kwijt.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2018, 20:03:27 »
de storing kan worden veroorzaak door de dynamo . daar hebben meer zend apparatuur last van . en ook nog door de ontsteking bel een goede cb winkel zij hebben vaak ontstoring`s filters . kijk hier maar eens https://www.cbshop.com/27MC_radio/27Mc_CB_Radio_Accessories/Magnum_XLF-20c

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2018, 14:35:51 »
In middels een poosje verder, het project is wegens gebrek aan financiele middelen op een zijspoor gekomen, wel ben ik erachter dat als ik een scanner in de auto gebruik met buitenantenne, het geluid ook aanwezig is, toch, lang niet zo aanwezig en veel minder storend. Je moet echt weten dat het er is, wil je het horen.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2018, 12:39:06 »
Toch weer opgepakt. Nu zit de set aan een losse autoaccu aan de bestuurderskant. De set staat hierdoor niet meer in contact met de ontsteking. Ook is mijn ontsteking ontstoort volgens de monteur, en omdat mijn type auto geen bougiekabels heeft kunnen die niet als "antenne" fungeren.

Het geluid is er nog steeds. Ik heb inmiddels ook een ferrietring in de voedingskabel gedaan, en er zit ook een ferrietklem om de antennekabel. Dit heeft het allemaal ook niet opgelost, noch verminderd. Ik zit te twijfelen om een grotere antenne te komen om mijn bereik een beetje uit te breiden, en ook in de hoop dat hij het signaal van andere stations sterker binnen laat komen en over de storing heen te blazen.

Het enige wat ik niet heb geprobeert is de dynamo. Maar volgens wat ik gelezen heb zou een dynamo een fluitend geluid maken en daar heb ik dus geen last van. Ik zou ook niet weten hoe ik een dynamo zou moeten ontstoren

Dit is de stand van zaken op het moment. Tips/tricks/opbouwende kritiek is allemaal welkom.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2018, 13:10:32 »
Ik heb laatst een ali expres achteruitrijcamera proberen in de auto, de camera schakelt in bij het inschakelen van de achteruit. Alleen wanneer de motor draait, dan gaat het het scherm flikkeren. Dit schijnt vanuit het Canbus systeem te komen en was te verhelpen dmv constante stroom vanuit aansteker.
Waarschijnlijk is het bij jou iets heel anders, maar wilde het toch even melden.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2018, 14:01:38 »
Ik heb laatst een ali expres achteruitrijcamera proberen in de auto, de camera schakelt in bij het inschakelen van de achteruit. Alleen wanneer de motor draait, dan gaat het het scherm flikkeren. Dit schijnt vanuit het Canbus systeem te komen en was te verhelpen dmv constante stroom vanuit aansteker.
Waarschijnlijk is het bij jou iets heel anders, maar wilde het toch even melden.

Bij mij is de bak op geen enkele manier met het 12v systeem van de auto verbonden. Voeding komt van een externe accu. Ik verwacht dan ook niet dat dat het is, maar nu weet ik in ieder geval van het bestaan van dat protocol (ik ken computers, auto's zijn nieuw voor mij)
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline sound-of-silence

  • Levensgenieter
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: "Scooter" in mobiele CB set
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2018, 20:28:37 »
Het aansluiten van de 27 MC is vrij simpel de voedende draad kan vanaf voeding in auto of direct vanaf de accu.
De min draad maakte ik altijd met een gekartelde ring direct op t chassis van de auto bijvoorbeeld de bout van t gaspedaal. Nooit in al die jaren storing gehad zowel in oude als nieuwe auto's.