Auteur Topic: Entropia Frequenties  (gelezen 649278 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1800 Gepost op: 26 mei 2012, 10:11:48 »
Hallo,

Ook de zenders van Venray, Venlo, en Roermond doen het nog.
Er zit nog maar een gebruiker af en toe op, en dat is een verkeersregelaars bedrijf uit Zuid Limburg, die ook in Noord Limburg de verkeerszaken regelt.


Groet van Roberto.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1801 Gepost op: 26 mei 2012, 21:46:31 »
Zolang het nog niet vervangen is, zullen ze het gebruiken. Al is het maar met 1 huurder, brengt toch geld in het laatje.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1802 Gepost op: 27 mei 2012, 01:47:29 »
Zolang het nog niet vervangen is, zullen ze het gebruiken. Al is het maar met 1 huurder, brengt toch geld in het laatje.

Oh, en je vergeet gemakshalve de kosten die gemaakt moeten worden voor slechts 1 huurder?
Die zijn naar mijn bescheiden mening significant hoger dan de inkomsten van slechts 1 enkele gebruiker :)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1803 Gepost op: 27 mei 2012, 08:32:44 »
Dat begrijp ik, maar neem aan dat ze de klant niet zomaar aan de kant kunnen gooien. Maar denk wel dat het zodra ze kunnen vervangen wordt voor Tetra.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1804 Gepost op: 29 mei 2012, 13:16:13 »
In België is alles ten laatste eind 2012 digitaal, zie HIER.

Bestaat er een mogelijkheid om de frequenties van Entropia Digital betrouwbaar te traceren? Dan denk ik, eventueel, aan de praktijk van het postvatten met een scanner zonder antenne aan een mast en proberen te achterhalen op welke kanalen het signaal zit. Kent iemand hiervoor een goede methode mocht men dit willen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1805 Gepost op: 29 mei 2012, 15:23:16 »
De Nederlandse frequenties zijn bekend - zie dit artikel - alleen niet welke bij een bepaalde zendmasten horen.
in België kunnen natuurlijk andere gebruikt worden. Dat wordt dan zoeken in dat bandje en als je vlakbij een zendmast staat even de antenne eraf, dan weet je welke op die lokatie gebruikt worden.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1806 Gepost op: 30 mei 2012, 00:41:54 »
Bedankt, Mark.

Dat lijken mij hun oude freqs. te zijn? Die voorkeur in de grensgebieden (BEL), zijn dat dan door België vergunde frequenties waarbij de vergunninghouder mag kiezen of deze ook in Nederland worden vrijgehouden in de grensregio?

Welk soort geluid zou je trouwens moeten horen? Misschien een logje?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1807 Gepost op: 30 mei 2012, 13:25:31 »
Vanmorgen zag ik op station Zwolle een aantal bouwvakkers voor het eerst lopen met MTH800's van Motorola, in plaats van de vertrouwde GP's die ze altijd hadden. Blijkbaar is dat netje ingewisseld. Nou wou ik eens gaan kijken of Entropia in Zwolle TETRA-signaal uitzend (al doet MPT het ook nog steeds), maar ik vroeg mij af of die überhaupt zin heeft met een handscannertje (USC230)? Want anders ga ik eens bij de oude zendlocatie staan, zien of ik de frequenties kan achterhalen. Heb ooit een begrepen dat handscanners nog wel eens moeite hebben met TETRA-signalen. Of haal ik dingen door elkaar?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1808 Gepost op: 30 mei 2012, 14:00:25 »
Heb ooit een begrepen dat handscanners nog wel eens moeite hebben met TETRA-signalen. Of haal ik dingen door elkaar?

Klopt, omdat een tetra signaal nogal breed is scannen sommige er gewoon overheen. Als je de squelch uitschakelt hoor je de irritante brom wel.
Bouwvakkers op tetra is nieuw voor mij ...  meestal werken die onderling en op korte afstand en dan heeft een netwerk niet veel toegevoegde waarde. ::) Zoeken tussen 420-430 MHz voor tetra-netjes, of de frequenties uit de eerder genoemde lijst invoeren voor Entropia digital

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1809 Gepost op: 30 mei 2012, 16:11:16 »
Heb ooit een begrepen dat handscanners nog wel eens moeite hebben met TETRA-signalen. Of haal ik dingen door elkaar?

Klopt, omdat een tetra signaal nogal breed is scannen sommige er gewoon overheen. Als je de squelch uitschakelt hoor je de irritante brom wel.
Bouwvakkers op tetra is nieuw voor mij ...  meestal werken die onderling en op korte afstand en dan heeft een netwerk niet veel toegevoegde waarde. ::) Zoeken tussen 420-430 MHz voor tetra-netjes, of de frequenties uit de eerder genoemde lijst invoeren voor Entropia digital

Waren toch echt bouwvakkers die aan de vernieuwingen van station Zwolle bezig waren. Ik laat de PC gewoon scannen, die gaat handmatig elke frequentie af. Thanks voor de info :)

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1810 Gepost op: 30 mei 2012, 16:13:51 »
Ja, TETRA van Entropia komt duidelijk door op 423.43125MHz. Lijkt zender Zwolle, maar zal aankomend weekend wat beter zoeken.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1811 Gepost op: 30 mei 2012, 16:24:03 »
Ja, TETRA van Entropia komt duidelijk door op 423.43125MHz. Lijkt zender Zwolle, maar zal aankomend weekend wat beter zoeken.

En kan je datzelfde signaal onderscheppen met de USC 230? Dat zou interessant zijn.

Bouwvakkers op tetra is nieuw voor mij ...  meestal werken die onderling en op korte afstand en dan heeft een netwerk niet veel toegevoegde waarde. ::)

Het voordeel van een digitaal netwerk is dan wel weer dat je verschillende gebruikersgroepen kunt definiëren en aanpassen (als er aannemers bijkomen of vertrekken) zonder dat je moet zitten knoeien met 101 toegewezen frequenties en radioposten.

In Zuid-Nederland bouwt men bijvoorbeeld een energiecentrale waarbij men als eerste op de werf een container met daarin TETRAFLEX apparatuur en een mastje voor TETRA en een GSM-verbinding met een verdergelegen GSM-mast heeft geplaatst. Vervolgens heeft men een fleetmap voor alle spelers op de werf uitgetekend en die mensten MTP 850's gegeven.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1812 Gepost op: 30 mei 2012, 17:33:03 »
Ha kijk, dat lijstje met frequenties had ik nog niet gevonden of gelezen; nu lees ik in de vergunning dat er ook gesproken wordt over DMO frequenties; (op basis van medegebruik) in het lijstje kom ik ze niet tegen, iemand die deze ook weet??
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1813 Gepost op: 30 mei 2012, 17:57:49 »
Ja, TETRA van Entropia komt duidelijk door op 423.43125MHz. Lijkt zender Zwolle, maar zal aankomend weekend wat beter zoeken.

Da's dan een frequentie die gewoon in de oorspronkelijke vergunning stond. Wellicht kun je met die frequenties erbij wat makkelijker zoeken?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Entropia Frequenties
« Reactie #1814 Gepost op: 30 mei 2012, 19:24:06 »
Ja, TETRA van Entropia komt duidelijk door op 423.43125MHz. Lijkt zender Zwolle, maar zal aankomend weekend wat beter zoeken.

Da's dan een frequentie die gewoon in de oorspronkelijke vergunning stond. Wellicht kun je met die frequenties erbij wat makkelijker zoeken?

Heb die lijst er ook bij gehad, en die lijst afgewerkt ;) Had alleen een andere frequentie, maar die zou ik even opnieuw moeten zoeken, waarbij zowel een TETRA als MPT1327-signaal was te horen op de achtergrond  ??? Maar dat zal wel de schuld van mijn scanner zijn. Al heb ik geen enkele MPT of TETRA-zender in de buurt, enkel Raalte (6KM) en Zwolle (14KM).