Auteur Topic: Antenne advies mobiel HF  (gelezen 5153 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Antenne advies mobiel HF
« Gepost op: 1 mei 2016, 19:28:48 »
Wat voor antenne zou ik moeten (kunnen) gebruiken om mobiel iets te kunnen ontvangen op de HF?
Ik wil graag de ontvanger (Lowe HF-150) meenemen omdat hier ten huize een verschrikkelijke interferentie zo ongeveer alles overstemt. :(
De ontvanger werk op batterijen dus da's handig. Ergens naar het platteland rijden en luisteren maar... Maar wat voor antenne kunnen jullie me aanraden?
Alle raad is welkom!

Offline Bartmans

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2016, 07:02:36 »
Een miniwhip antenne, en de power inserter op op 9 volt block batterij doen.
Of een balun en een langdraad antenne meenemen.
Maar een miniwhip is een klein ding tergrote van een potlood.
Kost ongeveer 50 euro incl verzendkosten dacht ik.

https://www.google.nl/search?q=mini+whip+roelof+bakker&oq=miniwhip+roelo&gs_l=serp.1.0.0i22i30l2.75079.76206.0.77625.6.6.0.0.0.0.97.477.6.6.0....0...1c.1.64.serp..0.6.475...0i10j0i10i30j0i30j0i8i13i30.Q00pbCC0cbw

Bartmans

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2016, 09:56:42 »
Dank je wel! Hier ga ik direct achteraan!

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2016, 15:53:04 »
Maar een miniwhip is een klein ding tergrote van een potlood.
Kost ongeveer 50 euro incl verzendkosten dacht ik.

Inmiddels het een en ander gelezen en ik vind het indrukwekkend. Voor 51 euro wordt de antenne gemaakt en verstuurd inclusief een voeding.
Voor hetgeen ik wil doen met de HF lijkt het me een schot in de roos, dus nogmaals daank je wel Bartmans!

Offline Bartmans

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2016, 05:33:26 »
Is iets heel aparts, die miniwhip, ter grote van een flinke pen.
Even zoeken op youtube naar miniwhip.

Bartmans

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2016, 07:27:33 »
Tien jaar geleden heb ik deze antenne gebouwd voor op de zeilboot van mijn schoonvader. Werkte prima in combinatie met zijn Kenwood R1000. De antenne stond op een klein mastje op het achterschip.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2016, 07:41:04 »
Zo gauw ik de antenne binnen heb meld ik de eerste resultaten. Kijk er naar uit!

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2016, 08:26:14 »
heb je daar een email adres van, of website van roelof.?
Faramir,
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2016, 08:30:15 »
heb je daar een email adres van, of website van roelof.?

Al eens op de hierboven gegeven link geklikt? Onderste regel van dit artikel. Onderste regel van dit artikel.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2016, 15:23:30 »
Antenne inmiddels ontvangen en uitgeprobeerd. Hier thuis in de tuin nog een steeds een brom van jewelste maar ik vermoed dat de kabel (RG-58) debet aan is.
Met de antenne en de ontvanger naar een vrij stuk land gereden en daar de antenne over een wei-paaltje  gehangen op een meter of vier van de auto.
Kraakhelder, wat een geweldig ding! Zelfs op nog geen meter van de grond een flink aantal stations kunnen horen op de lage frequenties. De NDB's in de buurt goed kunnen vinden en ook UVB-76 kwam glashelder door. Al met al ben ik heel erg blij met deze antenne. Bartmans, nog een keer bedankt voor je advies man!

Is er een coax kabel die beter geschikt is voor het gebied tussen 30 KHz en 30 MHz? Ik vond CELF174HF kabel, die een dubbele afscherming (misschien met een grounding-clamp?)heeft, kan iemand daarover advies geven? Zie http://www.antennekabel.nl/celf174hf.htm. Aircell-7 heb ik ook nog een stuk liggen maar die wilde ik gebruiken voor de D-777 antenne.
Als laatste nog een vraagje over verloopconnectoren. Mijn ontvanger en pre-selector hebben PL-259 aansluitingen, de antenne BNC.
Is het slim om echt die connectoren te gebruiken of maakt bij de 'lagere' frequenties een verloop van PL-259 naar BNC niet zoveel uit.
Uiteindelijk laat ik de kabels toch maken maar als het niet zoveel uitmaakt is een BNC-BNC kabel ook voor andere scanners/ontvangers bruikbaar.

Offline Bartmans

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: Antenne advies mobiel HF
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2016, 22:58:50 »
Graag gedaan, fijn dat ie het goed doet. Ik beneden met rg58 geprobeerd, ook veel storing
en met aircell 7 naar boven op zonder gelegd, gaat ook beter, dus rg58 is wat meer storingsgevoelig
blijkbaar. Veel plezier er mee.
Dank aan Roelof

Bart