Auteur Topic: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?  (gelezen 35652 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #15 Gepost op: 5 december 2008, 14:17:55 »
Geen bezwaar tegen .
Ik had het expres hier neergezet omdat het eigenlijk naar mijn idee niet echt aansloot bij andere zaken.
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #16 Gepost op: 5 december 2008, 17:22:01 »
Zeker weten, dit is geen klets praat maar echt leuk om te lezen en te delen natuurlijk!

m.vr.gr.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #17 Gepost op: 5 december 2008, 18:04:18 »
Het meest bijzondere.

Tja, das een moeilijke.
Ik luister practisch alleen luchtvaart maar ook daar zijn er bijzondere dingen te noemen.

Dan kan ik bijvoorbeeld meerdere QRA's noemen en eentje in het bijzonder dat ik het zag gebeuren boven mij hoofd.
Altijd toch wel spannend als er een A-Scramble gaande is.
Dat een A-scramble ook anders kan eindigen was ook wel duidelijk met de Cessna niet zo heel lang geleden boven Friesland vloog met de vlieger die bewusteloos was..je hoort de machteloosheid van zowel Bandbox als de Vliegers van de QRA als toen de Cessna plofte in het water. Of dit nu bijzonder is weet ik niet, maar om te zeggen dat het nu leuk was om te horen dat ook weer niet..beetje nare nasmaak.
Helemaal erg vond ik het om te horen hoe een STING flight bij cornfield tevergeefs naar hun maatje riepen. en niet lang erna ook via Guard de oproepen kwamen naar die ene STING.. die oproepen werden nooit meer beantwoord.
Dat zijn momenten die helaas gebeuren en die ik liever niet wil horen, en het stomme is dat ik mezelf er ook op betrap. Als het gebeurd, neem je het op en blijf je luisteren.
Het bijzondere eraan is dat je eigenlijk hoort wat later in het nieuws zal gaan komen, dat geldt natuurlijk niet alleen voor de luchtvaart maar voor elke heftige gebeurtenis die te horen is over de ether. Ik zal ook nooit meer vergeten dat ik mijn ouders vertelde dat ik nogal heftige berichten hoorde op kanaal van Brandweer Volendam tijdens een oudjaar nacht. Eerst niet geloven maar toen kwamen de berichten op het nieuws...Damn!
Ook de B-52's die in 2003 over Nederland kwamen vol beladen en uren later leeg terug naar Fairford. Bijzonder niet dat het de B-52's waren, maar je kon ze zien en je zag dus feitelijk een deeltje van het wereldnieuws over je heen komen. Ik vond dat persoonlijk een vreemde gewaarwording.
Mooi en wellicht bijzonder om te horen is hoe een mega formatie van vliegtuigen inchecken op een frequentie, mijn hoogte punt daarin is toch wel een 15 ship op Volkel toren tijdens een van de open dagen. Dat ging maar door!

In Afghanistan had ik mijn scanner ook bij me, wat ik daar hoorde waren dus practisch allemaal kisten die een oorlogszone in gingen.
Een paar keer heb ik op de Ops freq gehoord "Show of Force Authorized" , Dan gaan er wel wat rillingen over me heen.
Dit is dus de real stuff, er zijn dus mensen op de grond die ons (F-16's)  nodig hebben. Hier doen wij onderhoudsmensen het voor. Zorgen dat de kisten klaar staan om in actie te komen en er voor te zorgen dat wij die Show of Force kunnen waarmaken. Ik maakte daar deel van uit, het feit dat ik sleutel aan die kisten maar ook hoorde (hobby technisch) dat ze ingezet werden Dat vond ik zeer bijzonder.

Dus als je mij vraagt wat is het meest bijzonder wat je hebt gehoord denk ik toch dat mijn antwoord is : "Ramit 13, Show of Force is Authorized"

Grtz
Joost

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #18 Gepost op: 5 december 2008, 19:28:48 »
Citaat van: "BlackBox"
Wat mij betreft mag dit uit de kletshoek, dit zijn de krenten in de pap waar elke luisteraar van smult!

Als "virtueel directeur" van het scannermuseum ben het daar natuurlijk helemaal mee eens... sluit perfect aan bij de luisterrijke verhalen :)
(Wie zijn verhaal daar onder wil brengen laat het maar even weten)
Het meest bijzondere wat ik gehoord heb in al die jaren? pfff Er was zoveel; de achtervolgingen van de Amsterdamse politie zorgden altijd voor spannende momenten. De krakersrellen uit de jaren 80 waren ook altijd zeer bijzonder om op de scanner te volgen. Maar ik denk dat de Bijlmerramp die ik van vrij nabij meegemaakt heb toch de meeste indruk heeft gemaakt en niet eens zozeer vanwege de radiocommunicatie (waarvan ik al niet eens precies meer weet waarnaar ik toen geluisterd heb) maar vooral het hele scenario en alle hectiek van de vuurzee van een brandende flat en de geur van kerosine in het donker.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #19 Gepost op: 5 december 2008, 21:39:37 »
zo heb ik met het het twintower drama veel zitten luisteren via een milair chatroom ik meen op yahoo.
heel toevallig had ik dat een paar dagen er voor gevonden maar was niet veel te beleven.
Toen het nieuws bekend werd ben ik daar nog eens terug gegaan en heb van vrij kort na de aanvallen alles zitten volgen wat vanuit de states doorgestuurd werd in die room.
unieke was nog dat 1 streaqm rechtstreeks uit de tower van edwards afb kwam.
helaas is de chatroom na enkele dagen , opgeheven en ik denk in opdracht van de overheid daar.
Maar het is inderdaad raar dat je hoort dingen en beleef emoties die je helemaal niet wil maar je kan het ook weer niet uitzetten.

Ik zal even gaan informeren of men deze topic kan verplaatsen naar ik denk algemeen ??
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21594
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #20 Gepost op: 5 december 2008, 22:12:45 »
Citaat van: "hamclassics"
Ik zal even gaan informeren of men deze topic kan verplaatsen naar ik denk algemeen ??

Kijk voor de gein eens even waar het nu staat  ;)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #21 Gepost op: 5 december 2008, 22:15:44 »
kijk dat is nog eens surrevies.
bedankt johan
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #22 Gepost op: 5 december 2008, 22:22:35 »
Dat zijn momenten die helaas gebeuren en die ik liever niet wil horen, en het stomme is dat ik mezelf er ook op betrap. Als het gebeurd, neem je het op en blijf je luisteren. (joost)

Maar het is inderdaad raar dat je hoort dingen en beleef emoties die je helemaal niet wil maar je kan het ook weer niet uitzetten. (hamclassic)

Enige jaren geleden kreeg ik via een vrouwelijke kennis een viertal C90 cassettebandjes toegespeeld met opnames van de crash van de  El-Al in de bijlmer. Dez waren afkomstig van haar EX. Ikzelf was op die dag 2 uur eerder geland op Schiphol en zat te eten bij mijn ouders. Deze opnames zijn op twee sporen gemaakt (2 xscanners) vanaf het eerste moment dat het toestel in de problemen komt. Ik heb ze maar 1x beluisterd en wat mij het meest is bijgebleven is de kreet van de piloot en de reacties van de surveillerende politiemensen in Amsterdam Zuidoost die het zien gebeuren.

Het is inderdaad een vreemde sensatie, je bent op dat moment (oor)getuige van een vreselijk moment, maar jij hoort dat wel! Het moment van ongeloof, maar je weet dat het een uniek moment is en je blijft luisteren.
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #23 Gepost op: 5 december 2008, 23:06:51 »
Het meest bijzondere dat ik via de scanner heb gehoort , is toch wel de communicatie rond de vuurwerkramp in Enschede. zoveel matriaal er die kant uit ging vanuit het hele land en de communicatie ter plaatse , complete chaos. heb uren achter elkaar zitten luisteren , gingen ook afschuwlijke dingen door de ether. En verder een aantal jaren geleden hadden ze een klopjacht op een stel overvallers die daarvoor een woning hadden overvallen. op een gegeven moment was het stel een woonwijk in almelo ingevlucht , hierop zetten de politie alle toewegen af , heeft uren geduurd. Dat soort dingen blijft je altijd bij.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

exLid057

  • Gast
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #24 Gepost op: 5 december 2008, 23:11:47 »
Citaat van: "Alwin"
Het meest bijzondere dat ik via de scanner heb gehoort , is toch wel de communicatie rond de vuurwerkramp in Enschede. zoveel matriaal er die kant uit ging vanuit het hele land en de communicatie ter plaatse , complete chaos. heb uren achter elkaar zitten luisteren , gingen ook afschuwlijke dingen door de ether. En verder een aantal jaren geleden hadden ze een klopjacht op een stel overvallers die daarvoor een woning hadden overvallen. op een gegeven moment was het stel een woonwijk in almelo ingevlucht , hierop zetten de politie alle toewegen af , heeft uren geduurd. Dat soort dingen blijft je altijd bij.

Ja de communicatie van de vuurwerk in Enschede ik vergeet het nooit meer, vooral dat er zo veel er heen ging en open wat gepiept, ook op anderen netwerken was het druk druk, om nooit meer te vergeten..

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #25 Gepost op: 5 december 2008, 23:12:55 »
Van mij mag dit topic ook sticky.  ;)

Ik sluit me een beetje bij Joost aan vwb de Cessna. Ik heb de intercept vanaf take off tot landing meegemaakt. Eerst al adrenaline als Bandbox begint te roepen: Alpha Scramble.
Eerste gedachte is dan weer een commloss ergens boven den lande.
Toen ik op een gegeven moment te horen kreeg wat het target was en waarom, kreeg ik hetzelfde gevoel wat meer mensen hier omschrijven.

Nu kon ik an de radial and ranges precies uitmaken waar de bewust Cessna vloog en wat zijn route was: recht over Leeuwarden heen.
Op een gegeven moment gaven de F-16's door dat de piloot voorover in zijn stoel hing en nergens op reageerde, raar gevoel kreeg ik in mijn lijf, mede omdat ik ze kort daarna visual kreeg.
Twee F-16's met full-ab in de kont hangend rondjes draaiend om de Cessna en ze kwamen letterlijk recht op mijn huis aan!
Het kistje vloog nog maar 60 knots dus de F-16's konden er niet naast hangen.
Uiteindelijk is het voor de bewoners goed afgelopen maar voor de vlieger minder.

Nu nog even een leuke:
In 1978, net als Henk, met een opgevoerd transistor radiootje bij de roller naar de rwy06 staand bij Leeuwarden. We waren met een man of 4 en allemaal zo'n radiootje in het hek gehangen.
Komt er een Starfighter de hoek om getaxied, cockpitje open, arm nonchalant op de rand.
Kist stopt, zegt die vlieger op TWR freq: "Kunnen jullie mij horen?", wij enthousiast zwaaien, hij zwaait terug en roept over de radio: "Hoi!".
Waarna hij met een enorme gehuil weer verder taxiet, geweldig.
Wij horen TWR nog net zeggen: "Say again?", vlieger: "Disregard".
 :P

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #26 Gepost op: 5 december 2008, 23:24:13 »
hahaha die laatste is echt mooi... :P
mooie verhalen weer..
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #27 Gepost op: 5 december 2008, 23:27:33 »
Erg mooie verhalen en super om te lezen wat iedereen zo mee heeft gemaakt. Helaas luister ik te kort om echt met een indrukwekkend verhaal te komen. Alleen in de analoge tijd had ik altijd mijn handscanner aan de rand van het bed hangen afgestemt op het lokale brandweer kanaal. Was toch altijd weer spannend als dat ding midden in de nacht begon te brullen  :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #28 Gepost op: 5 december 2008, 23:55:33 »
Tijd voor een leuke anekdote ?

Mijn oom die mij deze verslaving heeft bezorgd, had in de jaren 80 een SBE Optiscan. Op een avond zat hij te luisteren en hoorde RP Apeldoorn, dat voor hem even verderop, een man de politie had gebeld omdat hij was vast komen te zitten met zijn autoop een afgelegen bospad. Samen met zijn oudere broer, de trotse bezitter van nog een echte 4x4, gingen ze kijken. Op de plaats aangekomen werden ze aangesproken door een man die hen grif 50 gulden bood als zij hem los zouden trekken. De dame die naast hem zat was alles behalve zijn echtgenoot en hij zat niet te wachten op een bezoek van offici ėle instanties.

Gelukkig voor deze man vierde de handelsgeest hoogtij en gingen beide partijen tevreden naar huis, onderweg hoorde ze de surveillanceauto melden: "Aan de sporen te zien is meneer toch goed weggekomen"  ;)
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #29 Gepost op: 6 december 2008, 00:12:10 »
dan is hij letterlijk en figuurlijk goed weggekomen peter hahaha.
zo was er vroeger een periode dat de wijk spangen in rotterdam erg in trek was door franse drugs toeristen,en om dit een beetje te drukken moet je dan de drugsrunners die de franse auto's overal oppikken aanpakken.
De politie had het slim bekeken en reed met in beslag genomen franse voertuigen rond door de stad in de hoop benaderd te worden door een drugsrunner.
Ik zat op een actie kanaal te luisteren waar de communicatie plaats vond en had ook de meldkamer bij staan.
Op een gegeven moment roept er op de meldkamer een herkenbare wagen dat hij een auto met frans kenteken een stopteken had gegeven maar deze had dit genegeerd en was er vandoor gegaan en hij zat er nog achter en wou er een wagen bij .
direct roept er een wagen dat hij heel erg dicht in de buurt was .
De achtervolging ging verder en de achtervolgende agent meldde meerdere malen dat de verdachte reed als een idioot en alle verkeersregels aan zijn laars lapte.
toen melde de wagen dan het voertuig stopte maar wou toch wel weten waar die wagen nou bleef die zo dicht in de buurt zat, waarop er gemeld werd .... we staan voor u in een onherkenbaar voertuig met frans kenteken .
Ach je moet wat he als er weinig actie is  :)
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)