Auteur Topic: Scanner met SSB  (gelezen 5179 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marcovp

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Scanner met SSB
« Gepost op: 2 mei 2010, 14:23:56 »
Jaren terug had ik een Yup MVT-7100. Helaas verkocht want nu wil ik weer aan het luisteren gaan.

Ik ben dus in het verleden verwend en zoek nu dus weer iets goeds. Voorwaarde is dat de scanner SSB kan ontvangen. Ik heb al wat gezocht en de AOR AR8600MKII kom eigenlijk als heel goed uit de bus. Ik ben wat betreft deze ontvanger alleen wat huiverig of ik geen achterhaalde techniek koop. Het is natuurlijk een scanner die al langer op de markt is. Als ik hem vergelijk met de Icom IC-R20, heeft deze meer mogelijkheden voor een beter prijs.

Zijn er nog meer scanners van bovenstaand kaliber te vinden. Ik zag dat er een nieuwe Alinco DJ-X11 aan zit te komen. Deze lijkt ook aardig te voldoen, maar weet iemand wanneer deze leverbaar is?

Wat wil ik gaan doen met de scanner. Voornamelijk luisteren op de amateurbanden. Zowel HF als de 70 cm band. PMR446 en CB. Ik heb een Yaesu FT-857D. Mooi alles ineen, maar soms wil ik uitluisteren op 27.555 SSB en meteen een ronde op de 70 cm volgen. Het gebruik zal redelijk stationair zijn. Als ik op pad ga met de hele zooi, heb ik hiervoor een accu met zonnepaneel beschikbaar. 13 volt is dus altijd wel aanwezig.

Op de schoorsteen staat al een Diamond X-30. Verder hangt er een draadantenne met tuner, en met wat creativiteit met ik er ook wel een ontvangstdraad van een meter of 10 bij kunnen hangen.

Het liefst heb ik alles in een apparaat.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Scanner met SSB
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2010, 17:57:14 »
Hier heb ik er 2 van en die bevallen me goed:

http://www.dolstra.nl/nieuw/R1500/R1500.htm

Offline marcovp

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Scanner met SSB
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2010, 20:07:36 »
Citaat van: "Erik"
Hier heb ik er 2 van en die bevallen me goed:

http://www.dolstra.nl/nieuw/R1500/R1500.htm

Interessante keuze. Ik had deze wel gezien maar overgeslagen omdat ik het idee heb dat het meer een scanner is voor aan de computer die je dan ook nog met een apart schermpje kan bedienen. Ik heb thuis niet echt een plek om met de computer aan een bureau te gaan zitten. Ik heb een netbookje en meer PC is er niet te vinden in huis. Met dat netbookje zit ik altijd op de bank in de huiskamer over op zolder op een zitzak.
Ik denk dat deze scanner voor mij niet gaat werken dus.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Scanner met SSB
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2010, 21:53:23 »
Doormiddel van het bedienpaneel is de ontvanger volledig te bedienen.
Voordeel is dat je alleen een scherm en luidspreker bij je hoeft te hebben.
De ontvanger is max. 3 meter weg te plaatsen.
Daarnaast kan deze ontvanger ook aan de PC of laptop.

Offline marcovp

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Scanner met SSB
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2010, 19:00:53 »
He, mijn eerdere berichtje is weg. Nou ja, dan nog maar een keer.

Ik heb de plannen wat gewijzigd. Ik heb een Uniden 3500XLT aangeschaft. Ik begreep dat handscanners toch niet goed presteren op HF. Dus investeer ik in een goed SSB filter voor de Yaesu en kan ik met de Uniden scannen op de hogere banden.

Ik blijf nog wel even kijken naar de Alinco DJ-X11. Gewoon omdat het een erg mooi apparaat is om te zien. De 3500XLT ziet er toch wat gedateerd uit, vond zelfs mijn vrouw.

Offline bountyhunter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Scanner met SSB
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2010, 13:20:59 »
Laat ik maar bij dit topic aansluiten, ook ik ben op zoek naar mijn eerste scanner.

Ik wil deze vooral gebruiken voor de luchtvaart (vooral militair vliegverkeer) en daarnaast voor wat spielerij...

Ik heb diverse info en topics doorgelezen en de Bearcat 3500 xlt lijkt mij wel wat. De genoemde Alinco lijkt ook wat duurder uit te komen.
Is de Bearcat een goede keuze, of is er (deze is nu immers al een aantal jaren op de markt) inmiddels iets beters op de markt dan wel in het vooruitzicht?

Een paar vraagjes nog. Ik lees vaak dat de 3500 xlt het hele bereik aankan van 25 tot 1300 mhz, maar in de specs staat Freq: 25-512Mhz / 806-960Mhz /1240-1300Mhz

Wat is nu juist en wat mis je eventueel in de ontbrekende fequenties volgens de specs?

Is de meegeleverde antenne goed genoeg voor mobiel gebruik of is het handiger er direct een betere bij aan te schaffen. Wat is daarnaast eventueel een goede antenne om thuis te plaatsen?

Offline bountyhunter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Scanner met SSB
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2010, 18:15:05 »
Mede n.a.v. een pm de bearcat 3500xlt vandaag aangeschaft.
Na een beetje klooien de eerste vliegtuigconversaties al ontvangen. Het geluid is beter dan ik had verwacht.
Moet nog wel een datakabel regelen en dan begint het pas echt. Weet niet of ik er de komende twee week aan toe kom, maar dan horen jullie het wel.

Offline marcovp

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Scanner met SSB
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2010, 18:15:10 »
Ik ben er ook nog steeds blij mee. Jammer van het uiterlijk, maar daar is overheen te komen.

Offline bountyhunter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Scanner met SSB
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:19:17 »
Inmiddels heb ik de 3500 xlt een aantal weken in gebruik. Met behulp van een ander topic is het prima gelukt om 'm te programmeren en toen begon het pas echt. Heb ooit eens een scanner te leen gehad die tussendoor steeds stond te ruisen. Nu is het compleet stil en zodra wordt uitgezonden ontvang je het meeste "kraak"helder. Een mooie aanwinst! Programmeren is een must omdat het scannen van een lege unit veel tijd kost. Het scannen van de compleet gevulde 3500 gaat als een speer. Je gelooft haast niet dat alle kanalen worden nagelopen. Als je dan een systeem handmatig doorloopt zie je pas hoeveel kanalen daar inzitten.

Ik ga de Diamond RH 771 antenne nog aanschaffen en misschien ook de D-777 hoewel bij die laatste met een handscanner wel wordt gewaarschuwd voor overgevoeligheid. Er zit hier echter niets in de buurt, dus toch maar eens kijken hoever ik dan kan luisteren.

Ik ben in elk geval blij met mijn aanschaf en de hulp op dit forum. :D

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Scanner met SSB
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:41:25 »
Citaat van: "bountyhunter"
Mede n.a.v. een pm de bearcat 3500xlt vandaag aangeschaft.
Na een beetje klooien de eerste vliegtuigconversaties al ontvangen. Het geluid is beter dan ik had verwacht.
Moet nog wel een datakabel regelen en dan begint het pas echt. Weet niet of ik er de komende twee week aan toe kom, maar dan horen jullie het wel.

ik heb nog wel een datakabeltje liggen voor deze scanner volgens mij....rs232
Mocht ik hem vinden, voor een 10tje mag je hem hebben (ex verzend).