Auteur Topic: Frequentie wisseling  (gelezen 4321 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

woort080

  • Gast
Frequentie wisseling
« Gepost op: 2 juni 2008, 16:49:03 »
Hallo,

Als beginnende scannerluisteraar komen er vragen. Ik heb de Frequentielijst van Daaf van Amsterdam Airport in mijn scanner getoetst en nu valt mij het volgende op. Als ik bijvoorbeeld zie: 131.9600 KLM TEAM Leiders..... en ik toets deze gegevens in dan verspringt de frequentie naar 131.9500. Hoe zit dit. En ontvang je wel datgene wat je denkt te ontvangen.
Klaas

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2147
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2008, 18:36:44 »
Hoi Klaas,

Citaat van: "woort080"
Als beginnende scannerluisteraar komen er vragen. Ik heb de Frequentielijst van Daaf van Amsterdam Airport in mijn scanner getoetst en nu valt mij het volgende op. Als ik bijvoorbeeld zie: 131.9600 KLM TEAM Leiders..... en ik toets deze gegevens in dan verspringt de frequentie naar 131.9500. Hoe zit dit. En ontvang je wel datgene wat je denkt te ontvangen.
Klaas

Dat 131.9600 wordt afgerond naar 131.9500 ligt aan jouw ontvanger. Mocht je een ontvanger hebben met variabele step grootte dan kan je die het best op 5 kHz zetten. Mocht je 8,33 kHz step grootte kunnen maken dan is dat het meest ideaal. Als je geen variabele step op je ontvanger hebt, dan heb je eigenlijk een probleem wat betreft deze frequenties, die zou je dan niet kunnen beluisteren.

woort080

  • Gast
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2008, 07:30:17 »
Dag Daaf,

Bedankt voor je reactie. Weer wat geleert. Ik heb een Uniden Bearcat UBC 9000 XLT en een zelfde met type aanduiding 8500. Nu ik toch de kans heb, als twee personen met elkaar communiceren op de scanner, gaat dat dan op dezelfde frequentie.  Ik bedoel: Een vlieger spreekt met Schiphol, krijgt hij dan antwoord opdezelfde frequentie? Ik heb soms het gevoel dat ik veel mis.

gr klaas

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2008, 07:36:00 »
Citaat van: "woort080"
Ik heb een Uniden Bearcat UBC 9000 XLT

Daarvan kun je de stapgrootte instellen op 5 kHz.

Citaat van: "woort080"
Nu ik toch de kans heb, als twee personen met elkaar communiceren op de scanner, gaat dat dan op dezelfde frequentie.  Ik bedoel: Een vlieger spreekt met Schiphol, krijgt hij dan antwoord opdezelfde frequentie? Ik heb soms het gevoel dat ik veel mis.

Ja, de communicatie vindt plaats op dezelfde frequentie. Waarschijnlijk woon je te ver van het grondstation en/of is je antenne niet goed genoeg. Dan ontvang je alleen het vliegtuig.

-Rene

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2008, 07:38:15 »
Citaat van: "woort080"
Nu ik toch de kans heb, als twee personen met elkaar communiceren op de scanner, gaat dat dan op dezelfde frequentie.  Ik bedoel: Een vlieger spreekt met Schiphol, krijgt hij dan antwoord opdezelfde frequentie? Ik heb soms het gevoel dat ik veel mis.

Ja, alles gaat daar via 1 frequentie. Simplex dus, duplex wordt in de luchtvaart niet gebruikt. Dat je een andere partij soms niet hoort kan komen omdat die dan te ver weg zit of op een ongunstige lokatie. Ik pak hier heel veel luchtvaart en ook de nodige grondstations van Schiphol. Alleen van een enkele maatschappij kan ik de Operations net niet ontvangen.

woort080

  • Gast
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2008, 13:23:51 »
Dank jullie wel voor de informatie. Ik woon inderdaad ver van Schiphol, in het noorden des lands. Welke antenne is is aan te bevelen.

vgr Klaas

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2008, 13:59:39 »
Diamond D777. Deze is hier op het forum al een aantal keren besproken.

Offline leipotje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Frequentie wisseling
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2008, 16:55:03 »
Ik heb ook soms probleem met dan frequentieafronding of hoppen ofzo, ik heb een realistic pro-35 en pro-2002 en een Yaesu FRG-7700, op welke tussenstappen zijn die in te stellen (als het kan)  en welke groote moeten die dan zijn

alvast bedankt
| Realistic pro-35 | Realistic pro-2002 | Yaesu FRG-7700 | PDW V2.53