Auteur Topic: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen  (gelezen 55308 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2007, 15:15:31 »
Citaat van: "Nachtuil"
Dus mensen, niet de online monitoren de schuld geven, maar de verzenders van de informatie.
Iets bij de bron aanpakken is altijd beter dan het gevolg proberen te elimineren.

De hulpdiensten de schuld geven voor het verzenden van informatie die zij van beroepswege nodig hebben.

Ik ben benieuwd wie de schuld krijgt als iemand jouw email "kraakt" en jouw emails op internet zet.



Da's zeker zeker ook hypocriet, of niet?

Groeten, Peter.

Nachtuil

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2007, 15:54:13 »
Ik bedoel hier niet dat de hulpdiensten hypocriet zijn, maar de mensen die zelf de PDW software gebruiken omdat ze alles willen weten wat er gebeurt, maar nu bang gaan worden dat ze niets meer te zien zullen krijgen omdat de informatie online te vinden is (dan had de maker van PDW de mogelijkheid niet in moeten bouwen, of de software niet moeten aanbieden maar alleen voorzichzelf moeten gebruiken). Ik vind dan ook niet dat de vergelijking met het kraken van e-mail hier juist is.

We hebben in Europa ook nog zoiets als vrijheid van nieuwsgaring, wat door de overheid ondervangen is door C2000 als "staatsgeheim" aan te merken, waardoor de vrijheid van nieuwsgaring vervalt. P2000 valt echter wel onder die vrijheid.

Wil je niet dat de informatie voor iedereen beschikbaar is, dan moet het versleuteld worden, net zoals defensie dat doet met gevoelige informatie. daar zeg je toch ook niet dat de tegenstander de verbinding niet af mag luisteren? Daar wordt het toch ook aan de bron (de verzender) zo goed als onmogelijk gemaakt mee te luisteren/lezen?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2007, 17:00:30 »
Citaat van: "Nachtuil"
Ik bedoel hier niet dat de hulpdiensten hypocriet zijn, maar de mensen die zelf de PDW software gebruiken omdat ze alles willen weten wat er gebeurt, maar nu bang gaan worden dat ze niets meer te zien zullen krijgen omdat de informatie online te vinden is (dan had de maker van PDW de mogelijkheid niet in moeten bouwen, of de software niet moeten aanbieden maar alleen voorzichzelf moeten gebruiken). Ik vind dan ook niet dat de vergelijking met het kraken van e-mail hier juist is.

Dan had het er niet ingebouwd moeten worden. Daar kan ik op 2 manieren op reageren. Aan de ene kant kan de gebruiker de informatie (zoals het volgens de letter van de wet ook hoort) netjes voor zichzelf houden of eventueel via een paswoord aanbieden aan een selecte groep bekenden. Ik ken legio mensen die de HTML output gebruiken binnen hun eigen netwerk of om vanaf hun werk de thuis ontvangen berichten te bekijken. Daarnaast stonden de berichten al online voordat PDW dit kon. Als PDW dit nooit had gekund dan waren die mogelijkheden intussen veel groter geweest. PDW zelf is dus niet direkt de oorzaak, maar de lakende mentaliteit van de gebruikers. Kijk bijvoorbeeld naar PD5HW, die gebruikt de HTML en FTP van PDW niet, die doet dat op zijn eigen wijze. Dus als het nooit in PDW had gezeten, had het dan nooit online gestaan? Sorry, maar dat noem ik pas hypocriet.

De vergelijking met email ongepast? Kraken is een groot woord, maar met de juiste hardware/software is een draadloos netwerk eenvoudig mee te lezen en dus ook jouw emails. Ofschoon P2000 door iedereen te ontvangen is, de berichten zijn feitelijk niet bestemd voor anderen dan de officiele ontvangers (dat wil zeggen de door de brandweer aangewezen gebruikers van de betreffende capcodes) en derden dienen hier dan ook als zodanig mee om te gaan, dus de berichten voor zichzelf te houden.

Als iemand jouw complete computer leegtrekt dan is er totop bepaalde hoogte niets aan de hand, zolang die informatie maar niet misbruikt wordt. Dat geldt ook voor P2000, maar op de een of andere manier worden de berichten van hulpdiensten (door ex-scannerluisteraars) als gemeengoed bestempeld. Wat de hulpdiensten uitspoken moeten wij allemaal weten en zullen wij ook allemaal weten. Nou, leg mij dan maar eens uit waarom wij geen inzicht mogen krijgen in jouw emailverkeer. Dat zijn toch ook berichten die niet voor anderen dan de door jou aangewezen ontvanger(s) bestemd zijn?

Citaat van: "Nachtuil"
We hebben in Europa ook nog zoiets als vrijheid van nieuwsgaring, wat door de overheid ondervangen is door C2000 als "staatsgeheim" aan te merken, waardoor de vrijheid van nieuwsgaring vervalt. P2000 valt echter wel onder die vrijheid.

Ja, maar iets ontvangen en iets herpubliceren dat zijn 2 grote verschillen.

Citaat van: "Nachtuil"
Wil je niet dat de informatie voor iedereen beschikbaar is, dan moet het versleuteld worden, net zoals defensie dat doet met gevoelige informatie. daar zeg je toch ook niet dat de tegenstander de verbinding niet af mag luisteren? Daar wordt het toch ook aan de bron (de verzender) zo goed als onmogelijk gemaakt mee te luisteren/lezen?

Zelfde reaktie als op de vorige alinea. Probeer aub onderscheid te maken tussen meelezen en herpubliceren. Door de berichten te coderen probeert men de eerste schakel (het meelezen) onmogelijk te maken. Dat berichten niet gecodeerd zijn en dus voor iedereen ontvangen kunnen worden betekent dat automatisch dat alles maar op internet moet verschijnen?

Groeten, Peter.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2007, 00:39:13 »
Ben bang dat dit een discussie is waar nooit een einde aankomt.

Blijf nog altijd hopen dat de overheid toch eens de online monitor site's gaat aanpakken, wettelijk kunnen ze dit namelijk.

Maar heb eerder het idee dat ze het zo laten zoals het is, en dat er over een paar jaar of misschien nog wel sneller er definitief gezorgd wordt dat men niet meer kan meelezen.
En dan is het huilen voor de hobbyist en journalist.
Maar het er wel zelf naar gemaakt.

Michael

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #49 Gepost op: 24 juni 2007, 16:50:26 »
Wat een ophef voor niets. Dit blijft zeer zeker een discussie wat nog wel lange tijd zal doorgaan. Eerst hoorde je niemand over de Online Monitoren en nu is het om moord schreeuwen omdat er Online Monitoren zijn  :?

Nachtuil

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #50 Gepost op: 25 juni 2007, 13:31:33 »
Ben het met je Peter, eens dat er verschil is tussen mee lezen en herpubliceren, ook ben ik me ook bewust dat herpubliceren bij wet verboden is. (Dat was het met scanner luisteren ook al zo). Nu gebruik ik zelf PDW niet, maar ik lees wel mee op een P2000 monitor site, zonder het te publiceren.

Deze discussie bestaat al heel veel jaren, zij het in een andere context misschien, ook tijdens de analoge tijd waren er voor en tegenstaanders van het scannerluisteren, en ook die discussie is nooit tot een eensluidende conclusie gekomen. Zo zal het met P2000 ook wel gaan denk ik, verbieden kan wel, maar de controle zal erg moeilijk zijn, hooguit de online monitoren, maar of dat haalbare kaart is vraag ik me ook nog eens af.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #51 Gepost op: 25 juni 2007, 14:01:12 »
Citaat van: "Nachtuil"
Zo zal het met P2000 ook wel gaan denk ik, verbieden kan wel, maar de controle zal erg moeilijk zijn, hooguit de online monitoren, maar of dat haalbare kaart is vraag ik me ook nog eens af.

Ik zou niet weten waarom controle lastig zou zijn. Zet jij KPN of Callmax maar eens online, wedden dat ze je binnen een mum van tijd hebben gevonden en je vriendelijk doch bijzonder dringend verzoeken om de betreffende aktiviteiten onmiddelijk te staken... Daarom zie je die netwerken ook niet online staan. Als BZK nou hetzelfde zou optreden dan was het allemaal wat makkelijker geweest...

Groeten, Peter.

Michael

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #52 Gepost op: 26 juni 2007, 19:04:57 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Nachtuil"
Zo zal het met P2000 ook wel gaan denk ik, verbieden kan wel, maar de controle zal erg moeilijk zijn, hooguit de online monitoren, maar of dat haalbare kaart is vraag ik me ook nog eens af.

Ik zou niet weten waarom controle lastig zou zijn. Zet jij KPN of Callmax maar eens online, wedden dat ze je binnen een mum van tijd hebben gevonden en je vriendelijk doch bijzonder dringend verzoeken om de betreffende aktiviteiten onmiddelijk te staken... Daarom zie je die netwerken ook niet online staan. Als BZK nou hetzelfde zou optreden dan was het allemaal wat makkelijker geweest...

Groeten, Peter.

Bullshit  :x  ik ken zowieso 2 sites waar de alarmeringen op het Internet staan van Brabant Noord via het KPN-Netwerk en die sites zijn tot heden nog steeds niet uit de lucht  :P

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #53 Gepost op: 26 juni 2007, 19:10:38 »
Citaat van: "Michael"
Bullshit  :x

Graag even gewone taal gebruiken. Als je het niet eens bent met iemand is dat prima, maar maak dat op een normale manier kenbaar.

Michael

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #54 Gepost op: 26 juni 2007, 19:23:27 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Michael"
Bullshit  :x

Graag even gewone taal gebruiken. Als je het niet eens bent met iemand is dat prima, maar maak dat op een normale manier kenbaar.

Sorry Johan  :|  maar ik bedoelde met deze zin niets kwaads in het bloed en zeker geen negativiteit naar Peter toe maar zoals ik het de andere post hiervoor al zei begin ik een beetje moe te worden van de hele discussie omtrent dit onderwerp.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #55 Gepost op: 26 juni 2007, 19:28:38 »
Citaat van: "Michael"
maar zoals ik het de andere post hiervoor al zei begin ik een beetje moe te worden van de hele discussie omtrent dit onderwerp.

Niemand verplicht jou om deze discussie te lezen en als je niet wilt antwoorden hoef je dat ook niet te doen. Geheel je eigen keus.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2007, 21:46:56 »
Citaat van: "Michael"
Sorry Johan  :|  maar ik bedoelde met deze zin niets kwaads in het bloed en zeker geen negativiteit naar Peter toe maar zoals ik het de andere post hiervoor al zei begin ik een beetje moe te worden van de hele discussie omtrent dit onderwerp.

Je mag het "stierenstront" vinden, maar ik spreek uit ervaring beste Michael, ik zuig het niet uit mijn duim hoor. Dat jij misschien wel online monitoren kent, maar geen mensen die er problemen mee hebben gekregen, betekent niet automatisch dat ik onzin praat. Dit lijkt een beetje "wat ik niet zie, dat is er niet". Viezigheid onder het tapijt schuiven, dan ziet niemand het...

Ik kan tal van voorbeelden noemen van mensen die pittige brieven en/of emails hebben ontvangen van KPN en/of Callmax, waarbij zelfs de internetprovider is aangeschreven en dreigde de aansluiting te blokkeren indien er niet spoedig aktie werd ondernomen.

Onzin? Zet het maar eens online beste vriend en maak er gerust reclame voor. Wellicht kun je dan zelf het waarheidsgehalte bepalen.

Of denk je nu werkelijk dat ik mensen bang zit te maken door verhalen te verzinnen? Tsskkk, het moet niet gekker worden...

Groeten, Peter.

~ een gewaarschuwd mens telt voor twee ~

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #57 Gepost op: 5 juli 2007, 18:16:02 »
Op de internetpagina van nu.nl staat het bericht dat minister Ter Horst van binnenlandse zaken vindt dat het niet kan dat de internet adressen van blijf-van -mijn-lijf huizen via P2000 op internet wordt doorgegeven. Ze heeft hierover inminddels een brief verstuurd ' naar alle operationele diensten' .
Bijgaand de link:
http://www.nu.nl/news/1141759/52/Ter_Ho ... ernet.html

Bubo bubo

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #58 Gepost op: 5 juli 2007, 18:18:40 »
Citaat
"Verzend geen vertrouwelijke informatie via het alarmeringsnetwerk, maar zoek een andere manier van communiceren."

Let vooral op dat laatste.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #59 Gepost op: 5 juli 2007, 20:27:56 »
Citaat
Ter Horst wil adressen opvanghuizen van internet
DEN HAAG - Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) vindt het niet kunnen dat adressen van blijf-van-mijn-lijfhuizen op internet staan. Het is niet verboden, maar de minister zal er bij providers en eigenaars van de sites op aandringen de gegevens te verwijderen.

Zij moeten doordrongen zijn van de risico's die publicatie van gegevens over opvanghuizen met zich meebrengt. Dat meldde Ter Horst donderdag in antwoord op vragen van de CDA-fractie in de Tweede Kamer.

De adresgegevens belanden op internet via P2000, een communicatiesysteem van hulpdiensten als politie en brandweer. Diverse websites publiceren de informatie die via dit kanaal beschikbaar komt voor nieuwsgierige lezers.

De minister heeft inmiddels een brief gestuurd naar de alarmcentrales, met het verzoek in de communicatie discreet om te gaan met geheime adressen. Die brief is ook naar alle operationele diensten gegaan.

„De oplossing moet gevonden worden in een betere etherdisciplineâ€
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre