Van mij mag dit topic ook sticky.
Ik sluit me een beetje bij Joost aan vwb de Cessna. Ik heb de intercept vanaf take off tot landing meegemaakt. Eerst al adrenaline als Bandbox begint te roepen: Alpha Scramble.
Eerste gedachte is dan weer een commloss ergens boven den lande.
Toen ik op een gegeven moment te horen kreeg wat het target was en waarom, kreeg ik hetzelfde gevoel wat meer mensen hier omschrijven.
Nu kon ik an de radial and ranges precies uitmaken waar de bewust Cessna vloog en wat zijn route was: recht over Leeuwarden heen.
Op een gegeven moment gaven de F-16's door dat de piloot voorover in zijn stoel hing en nergens op reageerde, raar gevoel kreeg ik in mijn lijf, mede omdat ik ze kort daarna visual kreeg.
Twee F-16's met full-ab in de kont hangend rondjes draaiend om de Cessna en ze kwamen letterlijk recht op mijn huis aan!
Het kistje vloog nog maar 60 knots dus de F-16's konden er niet naast hangen.
Uiteindelijk is het voor de bewoners goed afgelopen maar voor de vlieger minder.
Nu nog even een leuke:
In 1978, net als Henk, met een opgevoerd transistor radiootje bij de roller naar de rwy06 staand bij Leeuwarden. We waren met een man of 4 en allemaal zo'n radiootje in het hek gehangen.
Komt er een Starfighter de hoek om getaxied, cockpitje open, arm nonchalant op de rand.
Kist stopt, zegt die vlieger op TWR freq: "Kunnen jullie mij horen?", wij enthousiast zwaaien, hij zwaait terug en roept over de radio: "Hoi!".
Waarna hij met een enorme gehuil weer verder taxiet, geweldig.
Wij horen TWR nog net zeggen: "Say again?", vlieger: "Disregard".