Auteur Topic: Antenne  (gelezen 4313 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Lauran Welling

  • Gast
Antenne
« Gepost op: 22 september 2003, 21:05:59 »
Hallo, mijn naam is Lauran Welling en ik ben al een tijdje in het bezit van een scanner.
ik luister de hele dag er naar en ga als er iets in de buurt is mee foto's maken ! ..
nu zit ik met een vraag:
ik beschik ook over een antenne (geleend van een vriend) en wil nu eigelijk zelf wel eens een antenne hebben maar wel 1 die fatsoenlijk funtioneerd

nu heb ik geen flauw benul wat zo iets moet kosten
kan iemand mij vertellen wat nu een goed werkende en met een fatsoenlijk bereik antenne zou moeten kosten??

met zeer vriendelijke groet:
Lauran Welling

P.S. Mailen mag ook

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2003, 00:01:53 »
Beste Lauran,

Ik merk dat je mijn raad hebt opgevolgd, op dit forum zitten meer antenne-experts dan op het brandweer-prikbord. Echter, je had beter kunnen kiezen voor de rubriek "Antennes en kabels", daar is het op dit forum nog beter op zijn plaats...

Jouw vraag laat zich overigens niet zo 1,2,3 beantwoorden. Het antwoord hangt af van vele factoren, zoals het merk/type scanner wat je nu hebt, de beschikbare ruimte voor de te plaatsen antenne, wat wil je eigenlijk precies ontvangen en last but not least, het beschikbare budget.

Qua ruimte doel ik op de grootte van de antenne, hoe lang mag hij zijn en hoeveel ruimte heb je in de breedte? Als je een (simpele) breedbandantenne wilt, dan kom je als snel op een discone die de vorm heeft van een paraplu, en daar moet je wel de ruimte voor hebben. Als je slechts een specifieke band beter wilt ontvangen, zoals de politie, dan zou ik kiezen voor een antenne die speciaal op die band is gepiekt, zoals een mobilofoonantenne. Hiermee zul je andere frequenties overigens ook mee kunnen ontvangen...

Verder kun je eens kijken op http://www.marktplaats.nl , alwaar ook antennes aangeboden (kunnen) worden. Met behulp van Google kun je de aanboden types antennes raadplegen en zodoende meer over de specificaties te weten komen....

Groeten, Peter.

Lauran Welling

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2003, 14:43:16 »
Bedankt voor je reactie Peter,
ik beschik over een Moterola radius M110 Scanner.
ruimte wordt een groter probleem ik ben pas 17 en woon nog thuis en mag van mijn ouders geen gaten voor een steiger pijp  (om hem aan de zijkant van het huis te monteren) dan blijft de dakgoot over .. ik zat zelf aan een construktie te denken waarbij ik aan de Antenne een magneet bevestig om hem zo in de dakgoot te laten steunen (kabels door gat in het raam naar binnen) dus mag de antenne ook weer niet TE lang zijn maar vooral niet te veel WEGEN verder mag de antenne niet zo gek veel kosten (maximaal 150 euro) ik ik luister voor de regio zuit oost braband BRW 01 en nu nog het alarmeringskannaal maar dat gaat waarschijnlijk binnekort veranderen naar 1 of meerdere portofoon kannaalen van brandweer Helmond

Hopelijk kun je me nu meer vertellen :P
Groeten:
Lauran

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2003, 15:12:52 »
Citaat van: "Lauran Welling"
ik beschik over een Moterola radius M110 Scanner. ruimte wordt een groter probleem ik ben pas 17 en woon nog thuis en mag van mijn ouders geen gaten voor een steiger pijp  (om hem aan de zijkant van het huis te monteren) dan blijft de dakgoot over .. ik zat zelf aan een construktie te denken waarbij ik aan de Antenne een magneet bevestig om hem zo in de dakgoot te laten steunen (kabels door gat in het raam naar binnen) dus mag de antenne ook weer niet TE lang zijn maar vooral niet te veel WEGEN verder mag de antenne niet zo gek veel kosten (maximaal 150 euro)

Tja dan wordt het lastiger, waarschijnlijk zul je dan moeten kiezen voor een mobiele antenne. Die zijn vaak een stuk kleiner en kun je eventueel op een metalen plaat bevestigen, ze hebben namelijk wel tegencapaciteit (massa) nodig. Mocht je een plat dak hebben, dan heb je nog een optie, namelijk een autowiel. Een veelgebruikte oplossing bij het niet kunnen of willen kiezen voor een vaste constructie (dus mast tegen de muur) is het lassen van een klein pijpje (+/- 1 meter) op een autowiel. Monteer de antenne op het pijpje, snij de band aan de bovenkant kapot zodat hij langzaam maar zeker vol zal lopen met water en het staat als een huis.

Citaat van: "Lauran Welling"
ik ik luister voor de regio zuit oost braband BRW 01 en nu nog het alarmeringskannaal maar dat gaat waarschijnlijk binnekort veranderen naar 1 of meerdere portofoon kannaalen van brandweer Helmond

Wat je precies bedoelt met dat alarmeringskanaal weet ik niet. Al jaren maakt de Regionale Brandweer Zuidoost Brabant gebruik van een eigen semafoonnetwerk op kanaal F2 (164.7700 MHz). Ze worden dus niet met spraak gealarmeerd, maar met tekstpiepers. Hetgeen in de nabije toekomst in heel Nederland gaat gebeuren (P2000).

Voorbeeldje van de tekstalarmeringen van jouw regio :

0810098  07:40:47  17-09-03  512  HV PROV WG - N612 EER REINIGEN WEGDEK OLIELEKKAGE VRACHTAUTO BRW Eersel
0810077  04:51:31  17-09-03  512  BR WAAL 25 DEU 842 auto brand BRW Deurne
0810028  02:33:21  17-09-03  512  BR ESP EIN 633 auto brand BRW Eindhoven
0814583  01:57:59  17-09-03  512  BR HEUVEL GALERIE 133 EIN 651-621-622-ovd aut alarm OVD Eindhoven

Deze berichten zijn te ontvangen met decodeersoftware zoals PDW en bij voorkeur (betere kwaliteit) in combinatie met een hamcom modem en een discriminatoruitgang. Ene Anton Kroot levert voor de geinteresseerden in jouw regio tekstpiepers waarmee je dus zelf de berichten op een semafoon kunt ontvangen.

Groeten, Peter.

Lauran Welling

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2003, 18:57:05 »
Kei bedankt Peter
ik had F2 beter moeten uitleggen alleen wist niet of je uit Zuit Oost kwam dus had het maar zo beschreven zelf ben ik ook in het bezit van een regio pieper dus dat laatste komt allemaal wel goed ...
ik bedoelde trouwes dat ik mijn scanner handmatig kan wisselen van BRW01 naar F2 en ik ga omdat ik een pieper heb binnenkort F2 uit m'n scanner goojen en porotofoon kannaal 18 van brandweer Helmond er in laten zetten
eigelijk heb ik geen scanner maar een mobilefoon (vandaar handmatig wisselen)

kun je me nog uitleggen wat je precies met massa bedoelt want dat snap ik nog niet helemaal
tevens heeft dit een 2de vraag opgeroepen :P
ik beschik over een plat dak op +-= 2.5 meter hoogte en ik beschik thuis over een schuin dak van +-= 12 meter hoogte aan het schuine dak hangt een dakgoot waar eventueel een zeer kleine en lichte stelatie kan komen  maar nu zit ik met het volgende is 2.5 meter wel genoeg want ook daar mag ik geen stalen mast van een meter of 5 maken omdat mn moeder over het uitzicht begint te janken .. (pff OUDERS) maar een pijp van een meter is dan een zeer goede oplossing .. maar is 2.5 meter hoog genoeg  (total dus 4 a 4.5 meter)
en heb je een site of plaatjes of een exacte naam van de antenne zodat ik zelf op internet eens rond kan kijken naar hoe het er uit ziet en vooral wat het kost ! ....

inieder geval alvast hardstikke beankt
Lauran

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Antenne
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2003, 21:00:07 »
Hoi Lauran,

Zoals je links kunt zien kom ik uit Zoetermeer, maar een beetje luisteraar weet wel wat er allemaal in het land speelt ;-)

Mobilofoon, oh die Radius... Zelf werk ik met Condor mobilofoons, werelddingen!!

Massa, de aarde, de min. De meeste antennes hebben aardig nodig omdat ze anders niet goed ontvangen. Daarom zijn antennemasten over het algemeen van metaal en niet van kunststof of hout, wat natuurlijk veel lichter is. En daarom werkt een mobielantenne voor geen meter als hij op een auto staat waarvan het dak niet van metaal is.

En over een exacte naam, ik heb helemaal geen specifiek model in mijn hoofd gehad. Als het jou alleen om de 167 MHz gaat dan zou ik eens op zoek gaan naar een VHF antenne van het merk Kathrein. Zoek eens bij http://www.marktplaats.nl naar VHF antennes van Kathrein. Type is niet zo belangrijk, ze werken allemaal goed. Des te langer des te beter, maar in jouw geval zal het waarschijnlijk niet een al te lang model worden....

Groeten, Peter.

Lauran Welling

  • Gast
Re: Antenne
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2003, 21:22:04 »
Bedankt Peter
heb inmiddels op marktplaats gekeken HMMPPFFF er staan zo veel van die dingen GRRR tussen de 10 en de 150 euro en dan allerlei merken enzo maar er staat niets met de letters VHF :S

ik snap nu wel dat het gewoon compleet van het model afhangt waar ik hem ga plaatsen want ik ga natuurlijk proberen hem op een veilige manier zo hoog mogelijk te hangen ik zal wel eens een nieuwe topic beginnen met WIE HEEFT: een GOEDE VHF antenne of zo :P kijken of dat beter opschiet want ik ben dr echt zo 1 van ut moet maar werken en voor de rest snap ik da toch allemaal nie :P ben allang blij dat ik de naam van mn eigen scanner weet :$ :$ ( HOEZO AMATEUR)

goed hardstike bedankt en misschien tot de volgende reactie :P
Lauran

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Antenne
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2003, 22:02:38 »
Heb hier nog wel een Kathein VHF antenne liggen. Is 1 meter lang, loopt van 155-175Mhz. Wereldding, mail anders ff.


EdSki :idea: