Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 179858 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #60 Gepost op: 1 juni 2017, 15:15:49 »
Goedemiddag,
Ik heb een vraag m.b.t. de programmering via Sentinal.
Via Sentinal ga ik naar Nieuw: Nieuwe fav. lijst maken.
En hoe ga ik dan nu te werk? Stel ik wil:

- MIL AIR (Vroeger was dit de System zegmaar)
-- EHVK (Groep was dit vroeger zegmaar)
-- EHLW (Groep was dit vroeger zegmaar)
etc. etc.

Hoe ga ik dan te werk via Sentinal? Maak ik dan 1 Fav. lijst: MIL AIR vervolgens de SITE: MIL AIR - Department: EHVK etc. etc.
Wat is handig qua werkwijze?
DELETED

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 91
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #61 Gepost op: 1 juni 2017, 16:42:03 »
De volgorde is als volgt:

Favorite
System
Department

Zie het als favorite is hoofdmap, system als submap en in de submap komen de departments te staan.
Je kan dus meerdere system (submappen) en departments aanmaken.
In de departments zet je uiteindelijk de frequenties etc.

Deze zie je ook in de screenshot die ik jou gestuurd heb.

Je kan zoals Xarioga ook met site mappen werken maar is mij ook niet geheel duidelijk waar deze voor zijn en wanneer je deze gebruikt.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #62 Gepost op: 1 juni 2017, 16:53:16 »
In het geval van DMR:

Site is bijvoorbeeld de locatie van de repeater (of benaming) + frequentie
Department is de TGID

Je kan dus meerdere sites toevoegen met één departement met meerdere TGID's in.

Scanner Brussels

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 91
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #63 Gepost op: 1 juni 2017, 19:05:56 »
In het geval van DMR:

Site is bijvoorbeeld de locatie van de repeater (of benaming) + frequentie
Department is de TGID

Je kan dus meerdere sites toevoegen met één departement met meerdere TGID's in.

Scanner Brussels

Ik geloof dat ik het een beetje begin te begrijpen, even als voorbeeld hoe ik het aangemaakt heb:

Sites
Google Eemshaven
Martini ziekenhuis
UMCG

Ik gebruik 1 department waar ik de gegevens van bovenstaande bedrijven in heb gezet.
Martini ziekenhuis en UMCG komen bij diverse keren voor, dit met verschillende talkgroepen.

Je gebruikt dus Sites om onderscheid in de verschillende Tgid's te maken en kan je de optie unit id's nog extra gebruiken om via de unit code van een porto alleen die unit codes (porto's) te gebruiken die jij wil horen?

Zie ik dit goed of zit het toch anders in elkaar?
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #64 Gepost op: 1 juni 2017, 20:35:05 »
Vandaag de hele dag aan het stoeien geweest met de scanner.
Ik heb eerst 2 uur lang de handleiding doorgenomen. Daar staat een groot deel in beschreven en met dank aan Avera b.v. dat ze een Nederlandse handleiding hebben gemaakt.
Ook met dank an Spijkie ben ik inderdaad begonnen met:

1. Fav. list aanmaken
2. System aanmaken
3. Departments.

Hoe ik het nu heb gedaan is Fav. List heb ik MIL AIR genoemd, de Systems heb ik NL genoemd en de de departments heb ik opgevuld met EHVK, EHEH, EHGR, EHAM, Bandbox etc. etc.
Maar nu... heb ik een interessante vraag.

Als je de scanner opstart en je drukt op CHAN mod, dan staat er NOTHING to SCAN, DEPT SITE, dan staat er NOTHING to scan.
Maar ga ik via knopje: LIST dan kom ik uiteindelijk uit in mijn fav. list. ik zou dat graag automatisch willen zodra de scanner aangaat.
Iemand een idee?

Dan een belangrijke en ik denk dat vele spotters hier ook tegen aan lopen.

Zodra je departments hebt aangemaakt. Met de 3500XLT en de BCT15X kon je op 1 klikken om CHANNEL 1 aan of uit te zetten tijdens scannen. Toen zag je een 1 of een *.

Nu.. zie je dit:


Nu is mijn vraag:
De groene pijl is de FAV list. Nu heb ik hier NL van gemaakt. Stel nou als ik wil switching naar een DE lijst met Duitse vliegbasissen. Hoe doe je dat?

De blauwe pijl zijn de departments.. stel ik ben op Schiphol, hoe kan ik dan op 1 simpele knop alleen EHAM die ik al department hebt geprogrammeerd selecteren?
Want nu scant hij alles af in de blauwe pijl.

De paarse pijl zijn de frequenties. Wat ik gaaf vind is dat je de TAG ID ziet, de frequentie en de modulatie. Dat is een hele stap voorruit vergeleken met de 3500XLT.

Dan de zwarte pijl is een TAG.. maar wat is dit?

Verder zie je de rode cirkel boven de foto. Daar staat F0 (ik denk dat dit favourite list is) en S0... (System)... en hier staat 1.

Als je wilt schakelen snel tussen EHAM en EHVK dan heb ik quick key assigned. EHAM is 1 en EHVK is 2.. maar hoe kan ik dus alleen EHAM selecteren als ik op die basis ben?

Tot nu toe geen resultaat. En hoop dat iemand mij en anderen kunt helpen hiermee.
DELETED

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 91
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #65 Gepost op: 1 juni 2017, 20:49:48 »
Vandaag de hele dag aan het stoeien geweest met de scanner.
Ik heb eerst 2 uur lang de handleiding doorgenomen. Daar staat een groot deel in beschreven en met dank aan Avera b.v. dat ze een Nederlandse handleiding hebben gemaakt.
Ook met dank an Spijkie ben ik inderdaad begonnen met:

1. Fav. list aanmaken
2. System aanmaken
3. Departments.

Hoe ik het nu heb gedaan is Fav. List heb ik MIL AIR genoemd, de Systems heb ik NL genoemd en de de departments heb ik opgevuld met EHVK, EHEH, EHGR, EHAM, Bandbox etc. etc.
Maar nu... heb ik een interessante vraag.

Als je de scanner opstart en je drukt op CHAN mod, dan staat er NOTHING to SCAN, DEPT SITE, dan staat er NOTHING to scan.
Maar ga ik via knopje: LIST dan kom ik uiteindelijk uit in mijn fav. list. ik zou dat graag automatisch willen zodra de scanner aangaat.
Iemand een idee?

Dan een belangrijke en ik denk dat vele spotters hier ook tegen aan lopen.

Zodra je departments hebt aangemaakt. Met de 3500XLT en de BCT15X kon je op 1 klikken om CHANNEL 1 aan of uit te zetten tijdens scannen. Toen zag je een 1 of een *.

Nu.. zie je dit:


Nu is mijn vraag:
De groene pijl is de FAV list. Nu heb ik hier NL van gemaakt. Stel nou als ik wil switching naar een DE lijst met Duitse vliegbasissen. Hoe doe je dat?

De blauwe pijl zijn de departments.. stel ik ben op Schiphol, hoe kan ik dan op 1 simpele knop alleen EHAM die ik al department hebt geprogrammeerd selecteren?
Want nu scant hij alles af in de blauwe pijl.

De paarse pijl zijn de frequenties. Wat ik gaaf vind is dat je de TAG ID ziet, de frequentie en de modulatie. Dat is een hele stap voorruit vergeleken met de 3500XLT.

Dan de zwarte pijl is een TAG.. maar wat is dit?

Verder zie je de rode cirkel boven de foto. Daar staat F0 (ik denk dat dit favourite list is) en S0... (System)... en hier staat 1.

Als je wilt schakelen snel tussen EHAM en EHVK dan heb ik quick key assigned. EHAM is 1 en EHVK is 2.. maar hoe kan ik dus alleen EHAM selecteren als ik op die basis ben?

Tot nu toe geen resultaat. En hoop dat iemand mij en anderen kunt helpen hiermee.

Even bij het begin beginnen.
Bij departments heb je o.a. de frequenties ingevoerd, wat staat er bij Service type?
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #66 Gepost op: 1 juni 2017, 23:17:59 »
Blauw

Je hebt 3 witte toetsen beneden. Met de rechtse, zet je even het kanaal op hold. Dan draai je met de selector tot je midden op je display  bv. Eham hebt staan. Nu druk je op de middelste witte toets om Eham op hold te zetten. Hierna druk je weer op de rechtse witte toets om het kanaal van hold af te halen. Nu scant hij alleen de Eham kanalen. Met de linkse witte toets kan je dat dan weer voor NL of DE doen. Er zijn meer manieren om dit voor elkaar te krijgen. Maar dan moet je de scanner echt goed inrichten.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #67 Gepost op: 1 juni 2017, 23:25:26 »
Groen

Je kan bv een NL favoriet en een DE favoriet aanmaken. Hierna kan je bij de te scannen favorieten lijsten aangeven welke lijst(en) er gescand moet(en) worden.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #68 Gepost op: 1 juni 2017, 23:29:57 »
Rode cirkel.

F0 : - - - etc. Dit zijn de Favorieten key nummers.
SO : - - - etc. Dit zijn de System key nummers.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #69 Gepost op: 1 juni 2017, 23:40:06 »
Nothing to scan.

Controleer de Keys. Dit wordt niet altijd goed via de software in de scanner gezet, al lijkt het wel zo. Je moet dan op de scanner zelf even handmatig een ander key nummer toeppassen, en dan weer op de oude terug zetten. Dit is een bugje waar ik eerder tegen aangelopen ben. Zorg er ook voor dat de betreffende keys op on staan.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #70 Gepost op: 1 juni 2017, 23:44:53 »
Rode cirkel.

Uit en aan zetten van Banken moet ik nog ff bekijken. Kom ik later wel op terug. Maar nu eerst slapen.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #71 Gepost op: 2 juni 2017, 06:28:09 »
Citaat
Je gebruikt dus Sites om onderscheid in de verschillende Tgid's te maken en kan je de optie unit id's nog extra gebruiken om via de unit code van een porto alleen die unit codes (porto's) te gebruiken die jij wil horen?

Nee, sites (in het geval van DMR) hebben een FREQUENTIE
Bijvoorbeeld
Google Eemshaven - FREQUENTIE XXX,XXX
Martini ziekenhuis - FREQUENTIE XXX,XXX

Department zet je de TGID's in, deze TGID's worden gebruikt voor al je SITES (in het betreffende systeem).

SYSTEM = DMR OF ANALOOG
Bij analoog dien je geen site met frequentie in te geven maar wel een department met frequentie.

Scanner Brussels

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #72 Gepost op: 2 juni 2017, 08:35:35 »
Enorm bedankt voor jullie response heren!
De quick key's zijn denk ik inderdaad een bug. Mogelijk wordt dit in de volgende firmware verbeterd, aldus Alvera B.V. op dit moment kunnen hun daar ook niet in ondersteunen.
De scanner is nog zo nieuw op de markt. Ze verwijzen mij ook door naar de manual en de Uniden website.



Bovenstaande print screen is zoals ik het nu heb. Echter het switchen van departments zoals  Xarioga aangeeft, lukt mij nog niet.

Mijn stappen:
1. Zet de scanner aan
2. Rechts onderin: Channel mode: als ik die indruk: NOTHING to SCAN
3. Dept. Sys als ik die indruk: NOTHING TO SCAN.

De quick keys staan na handmatig ook goed maar kan ik nog in de rode cirkel niet terugzien.
DELETED

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #73 Gepost op: 2 juni 2017, 09:23:02 »
@BirdieBarty : Heb je servicetype gebruikt en staat dit aan? Volgens je printscreen heb je "Custom 1" gebruikt.
Menu -> Select Service Type

Scanner Brussels

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 91
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #74 Gepost op: 2 juni 2017, 10:35:06 »
@BirdieBarty : Heb je servicetype gebruikt en staat dit aan? Volgens je printscreen heb je "Custom 1" gebruikt.
Menu -> Select Service Type

Scanner Brussels

Dat moet het haast wel zijn, deze zal in het menu Select Service Type waarschijnlijk op Off staan, deze op On zetten en dan moet hij het wel doen.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C