Auteur Topic: C2000 aansluiting ziekenhuis?  (gelezen 1724 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dani2001

  • In opleiding tot Aviation Operations Specialist
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Fotograaf van hulpdienstenhelikopters Alkmaar e.o.
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2023, 23:57:45 »
Dit zal allemaal wel zo zijn, maar ik denk dat de vraag vooral is hoe de verpleegkundige van de SAR-heli een medische vooraankondiging doet bij het ontvangende ziekenhuis? Geen idee of ze dat telefonisch (kunnen?) doen. In de grote ziekenhuizen waar ik regelmatig kom heb ik nog nooit een C2000 set op de SEH zien staan. Maar het lijkt mij dat die SAR-verpleegkundige toch wel een vooraankondiging wil doen als ze een slechte patient presenteren?

Ik luister ook wel met enige regelmaat met de kustwacht mee, maar daar ben ik over het algemeen niet zo van onder de indruk (om het maar netjes te zeggen).

De vraag van mij was meer algemeen bedoeld ;D. of ziekenhuizen C2000 apparatuur hebben en zoja, waarvoor het dan gebruikt kan worden.
Het is alleen dat ik de SAR nu als voorbeeld heb genomen, ook omdat mijn vraag ontstond op basis van een echte casus.
Wil trouwens niet zeggen dat andere info wat betreft dit onderwerp niet welkom is hoor.

Maar dat de HLO (soms) een C2000 porto heeft wist ik dus tot vandaag niet. maar ik heb het ook nog nooit gezien dat een HLO van een ziekenhuis zo'n porto heeft.
in bezit van: Uniden Bearcat UBCD3600XLT (NXDN), UBC125XLT, UBC360CLT, UBC60XLT-1, RTLSDR stick en een Galaxy P2000 v8.2 pager.
Fotograaf MMT-site

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2023, 08:47:53 »
Ik luister ook wel met enige regelmaat met de kustwacht mee, maar daar ben ik over het algemeen niet zo van onder de indruk (om het maar netjes te zeggen).

Ze hebben nog (veel!) vacatures, dus je kunt ook zelf de indruk verbeteren. ;)

Ik heb in het (helaas verre) verleden veel meegeluisterd met de meldkamers van de hulpdiensten en meer recent ook wel met andere gebruikers. De kwaliteit van de communicatie (onafhankelijk van de inhoud) kan erg wisselen, afhankelijk van de deelnemers aan de communicatie. Er zijn er die heel professioneel bezig zijn (de centralist van Faber Telecom tijdens wedstrijden van SC Heerenveen thuis als voorbeeld, heel strak in de regie over meerdere kanalen heen), maar ook bedroevend laag (leerlingen beveiliging van een school tijdens een evenement in Zwolle). En uiteraard alles er tussenin.

Een factor die altijd meespeelt is de ervaring met communiceren. Bij de meldkamers van politie/brandweer/ambulance doen de centralisten dit echt dagelijks, bij de Kustwacht zijn het meer piek (incidenten) en dal (mooi weer buiten het hoofdseizoen) momenten. Ik ben erg benieuwd naar de communicatie bij de hulpdiensten tijdens een minder vaak voorkomend incident, zoals het neerstorten van dat Korean Air toestel een paar jaar geleden of een heel grote band in een oud stadscentrum. Dan zit je ook voor hen buiten de comfortzone qua communicatie.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2023, 09:23:32 »
zoals het neerstorten van dat Korean Air toestel een paar jaar geleden

Bedoel je Turkish Airlines 1951?

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2023, 09:38:45 »
De vraag van mij was meer algemeen bedoeld ;D. of ziekenhuizen C2000 apparatuur hebben en zoja, waarvoor het dan gebruikt kan worden.
Het is alleen dat ik de SAR nu als voorbeeld heb genomen, ook omdat mijn vraag ontstond op basis van een echte casus.
Wil trouwens niet zeggen dat andere info wat betreft dit onderwerp niet welkom is hoor.

Maar dat de HLO (soms) een C2000 porto heeft wist ik dus tot vandaag niet. maar ik heb het ook nog nooit gezien dat een HLO van een ziekenhuis zo'n porto heeft.

Ik wil niet te diep op alle procedures ingaan, maar ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat niet iedere HLO in Nederland met een C2000 porto rondloopt. De enige HLO's de dat zeker hebben zijn de HLO's van LL1 en LL4. Zij zijn gewoon lid van het team, als HLO en chauffeur. Inmiddels zijn bij beide stations de HLO functies komen te vervallen omdat ze niet meer op het dak van een ziekenhuis staan. In het verleden was het zo dat zij contact hadden met een aanvliegende heli (als die C2000 aan boord had), en voor eventuele assistentie van HDA's en SEH belden ze dan zelf intern naar de betreffende afdelingen.

Het klopt dat de SAR heli's C2000 aan boord hebben, maar dit is in principe om contact te hebben met de MKA.

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2023, 21:18:11 »
zoals het neerstorten van dat Korean Air toestel een paar jaar geleden

Bedoel je Turkish Airlines 1951?

Nee, zat verkeerd in mijn hoofd: 25-02-2009, een Boeing 737-800 van Turkish Airlines stort kort voor de landing op Schiphol neer in een veld vlak voor de Polderbaan. Er vallen 9 doden en 86 gewonden.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline pleegHGL15

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: C2000 aansluiting ziekenhuis?
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2023, 14:00:38 »
Een vraag voor de regio waar jij werkt. Kan die SAR-heli eigenlijk wel landen op het helidek van HMC-Westeinde en idem voor HAGA (te zwaar?) . Bij het HAGA is er geen patientenlift bij het heliplatform. Hoe lossen ze dat op dan?

Die vraag is eigenlijk vrij simpel: daar komt de SAR niet, die noodzaak is er ook niet echt, het EMC is een paar minuten verder vliegen.