Auteur Topic: mijn eerste ervaringen met de ubc-800  (gelezen 15292 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Gepost op: 22 november 2008, 19:45:26 »
Als vervolg op de topic onder tekoop gevraagt/aangeboden hier mijn eerste indrukken van de door mij vandaag nieuw gekochte uniden ubc-800xlt.

zoals onder te koop gevraagt al te lezen was, ben ik vandaag van Geleen naar breda gereden om eindelijk mijn wens , een ubc-800, uit te laten komen.
Ik was blij verrast over alles wat er bij zat aan kabels en dergelijke.
Ook voelt het apparaat erg degelijk aan en ook de knoppen voelen prettig aan al hadden de klikjes in de potmeters niet gehoeven voor mij.
Heb er met de hand even wat zoekbankjes ingezet om te testen en te kijken hoe het audio is.
Audio bevalt me wel , klinkt best goed voor zo'n compact apparaat.
Na even wat bandjes afgelopen te hebben moet ik alleen helaas concluderen dat ook deze uniden weer vreselijke last heeft van alle zenders in de buurt.
Zo is een groot deel van de 70cm band onbruikbaar omdat ik hier bij elke stap een dik datasignaal ontvang van ik denk de p2000 paal hier.
Dit is ook het geval in de milsat band.
In de burgerluchtvaart band stopt de scanner om de paar stapjes en hoor ik de locale omroep van geleen en dit komt ook door de communicatie van maastricht airport heen waardoor de knalharde signalen van maastricht vaak erg ruiserig klinken.

kortom de eerste indrukken zijn kwa ontvangst (grootsignaalgedrag) zeer negatief en denk er hard over om hem terug te brengen of te sturen.
eigenlijk te gek voor woorden als je je bedenkt dat ik hier wel eens een antieke frg9600 gebruik en nergens last van, en heb hier zelfs een hele tijd een ouwe commtel 215 of zo gebruikt en ding ontving als een tiet en had ook helemaal nergens last van .
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2008, 20:01:52 »
Hoi Ferry,

Dat is een tegenvaller.

Ik had vandaag nog een review gelezen op ukmidlandscanner (http://www.ukmidlandscanner.co.uk/uni15.htm) waar wel wordt gesproken over birdies maar niet over de problematiek die jij ervaart.

Een tip van mijn kant, probeer eens ATT in te schakelen op de kanalen waar je erg veel last hebt en kijk eens hoe hij dan reageert. Bij mijn Icom R20 wil het terugdraaien van de ontvangstgevoeligheid nog wel eens een positief effect hebben.

Anderzijds zijn er op dit forum ook andere gebruikers van deze scanner, hebben die dezelfde ervaring, en hoe lossen die dat op ?

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2008, 20:24:47 »
att zal zeker het probleem verminderen maar ook mijn ontvangst.
Op een kanaal waar een locaal station zit is dat geen probleem, maar stel dat ik wil kijken of er condities zijn op 70cm en ik laat hem het repeater bandje aflopen om te kijken of er wat verder verwijderde repeaters te horen zijn dan staat hij elke 12,5 kc stap stil en staat het metertje op volle uitslag.
Oke dan zet ik de att aan zal het best minder zijn maar dan hoor ik wat verderweg gelegen repeaters weer niet omdat de gevoeligheid afgeknepen word.
Zelfde verhaal in de luchtvaart band, je ben toch altijd weer op zoek naar wat verder gelegen signalen tenminste dat vind ik zelf erg leuk maar hoor overal die locale omroep en de scanner stopt steeds met zoeken, zet ik de att aan dan loopt hij door maar mis ik de verder gelegen signalen weer.
Als ik alles weer met de att moet doen dan had i net zo goed de ubc9000 kunnen houden snap je ?
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2008, 20:30:32 »
Ja ik snap je heel goed, bij mij ging hij ook retour. Ik vraag me alleen af of de anderen gebruikers hier ook mee te kampen hebben ?

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2008, 20:35:55 »
zullen niet veel mensen in de situatie wonen als ik.
Kijk de situatie is hier ook niet ideaal , dat geef ik zo maar toe maar als een 20 jaar oude commtel het hier perfect doet en een antieke frg9600 dan zou je van zo'n modern en toch wel prijzig apparaat wel verwachten dat hij dat nog beter aan zou kunnen dan die ouwe krengen.
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2008, 11:36:58 »
heb de de 800 inmiddels afgekoppeld en weer lekker de 8500 aangesloten.
heb nu de d-777 geplaatst in de hoop dat ik nog enigzins een blij gevoel zou krijgen en ik moet zeggen op vhf stukken beter dan de discone.
signalen van s-8 zijn naar 5 db over 9 gegaan en brussel komt nu ook beter binnen.
Op uhf echter minder succes.
Op enkele test frequenties is het signaal van s-5 naar s-3 gegaan en op 255.550 is het signaal van bijna ruisvrij zonder s-meter uitslag op de discone naar vrijwel onverstaanbaar gegaan.
een half hoeraatje voor de diamond zal ik maar zeggen
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2008, 08:04:24 »
Enige waar ik ' last ' van heb zijn een aantal pager frequenties rond 169 Mhz.
Verder vind ik het reuze meevallen.
Wel heb ik alle frequenties in NFM i.p.v. FM geprogrammeerd, zodat de 800 wat smaller kijkt !!!

Marc !

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2008, 09:17:40 »
Oke Mark ja het is hier ook echt een ramp kwa hoogfrequent in de flat maar hier ligt op de buiten antenne echt heel de uhf plat en in mindere maten ook de luchtvaartband en zelfs op het telescoop antennetje heb ik last , erg jammer.
Maar ja zoals eerder vermeld het staat hier echt vol met steunzenders, zowel 1 verdieping hoger op het dak van de flat als op de flat aan de overkant .
Maar aan de andere kant heb toch betere ervaring met veel oudere apparatuur gehad dus het moet kunnen.
Ik moet wel zeggen de 800 blijft ondanks alles wel ontvangen en dat deed de 9000 niet die klapte echt dicht en werd super ongevoelig door dit alles waardoor ik maastricht tower nieteens meer hoorde (is 25 over 9 op de R8500 hier) .
Heb wat gespeelt met de 800 en vind het toch wel een heel lief ding dus heb besloten om hem te houden voor alleen autogebruik .
Heb hem gisteren eens meegenomen in de auto met zo'n mini dualband kleefvoetje op de auto en dat werkte wel weer heel erg leuk.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2008, 09:49:50 »
ik heb de 800 ook in de auto hangen geen klachten mee, heb hem mooi in t vak van de autoradio gezet apart system met radiofrekwenties er in kan je af en toe ook nog eens muziekje luisteren ;)
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2008, 10:03:06 »
Ja da's wel mooi, echter ik ben een echte muziek freak dus mijn radio/cd speler blijft mooi zitten waar hij zit en heb maar een oud autootje dus enkel din in het dashboard.
Heb ook echt nog geen idee waar ik hem moet plaatsen .
Da's trouwens ook wel jammer dat hij wel in een autoradio gat past maar geen afneembaar frontje heeft.
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2008, 10:43:11 »
Citaat van: "counterstrike"
Anderzijds zijn er op dit forum ook andere gebruikers van deze scanner, hebben die dezelfde ervaring, en hoe lossen die dat op ?

Groeten,
Peter

Hoi Peter,

Hier hetzelfde probleem, ik heb ontzettend last van een ERMES zender die op 1,5 Km afstand staat.
Die hoor ik dus overal waar ik hem niet wil hebben. (Dit had ik overigens met alle Uniden scanner die ik had!)
Gebruik maken van de att. doe ik niet, heeft weinig zin! Een oplossing heb ik helaas niet.
Ik gebruik de scanner dan ook meer voor de Close Call optie.

De AOR scanners hebben hier gelukkig heel wat minder last van.

Mvg. GerP
Groeten van Ger

Offline ScanWeb

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2008, 11:57:19 »
Citaat van: "bearcat02"
ik heb de 800 ook in de auto hangen geen klachten mee, heb hem mooi in t vak van de autoradio gezet apart system met radiofrekwenties er in kan je af en toe ook nog eens muziekje luisteren ;)

Zou je eens een mooie foto kunnen maken? Ik ben erg benieuwd hoe dat gemonteerd en wel in je auto eruit ziet  :)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2008, 23:09:59 »
Ik heb nu even gespeeld met de 800 en sinds vandaag aangesloten op de D-777 en hier een beetje mijn oordeel.
PLUSPUNTEN.
Zeer komplete levering.
In de doos vond ik niet alleen een adapter maar ook een 12 volt aansluitsnoer voor vaste aansluiting in de auto EN nog een extra 12 volt snoertje met aanstekerplug.
Ook zat de programmeerkabel er bij en (in mijn geval) een cd met arc800lite.
Zelfs aan 4 rubberen plakvoetjes voor onder de beugel (voor als hij ergens op moet staan) was gedacht.

Mooi design.
De scanner ziet er geweldig uit ,mooi duidelijk display en mooi verlichte texten op de toetsen.
De toetsen voelen "prettig" aan en laten zich makkelijk bedienen,al hadden de klikjes in de volume en squelchknop van mij niet gehoeven.
De scanner weegt trouwens nog redelijk zwaar wat er in combinatie met de rubber voetje voor zorgt dat hij gewoon op zijn plaats blijft staan bij flink indrukken van een knop.

Functies.
Scanner heeft vele leuke functies en eindelijk ook eens echt nuttige functies, maar meest verassende functie vind ik zelf closecall, wat een geweldige uitvinding en wat werkt dat goed !!.

Audio.
Voor een scanner is het audio zeer acceptable, zeker in AM is het goed luisteren.
Ontvangst.
Enige positieve wat ik hier over kan melden is de gevoeligheid over het hele bereik, die is echt goed.
Ik ontvang bijvoorbeeld brussel airport hier (hier is in Geleen) met een uitslag van 3 blokjes op het signaalmetertje van de scanner (zonder condities).

MINPUNTEN.
Bediening
Het is even flink puzzelen voordat je de logica door heb van het bedienen/programmeren.
De manual is alleen in het engels en ook niet erg duidelijk en dit in combinatie met de toch wel wat uitgebreide menustruktuur met daarin vele instellingen , kan ik me voorstellen dat hij niet geschikt is voor mensen die weinig ervaring hebben met dit soor apparatuur.
Als je het systeem eenmaal door heb is het overigens wel goed te doen.

Functies.
Je kan tijdens zoeken en scannen via het keypad alleen systemen en groepen en frequenties tijdelijk uitzetten , als de scanner uitgeweest is dan staat alles wat je via het keypad gelocked heb weer aan.
Ik ga hem in de auto gebruiken via de aanstekeraansluiting, en die staat over het contact.
Stel nou ik ben op weg van Geleen naar Rotterdam en ik laat onderweg de scanner wat zoekbanken aflopen, dan heb ik misschien wel last van bepaalde signalen die ik dan netjes met de l/o toets uit kan zetten.
Moet ik dan onderweg ineens (wild)plassen dan zet ik de wagen uit en neem de sleutels mee,de scanner gaat dus uit.
Als ik mijn weg dan weer vervolg kan ik weer opnieuw beginnen met alle storende signalen te locken.
Je kan alleen alles via het menu aan en uit zetten maar da's lastig onder het rijden.
Ze hadden beter kort indrukken tijdelijk uit vast houden helemaal uit kunnen doen of zo.

Ook mis ik een clear of clr toets, als je een foutje maak met de cijfers als je bv een groep uit wil zetten dan ziet de scanner dit als direct entry en ik doe nu zelf even menu openen en weer sluiten om in de normale stand terug te komen.

Ontvangst.
Hier kan ik helaas weinig goeds melden.
Zoals bij de pluspunten vermeld is hij goed gevoelig maar helaas ook zeer gevoelig voor storing door sterke zenders in de directe omgeving.
ik zit dan wel erg ongunstig met op de flat een entropia en p2000 paal en op een 200 meter afstand  4 gsm palen en 8 rossdipolen van de locale omroep maar heb hier met een ouwe commtel en frg9600 nooit problemen gehad.
Als ik de 800 laat zoeken tussen 146 en 174 MHz dan moet ik 30 a 40 keer een vet data signaal locken en tussen 440 en 470 zelfs meer.
Als ik 118-138 afscan stopt hij overal op ge-lispel van de locale omroep.
240-380 ook helemaal vol storing.
ik hoor op een rare freq. in de 119 MHz. eurocontrol praten met lichte ruis (zit vlak bij) dus is een spiegel van 131 MHz.
Ik hoor een locaal taxibedrijf (ook sommige wagens) op 146.810 terwijl die op 149.690 zit   en zo zit het vol met spook signalen.

Conclusie
Ik had veel meer verwacht van deze scanner , maar zoals bij vele moderne apparatuur zijn alle ontwikkelkosten opgegaan aan het ontwerpen van uiterlijk en functies (want dat verkoopt) en is er weinig over gebleven voor de ontwikkeling van een betere ontvanger.
Het is ook echt vreselijk jammer want o wat is hij leuk en ik had al besloten om hem te resetten en weer in te pakken en terug te brengen naar jacobs maar uhhhhhhhhhhhhhhhhhh ik kan het niet  :)  
Als hebberige apparatuurjunk MOET ik hem gewoon houden , kan er niks aan doen  :)
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2008, 14:57:22 »
De perfecte scanner bestaat immers niet, maar ik vind dat de 800 voor relatief weinig geld
prima presteert en zijn geld absoluut dubbel en dwars waard is.
Het grootsignaal gedrag is niet super, ok .... maar daar is de prijs ook naar !!!

Marc !

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2008, 15:10:36 »
Tja wat is goedkoop en wat duur.
Tuurlijk is het een heel leuk apparaat , maar als ik in de zelfde situatie een oud kreng van 50 euro wel gewoon kan gebruiken dan vind ik het resultaat toch wel tegenvallen maar voor mensen die wat verder van allerlei stoorzenders zitten is het uiteraard een leuk ding.
In mijn situatie hier in Geleen kan je bijna spreken van onbruikbaar.
Heb er nu iets van 150 kanalen in staan in alle frequentiebereiken en heb op zeker 100 tot 120 daarvan dusdanige storing dat ik ze uit heb moeten zetten.
Maar niet getreurd, hij gaat de auto in als ik ooit een oplossing vind om hem te plaatsen en dan zal hij op zeker voor veel plezier gaan zorgen, al was het maar met de closecall.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)