Auteur Topic: J-Pole antenne  (gelezen 3006 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chris2349

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
J-Pole antenne
« Gepost op: 25 juni 2011, 15:28:02 »
Hallo allemaal,

 ik heb een j-pole antenne gemaakt naar voorbeeld van pa3eki. Later heb ik een dubbel j-pole gevonden en gemaakt, daarbij heb ik de opmerking dat de afstand tussen de staven NIET de hartmaat is maar de werkelijke maat verder verwerkt in de werktekening. Op  mijn 3500 is de ontvangst op 2 mtr en 70 cm enorm verbeterd tov de discone.Op de foto is hij te zien naast de discone.
Later is er een bijgekomen maar die heeft andere hartmaten en is iets minder in ontvangst.
Mijn vraag is nu eigenlijk, heeft het voor de ontvangst nu zo'n invloed of is dit alleen voor zenden het geval ?
Ik ben benieuwd.  

Groet Han
Pro - 35   Handic 006 met PDW
125 XLT Handic 020  Realistic Pro2021
Tecsun PL-36 BCT15X
Discone      Diamond X50   Longwire

PD1EU

  • Gast
Re: J-Pole antenne
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2011, 16:01:05 »
De foto is alleen te zien bij inloggen.
Waarom in je onderschrift ?

-Ed

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: J-Pole antenne
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2011, 17:06:16 »
Ik neem aan dat je de maten hebt aangehouden voor 2 meter en 70 cm in de combinatie.
Zelf heb ik drie losse gemaakt voor verschillende frequenties.
Wat ik op je foto niet kan zien is of je de langste pijp nog minstens een halve meter door laat lopen
onder het koppelstuk voor tegencapaciteit voor de antenne. Wat ik wel op je foto zie is dat je (stalen ?) mast nog een stukje doorloopt boven het koppelstuk. Bij een J-pole is het belangrijk dat het gedeelte boven het koppelstuk nergens mee in aanraking komt en zo veel mogelijk vrij zicht heeft. Het stuk onder het koppelstuk (de tegencapaciteit dus) kan je gebruiken om de antenne te bevestigen.
De maten die in de calculator voor de berekening van de antenne worden aangegeven zijn inderdaad van wand tot wand van de pijpen en niet van hart tot hart. Wat ook heel belangrijk is en soms wordt vergeten is dat het koppelstuk ook van metaal moet zijn en een elektrische verbinding moet hebben met alle pijpdelen van de antenne. De maten kan je het beste zo veel mogelijk aanhouden voor het beste resultaat maar zijn pas echt belangrijk als je de antenne als zendantenne gaat gebruiken.
Als je even zoekt op dit forum dan vind je een uitgebreide informatie van mij over het zelf bouwen van antenne's.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB