Auteur Topic: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst  (gelezen 6812 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2021, 13:04:01 »
Maakt niets uit.

Wel ervoor zorgen dat je de beugel goed vastzet in het baksteen en niet in de voegen. Gebruik goede kwaliteit (Praxis, Gamma en Karwei verkopen rommel) houtdraadbouten, keilbouten of chemische ankers. Niet vastzetten in de bovenste 3 lagen bakstenen.

Mijn L beugel met een adsb antenne zit nu al 2jr vast met houtdraadbouten van Karwei, wel met fisher plugs in de muur. Maar die hangt nog steeds stevig vast. Dus bij schoorsteen beste 4 steen rijen en dan pas een beugel monteren, hoeveel afstand moet er tussen de 2 beugels zitten dan voor goeie ondersteuning?

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #16 Gepost op: 1 november 2021, 09:04:45 »
Ik zou voor chemische ankers gaan ,dit verzwakt de muur niet ,bij keilbouten heb je de kans dat de baksteen scheur bij strak aandraaien , dit heb ik bij mijn zwager meegemaakt .

beugel afstand van elkaar , redelijke afstand gebruiken ,hoe verder uit elkaar hoe sterker , hoe dichter hoe zwakker .....op 4 meter zou ik gaan voor ongeveer  2meter .

Wel aan de muur.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #17 Gepost op: 1 november 2021, 09:28:30 »
Als ik muurbeugel plaats met 4mtr aluminium buis (50mm doorsnee) is het dan beste om de muur afstand zo laag mogelijk te houden? Dus bijvoorbeeld muurbeugel van max 10cm muurafstand? Ik woon in zeeland en poldergebied en wilt nog al waaien hier en ik denk hoe dichter bij de muur hoe minder vaatbaar voor de wind?

Maakt niets uit.

Moment = Kracht x Arm.
Wanneer er wind op de antenne staat, en afstand muurbeugel tot muur is bijv. 50 cm ipv. 10 cm, dan gaat dat een veel hoger krachtenspel geven op de bevestiging aan de muur.
Weldegelijk iets om mee rekening te houden. Zo dicht mogelijk op de muur is beste.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #18 Gepost op: 1 november 2021, 13:12:31 »
Als ik muurbeugel plaats met 4mtr aluminium buis (50mm doorsnee) is het dan beste om de muur afstand zo laag mogelijk te houden? Dus bijvoorbeeld muurbeugel van max 10cm muurafstand? Ik woon in zeeland en poldergebied en wilt nog al waaien hier en ik denk hoe dichter bij de muur hoe minder vaatbaar voor de wind?

Maakt niets uit.

Moment = Kracht x Arm.
Wanneer er wind op de antenne staat, en afstand muurbeugel tot muur is bijv. 50 cm ipv. 10 cm, dan gaat dat een veel hoger krachtenspel geven op de bevestiging aan de muur.
Weldegelijk iets om mee rekening te houden. Zo dicht mogelijk op de muur is beste.

Ik kwam deze beugel tegen https://www.belarie.nl/diversen/ophangbeugel/product/detail/273/Satelliet_Muurbeugel_Staal_10_cm_ 10cm wand afstand lijkt mij voor de AOR aan een 4mtr aluminium buis wel voldoende.

Ik heb dan deze berekening: antenne/radiaal is 1230mm dus zeker 1.5mtr boven schoorsteen laten uitkomen, dan hou ik dus 2.5mtr buis over. Zoals ik hier al vernam pas aan de 4de rij stenen 1ste beugel bevestigen. Vanaf rand schoorsteen naar 4de rij stenen is 50cm, hou ik dus 2mtr over dus dan 1ste beugel en 1mtr eronder de 2de beugel.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #19 Gepost op: 1 november 2021, 14:20:13 »
Ik zou voor chemische ankers gaan ,dit verzwakt de muur niet ,bij keilbouten heb je de kans dat de baksteen scheur bij strak aandraaien , dit heb ik bij mijn zwager meegemaakt .

beugel afstand van elkaar , redelijke afstand gebruiken ,hoe verder uit elkaar hoe sterker , hoe dichter hoe zwakker .....op 4 meter zou ik gaan voor ongeveer  2meter .

Wel aan de muur.

Mijn huis stamt uit de jaren 60-65 en de stenen zijn best aardig oud dus. De ADSB antenne met korte L beugel zit met fisher plugs en houtdraadbouten vast oke deze antenne samen met versterker weegt nog geen kilo.

Toen ik pas die sigma ging ophangen en boorgat maakte kwam er deels klei uit gaat (water gemengt met boorgruis) dus ik vermoed dat de stenen aardig water opnemen. Is dan chemish verankeren het beste? En als ik de schroefdraaden erin heb zitten en ik ga dag later pas beugels ophangen moet voldoende zijn om stevige verbinding te hebben?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #20 Gepost op: 1 november 2021, 14:38:37 »
Als ik muurbeugel plaats met 4mtr aluminium buis (50mm doorsnee) is het dan beste om de muur afstand zo laag mogelijk te houden? Dus bijvoorbeeld muurbeugel van max 10cm muurafstand? Ik woon in zeeland en poldergebied en wilt nog al waaien hier en ik denk hoe dichter bij de muur hoe minder vaatbaar voor de wind?

Maakt niets uit.

Moment = Kracht x Arm.
Wanneer er wind op de antenne staat, en afstand muurbeugel tot muur is bijv. 50 cm ipv. 10 cm, dan gaat dat een veel hoger krachtenspel geven op de bevestiging aan de muur.
Weldegelijk iets om mee rekening te houden. Zo dicht mogelijk op de muur is beste.

Met een grotere beugel (en dus verder van de muur) verdeel je de krachten over een groter oppervlakte. Met een beugel die erg dicht op de muur zit kon je qua gaten uit in dezelfde baksteen of twee bakstenen naast elkaar. Daarmee is de kans groter dat het hele zaakje omlaag komt als één baksteen los komt te zitten.

Het heeft beiden zijn voor en nadelen, vandaar dat ik "maakt niets uit" zei.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #21 Gepost op: 1 november 2021, 14:52:10 »
Als ik muurbeugel plaats met 4mtr aluminium buis (50mm doorsnee) is het dan beste om de muur afstand zo laag mogelijk te houden? Dus bijvoorbeeld muurbeugel van max 10cm muurafstand? Ik woon in zeeland en poldergebied en wilt nog al waaien hier en ik denk hoe dichter bij de muur hoe minder vaatbaar voor de wind?

Maakt niets uit.

Moment = Kracht x Arm.
Wanneer er wind op de antenne staat, en afstand muurbeugel tot muur is bijv. 50 cm ipv. 10 cm, dan gaat dat een veel hoger krachtenspel geven op de bevestiging aan de muur.
Weldegelijk iets om mee rekening te houden. Zo dicht mogelijk op de muur is beste.

Met een grotere beugel (en dus verder van de muur) verdeel je de krachten over een groter oppervlakte. Met een beugel die erg dicht op de muur zit kon je qua gaten uit in dezelfde baksteen of twee bakstenen naast elkaar. Daarmee is de kans groter dat het hele zaakje omlaag komt als één baksteen los komt te zitten.

Het heeft beiden zijn voor en nadelen, vandaar dat ik "maakt niets uit" zei.

Welke muurbeugel zou jij aanraden? Misschien website ik kwam ook deze tegen maar weet niet of die beter zijn dan die van 10cm hoogte: https://www.antennebeugel.nl/beugels.html

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #22 Gepost op: 1 november 2021, 15:17:27 »
Ik gebruik die van 10 cm.
Drie bevestigingspunten onder, en 2 bevestigingspunten boven. Ca. 0.75 tot 1 meter uit elkaar is voldoende.
En zoals Remon al zei: goede keilbouten/chemische ankers, niet in de voeg maar in de steen, en niet in de bovenste 3 rijen (bij schuindak in de top zou ik zelfs 5 rijen nemen).
Is dan echt beresterk.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #23 Gepost op: 1 november 2021, 15:21:30 »
Ik gebruik die van 10 cm.
Drie bevestigingspunten onder, en 2 bevestigingspunten boven. Ca. 0.75 tot 1 meter uit elkaar is voldoende.
En zoals Remon al zei: goede keilbouten/chemische ankers, niet in de voeg maar in de steen, en niet in de bovenste 3 rijen (bij schuindak in de top zou ik zelfs 5 rijen nemen).
Is dan echt beresterk.

Dank voor je reactie, ik heb die website van die 10cm beugels al bericht gestuurd voor de afmeting tussen de poten om te zien hoe dit uit komt bij mijn bakstenen. Hoe bedoel je bij schuin dak? Zoals je op foto siet in deze topic wil ik hem naast schoorsteen zetten en dan 1.5 meter boven schoorsteen laten uitkomen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #24 Gepost op: 1 november 2021, 15:32:11 »
Let ook even op de toegestane onvergunde hoogte gemeten vanaf het snijvlak van de gevel en het dak.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #25 Gepost op: 1 november 2021, 15:38:44 »
Let ook even op de toegestane onvergunde hoogte gemeten vanaf het snijvlak van de gevel en het dak.

In mijn gemeente geld dit: Antenne is hoger dan 5 meter, inclusief de drager, dan moet ik vergunning hebben. Met drager bedoelen ze hopelijk niet de lengte van de antenne buis haha

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #26 Gepost op: 1 november 2021, 15:43:40 »
Ik denk het wel. De totale lengte van de buis en de antenne samen dus onder de 5 meter houden.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #27 Gepost op: 1 november 2021, 15:45:57 »
Ik denk het wel. De totale lengte van de buis en de antenne samen dus onder de 5 meter houden.

Gelukkig is onze gemeente niet zo van de regels, alles bij elkaar antenne + buis is meer dan 5mtr. En naast mijn huis loopt weg en buurman zit bijna 30mtr van mij vandaan. Dus zal wel los lopen zonder vergunning te plaatsen.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2021, 20:07:24 »
Nou vandaag bericht van gemeente ik moet dus een 135 euro vergunning aanvragen + 75% bouwkosten die er nog bij komen...

Dus de buis aan zijkant van mijn huis gaat het niet worden.

Zijn er gebruikers van de schoorsteen band montage sets zoals deze: https://www.reichelt.nl/nl/nl/schoorsteen-mastboomset-sband-set-p106400.html?&nbc=1

Vanaf mijn dak nok heb ik 40/50cm schoorsteen vrij om deze beugel te plaatsen, dus zou ik max een buis van 2mtr nodig hebben om antenne boven schoorsteen te laten komen. Kan deze band beugel de AOR antenne dragen met zo korte buis ook ivm wind hier in zeeland?

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #29 Gepost op: 23 november 2021, 08:01:58 »
Misschien kun je hier wat mee?
https://www.antennebureau.nl/antennes-en-techniek/soorten-antennes/antenne-radiozendamateur

Hier staat aangegeven dat je 5 meter boven het snijvlak met de dakrand mag uitkomen ZONDER vergunning; als je dus de antenne buis aan de zijkant bevestigd, hoef je dus maar te meten vanaf de dakrand en wat daar boven zit; dan heb je toch ruimte zat??
(Is weliswaar voor zendamateurs, maar kan me niet voorstellen dat dat als ontvangststation niet geldt (en anders ben je toch 'studerende voor'..))
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)