Auteur Topic: Storing op 163.810?  (gelezen 3741 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Storing op 163.810?
« Gepost op: 19 februari 2007, 20:36:56 »
Op deze frequentie is om de paar seconden een lange draaggolf te horen. Het is niet met vaste regelmaat, soms enige seconden, soms een halve minuut. Het lijkt een beetje op een "knijper" en er is af en toe ook wat ruis waarneembaar, net of het signaal niet zuiver staat afgestemd. (Er wordt geen TQ gebruikt) Het signaal is hier zeer sterk en ook in andere delen van de stad goed waarneembaar. Dit gaat nu al 2 dagen zo en ook de "echte" gebruikers van dit kanaal (met TQ) lijken er last van te hebben (slechte verbinding).
Ik vraag me af of deze "storing" ook buiten Amsterdam waarneembaar is, en wat het kan zijn.

Gert Jan

  • Gast
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 20:43:01 »
Ik hoor het hier ook, maar wel heel zwak, ver in de ruis.
Ik kan verder niet bepalen op welke frequentie het zit, daar is het te zwak voor, het signaal s de ene keer wat sterker dan de andere keer, kan wellicht ook door condities komen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2007, 20:47:04 »
De zender lijkt te bewegen of men speelt continu met het vermogen; de ene keer zit heel veel flutter in het signaal, een paar seconden later slaat de S-meter weer vol uit. :?:?:?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2007, 20:57:16 »
Hier in IJmuiden niks te horen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2007, 21:03:23 »
Als dit signaal morgen nog steeds aanwezig is zal ik proberen een kleine peilactie te doen  ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2007, 21:06:36 »
Zo heb ik hier al maanden een dijk van een signaal op 163.6900 met tq 123.0.
Het is in ieder geval afkomstig van het Corus terrein.

Offline Jelmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2007, 21:21:54 »
Hoor in Zaandam niks bijzonders op beide frequenties

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2007, 07:12:08 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Op deze frequentie is om de paar seconden een lange draaggolf te horen. Het is niet met vaste regelmaat, soms enige seconden, soms een halve minuut. Het lijkt een beetje op een "knijper" en er is af en toe ook wat ruis waarneembaar, net of het signaal niet zuiver staat afgestemd. (Er wordt geen TQ gebruikt) Het signaal is hier zeer sterk en ook in andere delen van de stad goed waarneembaar. Dit gaat nu al 2 dagen zo en ook de "echte" gebruikers van dit kanaal (met TQ) lijken er last van te hebben (slechte verbinding).
Ik vraag me af of deze "storing" ook buiten Amsterdam waarneembaar is, en wat het kan zijn.

Hoogstwaarschijnlijk technici die met hun radio-testset de boel aan het afregelen zijn.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Storing op 163.810?
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2007, 19:56:15 »
Vanmorgen was het "schoon" op deze frequentie, maar tussen de middag was het stoorsignaal alweer aanwezig.
Tijdens het fietstochtje van 't werk naar huis geprobeerd het signaal te peilen. Bij de RAI was het behoorlijk sterk maar nergens volle uitslag op de S-meter. Ook op het Rokin ter hoogte van V&D een zeer sterk signaal. Tegenover het CS op de P.H. Kade was het signaal het sterkst, bijna volle uitslag op de meter. Er is daar een grote bouwput van de Noord-Zuidlijn en met "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" kwam hier het signaal vandaan. Het zou een soort richt- of homing-signaal kunnen zijn voor de ondergrondse tunnelboormachine, dat verklaart ook de sterke signalen rondom de Rai en Rokin waar ook gebouwd wordt aan die lijn.
De gebruikte frequentie is natuurlijk wel vreemd maar het kan om een buitenlands bedrijf gaan. Zo wordt door Duitse NZ-lijn bouwers regelmatig gebruik gemaakt van de 467.150 (simplex). Op deze frequentie zit ook het OV team van de politie rondom het CS. :?