Auteur Topic: baofeng  (gelezen 11100 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ZEROCOOL

  • NoChat
  • *
  • Berichten: 50
    • crazyfrogradio
baofeng
« Gepost op: 11 mei 2014, 02:01:32 »
goede avond mensen ik heb sinds een paar maanden een baofeng portofoon wat zijn de afstanden die ik er mee kan halen op de pmr frequenties(ik heb geen licencie even voor de duidelijkheid)me vriend in de uk heb er 90miles mee gered maar toen was die een paar honderd meter asl

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: baofeng
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 05:22:32 »
Om de anderen voor te zijn op onnodig off-topic geneuzel:

Je weet dat het illegaal is om deze Baofengs te gebruiken zonder licentie, ook op de PMR frequenties? Ja? Mooi.

Met goeie hoogte, hele goeie antenne en een point-to-point zicht kun je best ver komen. In de praktijk zal het zonder al die poespas net een paar kilometer zijn, mede-afhankelijk van de ontvanger.

In normale omstandigheden ga je die 90 miles in ieder geval niet halen.
Test

Ron 01

  • Gast
Re: baofeng
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2014, 18:25:15 »
Natuurlijk zijn de Baofeng`s illegaal. Alleen zijn er weinigen die zich daar iets van aantrekken (moi) maar het moet even gezegd worden.
In de praktijk zul je met de standaard antenne niet verder dan 5km komen, knoop je darentegen je Baofeng aan een goede antenne (Diamond X50) en zet je die op 10meter plus, dan gaat er een wereld voor je open.
Vanuit mijn woonplaats open ik met gemak de relais van Breda en Utrecht. Niet dat je er veel aan hebt, maar het is een idee van wat een goede antenne kan doen.
Ook een Diamond SRH 771 geeft al veel betere zend/luister resultaten.

Mvg Ron

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: baofeng
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2014, 19:22:03 »
Vergeet niet dat die relais ook zeer hoog staan, op nog betere antenne's.
M.a.w. beide partijen moeten hoog geplaatste goede antenne's hebben om dit te kunnen doen.
Dit ter aanvulling voor ZEROCOOL.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: baofeng
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2014, 21:11:33 »
En ter aanvulling: je mag zo'n Baofeng als zendamateur gewoon legaal gebruiken op de aan zendamateurs toegewezen frequentiebanden. Tijd voor een examentje? ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: baofeng
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2014, 22:07:04 »
En ter aanvulling: je mag zo'n Baofeng als zendamateur gewoon legaal gebruiken op de aan zendamateurs toegewezen frequentiebanden. Tijd voor een examentje? ;)

Te hoog gegrepen?  :-X

Ron 01

  • Gast
Re: baofeng
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2014, 16:01:07 »
Ik heb er inderdaad nog niet zo lang geleden een begin mee gemaakt (gewoon even bijspijkeren want in principe zit het bijna allemaal in mijn hoofd) maar als ik de amateurbanden hier (Tilburg) uitluister, lopen de tranen over mijn rug.
Het niveau waarop de gesprekken op 2 en 70 gevoerd worden is nu niet echt iets om blij van te worden.
Voor alle duidelijkheid: nee, ik heb het niet hoog in mijn bol. Maar hier in Tilburg en omstreken lijkt het soms meer op 11 dan op 2 meter.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Waarschijnlijk zal dit ook per regio verschillen.

Mvg Ron

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: baofeng
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2014, 18:19:57 »
Tja, niet alle gesprekken gaan over techniek. Ook bij mij niet altijd trouwens, als ik in de auto zit en op PI2NON/coversity bezig ben en met bekenden in gesprek ben. Is een beetje de tijdgeest, vroegâh moest je alles zelf bouwen en had je ook veel gesprekken daar over. Tegenwoordig zijn het veel koopdozen en gaan gesprekken vaker over andere zaken.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: baofeng
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2014, 20:02:10 »
Tja, de zendhobby is meer dan het maken van verbindingen op 2 m en 70 cm. En het hebben van een licentie zorgt ervoor dat iedere zender die je in huis hebt legaal is  ;)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: baofeng
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2014, 20:05:58 »
Klopt, 2/70 doe ik voornamelijk in de auto. Thuis doe ik veel digimode op HF. Tenminste, als er niet een PSK contest dwars doorheen zit... Maar ook die amateurs hebben lol, daar gaat het om.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline ZEROCOOL

  • NoChat
  • *
  • Berichten: 50
    • crazyfrogradio
Re: baofeng
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2014, 03:28:31 »
ja ik weet dat ik niet op de pmr/lpd frequenties mag zenden lekker boeiend niemand controleerd dat,ik zit al 10 jaar op de 10/11 meter met 100watt en ik heb er nooit geen problemen mee gehad en jah ik luister ook mee op de 2 meter repeater in nijmegen maar ik ben niet zo dom om daar op te gaan zenden

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: baofeng
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2014, 09:27:36 »
ja ik weet dat ik niet op de pmr/lpd frequenties mag zenden lekker boeiend niemand controleerd dat

En daarom mag je het ?
Je geeft zeker ook nooit richting aan (ook op de fiets), omdat niemand controleert?

ik zit al 10 jaar op de 10/11 meter met 100watt en ik heb er nooit geen problemen mee gehad

Als je daar altijd problemen mee hebt, waarom doe je het dan?
Wees maar blij, dat je mijn buurman niet bent  :-*

hamsatman

  • Gast
Re: baofeng
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2014, 13:24:12 »
Dat is de individualisering...
Ik neem altijd overal voorrang..
Ze stoppen toch wel voor me, en het is nog nooit fout gegaan..
Iedereen moet maar rekening met mij houden...
Maar als ze een keer zelf rekening moeten houden met een ander, dan zijn ze diep beledigd...

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: baofeng
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2014, 10:07:41 »
Ik heb ook nog nooit gezeik gehad met me porto'tjes, nu de digitale gadgets hard gaat kijkt niemand meer op of zegt dat het niet mag en heb dat ding vaak genoeg bij me.  

Wat niet weet wat niet deert en geen gezeik iedereen rijk.