Auteur Topic: Scanner, beginner, België  (gelezen 4678 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ursus

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Scanner, beginner, België
« Gepost op: 4 augustus 2010, 14:53:29 »
Hey iedereen,

Ik heb me zopas geregistreerd op dit forum, en ben een beginner in het hele scanning gebeuren.

K'ben al geruime tijd info aan het (proberen) opzoeken over deze hobby, maar het blijft toch maar moeilijk allemaal. Ik hoop bij deze dat jullie me misschien in de juiste richting konden sturen.

In cé ben ik op zoek naar een scanner, waarmee ik rustig en ongefilterd het 'nieuws' kan beluisteren en de amateur mensen (HAM?) kan horen. Spreken hoeft niet, want ik heb verstaan dat je daarvoor dan weer een vergunning nodig hebt enz... wat me niet boeit.

K'zoek (denk ik) een draagbaar toestelletje, maar mag ook desktop zijn indien de eerste soort te beperkt is.

Ik woon vlakbij luchthaven Zaventem, dus indien het mogelijk is om mee te luisteren met wat die cowboys in hun C130's te vertellen hebben wanneer ze mij wakker houden, is leuk (indien legaal).

De reden waarom ik hem graag draagbaar had ook, is om hem eventueel mee te nemen wanneer we in de bergen gaan wandelen, zodat ik (indien mogelijk) naar het weerbericht en eventueel noodkanaal kan luisteren.

Ik heb begrepen dat je in belgie voor de politie en dergelijke een pager nodig hebt voor ASTRID, maar dat hoeft voor mij niet. Ik ben vooral op zoek naar zo een betaalbaar toestelletje waarmee ik kan 'inbellen' op frequenties waar iets leuks en interessant te horen is wat je met een normale radio nooit te horen krijgt.

Kan iemand eventueel helpen?

Ik heb al ee nsearch gedaan op dit forum, en er staat zeer veel info op en gelijkaardige vragen als de mijne, maar heb nog geen antwoord gevonden..

Wet er trouwens iemand als extraatje, of er een frequentie bestaat waar je allerhande info krijgt tijdens bvb overstromingen in Belgie? Is al twee keer dat ons huisje overstroomt en we kregen nauwelijks info, misschien dat je via zo'n scanner extra info kan krijgen, of is dat ijdele hoop?

Alvast bedankt.

Ps: Indien zo'n scanner als alarmklok kan dienen is dat altijd meegenomen :-)

AlfA145

  • Gast
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:22:05 »
Om het simpel te stellen, in België is het bezit van een scanner Illegaal, en als onze blauwe vrienden 'm zien, wordt hij in beslag genomen en volgt een boete  :)

Maar om je even wat praktische info te geven, luchtvaart (eventueel militair) is goed te volgen, en je zal ook voldoende info hierover vinden op dit forum.
Astrid voice is NIET te ontvangen, dus politie ga je op geen enkele manier kunnen ontvangen, alleen ASTRID-data kan je ontvangen via 'n pager of blackbox, maar dit zijn meestal alleen de meldingen die de brandweer op hun toestellen krijgen, meer niet.

Wat type scanner je nodig hebt, kan ik je helaas niet bij helpen. Hier ben ik niet meer zo van op de hoogte.

Offline Ursus

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:55:39 »
Tiens, ik had nochtans gelezen dat het bezitten van een scanner legaal is zolang hij niet gebruikt wordt om iets 'illegaals' mee te doen, zoals (vroeger) inluisteren op de politie? Of is het in België tout court verboden?

Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de politie af te luisteren, de mensen hun 'miserie' afluisteren is niets voor mij :-)

Maar, onafhankelijk het model van de scanner, weet je misschien voor welke frequency ranges ik moet kijken indien ik met mijn scanner hetvolgende wens op te vangen:
- Luchtverkeer;
- HAM radio verkeer (is dit mogelijk?)
- En dan gewoon radio verkeer, openbare oproep enz...
Als iemand dit voor België kan verduidelijken, kan ik misschien op zoek naar een betaalbaar toestelletje.

Heel erg bedankt voor de reply alleszins

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 11:05:23 »
Citaat van: "AlfA145"
Om het simpel te stellen, in België is het bezit van een scanner Illegaal, en als onze blauwe vrienden 'm zien, wordt hij in beslag genomen en volgt een boete  :)

Dat is niet waar. Lees dit artikel van BIPT maar eens.

Je mag een scanner in bezit hebben. Je mag alleen luisteren naar CB, FM omroep, zendamateurs en PMR446. Daarnaast mag je naar andere frequenties luisteren als de gebruiker daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven (bijvoorbeeld het mobilofoonnetwerk van je werkgever, portofoons van het Rode Kruis).

-Rene

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 15:11:24 »
Mag je in het bezit zijn van een 2 meter portofoon (zonder vergunning), waar GEEN frequenties in staan geprogrammeerd?

Groet Jos

Leen Ansems

  • Gast
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2010, 15:41:42 »
Citaat van: "Jos"
Mag je in het bezit zijn van een 2 meter portofoon (zonder vergunning), waar GEEN frequenties in staan geprogrammeerd?

Groet Jos

Er staan altijd frequenties in. Dat wordt gedaan door de fabriek om het toestel af te stellen en te testen. Een portofoon die niet geprogrammeerd is, bestaat niet. Minimaal 1 kanaalstand moet in gebruik zijn, dus alles wissen kan niet. 2 meter portofoons voor gebruik zonder vergunning bestaan in Nederland en Belgie ook niet. Je bent of officieel zendamateur (iemand die daar examen voor heeft gedaan) of beroepsmatige gebruiker.

AlfA145

  • Gast
Re: Scanner, beginner, België
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2010, 23:30:36 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "AlfA145"
Om het simpel te stellen, in België is het bezit van een scanner Illegaal, en als onze blauwe vrienden 'm zien, wordt hij in beslag genomen en volgt een boete  :)

Dat is niet waar. Lees dit artikel van BIPT maar eens.

Je mag een scanner in bezit hebben. Je mag alleen luisteren naar CB, FM omroep, zendamateurs en PMR446. Daarnaast mag je naar andere frequenties luisteren als de gebruiker daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven (bijvoorbeeld het mobilofoonnetwerk van je werkgever, portofoons van het Rode Kruis).

-Rene

Dit klopt gedeeltelijk, maar op het moment dat je gecontroleerd wordt, mag er géén enkele freq in voorgeprogrammeerd staan waar je niet naar mag luisteren, anders wordt het toestel in beslag genomen, en volgt een serieuze boete. Maar dit staat vrij goed in bovenstaand artikel uitgelegd.

2.4. Wanneer scanners het mogelijk maken om communicaties af te luisteren
(a) op andere banden dan deze gebruikt voor CB, omroep,radioamateurs of PMR446, en
(b) zonder dat daarvoor door de betrokkene de toestemming werd gegeven(2)
zal de betreffende scanner onder welbepaalde voorwaarden als een illegaal toestel worden beschouwd.
Deze voorwaarden zijn de volgende :
1) een betrapping op heterdaad, hetgeen inhoudt dat :
- de gebruiker van het toestel op heterdaad betrapt wordt bij het beluisteren van voor hem niet-toegelaten frequenties, of
- het betreffende toestel wordt ontdekt wanneer het in werking is gesteld en afgestemd is op een verboden frequentie;
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties wordt gebruikt voor draadloze of mobiele analoge telefonie, politie of nooddiensten, luchtvaartdiensten, maritieme diensten;
- getuigenissen bevestigen dat het toestel gebruikt wordt voor het beluisteren van private communicaties;
- wanneer het toestel wordt aangezet, stemt het automatisch af op een verboden frequentie.
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties is die van een concurrerende firma;

Citaat van: "Jos"
Mag je in het bezit zijn van een 2 meter portofoon (zonder vergunning), waar GEEN frequenties in staan geprogrammeerd?

Groet Jos

Zeker niet, vanaf het moment dat een toestel kan uitzenden, is deze onderworpen aan de vergunningsplicht. Ook al ligt deze gewoon in de lade. Bij een erfenis ligt dit een beetje anders, Als men door een erfenis een dergelijk toestel krijgt, heb je 30 dagen de tijd om de juiste vergunning te verkrijgen, OF om het toestel te verkopen (en er moet dan aan het BIPT doorgegeven worden aan wie het toestel is verkocht.