Auteur Topic: 255.550 Mhz. ???  (gelezen 3320 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 743
255.550 Mhz. ???
« Gepost op: 7 april 2007, 12:01:15 »
Spelend met mijn nieuwe speeltje (Yaesu FT-7800) kom ik op 255.550 Mhz. een FM-signaal met spraak tegen. Zo te horen spreekt men Italiaans.

Ontvangst hier in Den Haag (Ypenburg) is S3 (met een Diamond X50 op 11 meter hoog).

Is dit zo'n oude militaire satelliet, die naar verluid tegenwoordig wel eens dpor piraten gebruikt worden?

Op 256.950 ook een Italiaan, S1.

Wie kan hier iets meer over vertellen?

Groeten,
Ed

kustlijn

  • Gast
Re: 255.550 Mhz. ???
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2007, 12:51:57 »
Het is inderdaad een Fleet Satellite Communications (FLTSATCOM) Satellite frequentie.
Het is een  25 khz navy relay frequentie, maar deze frequentie word door meerdere satellieten gebruikt.
Ook de Ultra High Frequency Follow On (UFO) Satellites gebruiken bijvoorbeeld deze downlink frequentie.
Maar de 256.950 word niet door UFO gebruikt.

Volgens mij mogen tegenwoordig alle nato natie's van deze jongens gebruik maken.
Dus ook Italianen.
Veel worden ze nog gebruikt voor thuisfront communicatie.

Inderdaad ook piraten, maar die zitten er al vanaf de jaren 80.

exLid057

  • Gast
Re: 255.550 Mhz. ???
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2007, 13:00:14 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Spelend met mijn nieuwe speeltje (Yaesu FT-7800) kom ik op 255.550 Mhz. een FM-signaal met spraak tegen. Zo te horen spreekt men Italiaans.

Ontvangst hier in Den Haag (Ypenburg) is S3 (met een Diamond X50 op 11 meter hoog).

Is dit zo'n oude militaire satelliet, die naar verluid tegenwoordig wel eens dpor piraten gebruikt worden?

Op 256.950 ook een Italiaan, S1.

Wie kan hier iets meer over vertellen?

Groeten,
Ed

Zo doet die antenne op die freq het ook al ?? klink weer goed.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 743
Re: 255.550 Mhz. ???
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2007, 14:06:46 »
@ Kustlijn,

Bedankt voor de informatie.

@ Kees,

Ik kan eigenlijk niet goed zeggen of die X50 het ook op deze frequentie goed doet  :P Op dit moment heb ik geen antenne die als referentie kan dienen. De X50 werkt echter zeer goed, ik verbaas me er elke keer weer over. Wel is me opgevallen dat die FT-7800, die voor de zendamateurhobby straks de auto in gaat, ook zeer gevoelig is.

exLid057

  • Gast
Re: 255.550 Mhz. ???
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2007, 14:16:21 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
@ Kustlijn,

Bedankt voor de informatie.

@ Kees,

Ik kan eigenlijk niet goed zeggen of die X50 het ook op deze frequentie goed doet  :P Op dit moment heb ik geen antenne die als referentie kan dienen. De X50 werkt echter zeer goed, ik verbaas me er elke keer weer over. Wel is me opgevallen dat die FT-7800, die voor de zendamateurhobby straks de auto in gaat, ook zeer gevoelig is.

Oke Edwin, het gaat even voor het ontvangst als die straks bij mijn doet op de flat en als ik zo alle info leest heb ik nu al een goede koop gedaan  ;)  en dat voor een leuke vaste klante prijs ;)

 En ja en is je ontvangen gevoelig en dan ook nog een goede antenne dan heb je toch twee vliegen in een klap en is het mooi megenomen voor je hobby.

 PS zo even tussen door komt jou site weer in de lucht ?