Auteur Topic: Beschadigde Logfiles  (gelezen 6195 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Beschadigde Logfiles
« Gepost op: 23 maart 2008, 19:04:56 »
Beste mede-PDW  gebruikers,

Ik gebruik PDW al ongeveer 2 jaar. Nu, ik heb altijd last gehad van beschadigde logfiles (de .log bestanden). Ben ik de enigste met dit probleem of zijn er nog andere op dit forum met dit probleem. En kunnen we er iets tegen doen, want er gaan bij mij zo erg veel gegevens verloren uiteraard.

Ik hoor het graag...

MVG Jos

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2008, 19:13:06 »
Schrijf je alles naar 1 grote logfile of laat je elke dag een nieuwe logfile aanmaken?

Bij 1 grote file is het eigenlijk wel logisch dat deze verminkt raakt wanneer deze te groot is. De file moet ingelezen worden en er moeten nieuwe regels worden toegevoegd, als de file te groot is geworden en PDW is nog gegevens aan het wegschrijven als defile weer wordt ingelezen, dan kan er vanalles misgaan..

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2008, 19:16:28 »
Bij mij is het elke dag een aparte logfile. Dat kan wel kloppen wat je zegt ja. Bij grotere log bestanden loopt het soms fout ja.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2008, 19:22:11 »
Als er veel lees/schrijfbewegingen gemaakt moeten worden en PDW kan het niet bijbenen (omdat de computer te traag is ), dan kan het fout gaan.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2008, 19:23:04 »
Citaat van: "Remon"
Bij 1 grote file is het eigenlijk wel logisch dat deze verminkt raakt wanneer deze te groot is. De file moet ingelezen worden en er moeten nieuwe regels worden toegevoegd, als de file te groot is geworden en PDW is nog gegevens aan het wegschrijven als defile weer wordt ingelezen, dan kan er vanalles misgaan..

Uh sorry maar zo werkt het dus echt niet. Een file wordt geopend en er wordt iets aan toegevoegd. De grootte heeft totaal geen invloed, of deze nu 5 bytes of 5 terrabyte is. Openen om er iets aan toe te voegen is iets volstrekt anders dan het lezen van een file waarbij de grootte wel degelijk van invloed is. Daarom had HTML in PDW zo'n invloed op de prestaties, de buffers moesten gelezen worden en een regel BOVENIN toegevoegd ipv onderin. Volstrekt andere bewerking dan onderin toevoegen, hoe groter hoe zwaarder, daarom had ik destijds bewust een keiharde limiet van 1000 regels ingebouwd.

Voordat we afdwalen, het aantal regels cq de grootte van een logfile maakt absoluut niet uit.

Mijn vraag is dan ook, wat versta je onder "beschadigd" en hoe constateer je dit? In LogBrowser, in NotePad of anders? Kan het niet zijn dat je harde schijf beschadigd is? Kan het niet zijn dat je veel biterrors ervaart waardoor er soms rare tekens worden weggeschreven waardoor bepaalde software kan 'denken' dat de logfiles corrupt zijn?

Geef aub wat concrete voorbeelden :)

Citaat van: "Remon"
Als er veel lees/schrijfbewegingen gemaakt moeten worden en PDW kan het niet bijbenen (omdat de computer te traag is), dan kan het fout gaan.

Sorry Remon, maar je haalt er nu echt zaken bij die er volstrekt niets mee te maken hebben.

Groeten, Peter.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2008, 19:26:57 »
Als je in PHP of PERL een file moet inlezen en er ook een bewerking op moet uitvoeren, dan kan de in te lezen en de te bewerken file beschadigd raken als deze te groot word. Dacht dat PDW met hetzelfde principe werkt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2008, 19:38:28 »
Citaat van: "Remon"
Als je in PHP of PERL een file moet inlezen en er ook een bewerking op moet uitvoeren, dan kan de in te lezen en de te bewerken file beschadigd raken als deze te groot word. Dacht dat PDW met hetzelfde principe werkt.

Nee want PDW leest niet, hij opent/schrijft(voegt toe)/sluit de file en dat steeds per file apart, 1 file tegelijk, 1 bewerking tegelijk. Er wordt dus niets gelezen en er kunnen dus ook geen dubbele bewerkingen op 1 file worden gedaan, waarbij de lengte ervan dus irrelevant is. Net als het schrijven van een brief, of een verhaal, of een boek. Je gaat verder met schrijven waar je gebleven bent en zolang je niet eerst iets hoeft te lezen voordat je gaat schrijven maakt het dus niet uit hoeveel pagina's je al hebt...

Groeten, Peter.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2008, 19:42:27 »
Voorbeeld kan ik niet geven. Ik open het .log bestand dan. Maar dan krijg ik de melding: dit bestand kan niet gelezen worden omdat het beschadigt is. en moet ik het afsluiten

Jos

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2008, 19:45:14 »
Dus de logs zelf zijn intern niet verminkt?

Als er een bitje omvalt in een .mp3, .jpg etc, dan kan dit problemen met afspelen en bekijken geven. Maar een logfile is gewoon platte tekst die met een edittor/viewer geopent kan worden.

Doet me nu eerder denken dat je opslagmedium fouten bevat.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2008, 19:50:07 »
ahzo kan goed zijn . Als het meermaals voorkomt een nieuwe harde schijf.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2008, 19:53:05 »
Citaat van: "Jos"
ahzo kan goed zijn . Als het meermaals voorkomt een nieuwe harde schijf.

Zoals ik al zei kan het ook veroorzaakt worden door biterrors. In dat geval zal een nieuwe HD weinig verschil maken, hooguit in het gewicht van je portemonnee  :)

Groeten, Peter.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2008, 19:56:12 »
OK, bedankt voor deze info mannen. Nja de hardeschijf heb ik 3 dagen geleden geformatteerd maar blijf er last van hebben, dus een nieuwe hardeschijf zal ook geen optie zijn inderdaad.

MVG Jos

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2008, 21:33:25 »
Een harde schijf formateren, daar repareer je echt geen bad sectors mee...

PDW schrijft platte tekst naar de logfile. De logfile zal daarom gewoon te alle tijden geopent moeten kunnen worden in een tekst viewer/editor... Zelfs een beschadigde jpg of mp3 bestand kan je openen in bijvoorbeeld kladblok..

Gert Jan

  • Gast
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2008, 22:15:22 »
Citaat van: "Remon"
Een harde schijf formateren, daar repareer je echt geen bad sectors mee...

PDW schrijft platte tekst naar de logfile. De logfile zal daarom gewoon te alle tijden geopent moeten kunnen worden in een tekst viewer/editor... Zelfs een beschadigde jpg of mp3 bestand kan je openen in bijvoorbeeld kladblok..

Ik had op de HD van mijn proglaptop een aantal bad sectors, die worden nu overgeslagen nadat ik scandisk heb laten scannen en automatisch heb laten repareren.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beschadigde Logfiles
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2008, 22:18:50 »
Maar bad sectors duiden vaak aan dat het opslagmedium aan het einde van zijn levensduur begint te raken. Repareer je de problemen, dan is de kans groot dat er na de reparatie meer en meer bad sectors bij komen.

Mijn advies: controleren, bad sectors? vervangen die handel.