Auteur Topic: antenne stacken  (gelezen 1356 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline LeenQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
antenne stacken
« Gepost op: 9 september 2022, 16:39:40 »
Ik kan op dit forum weinig vinden over antenne stacken, is dit voor dipool antenne ook zinvol op lage frequentie laten we zeggen marifoon frequentie? En hoe werkt dat in de pratijk.

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 343
    • PD7AC
Re: antenne stacken
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2022, 17:02:14 »
stacken heeft meer doel in TX en tevens heb je ook te maken met opstraling (hoek)

Gewoon aan elkaar knopen werkt niet, je moet het wel berekenen.

Dipool verticaal is sowieso Omni dus niet veel meerwaarde, wil je horizontaal dan kies eerder voor een Yagi.

Offline LeenQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: antenne stacken
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2022, 17:13:08 »
Dus als ik het goed begrijp is het niet heel zinvol om voor deze frequentie te stacken?

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 343
    • PD7AC
Re: antenne stacken
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2022, 18:04:49 »
I.d.d. zeker niet op deze frequentie. Het is de marifoon en deze zijn niet stabiel ( mobiel dus ) als je dus gericht gaat werken kan het zelfs zijn dat je niets meer hoort.

Beter is dan een verticaal antenne met wat gain

Of je moet bewust een keuze maken dat je een bepaald wal station wil beluisteren, dan kan je kiezen om met een Yagi gericht te gaan werken.

Ik had dus zeker niet gekozen voor reichtantenne maar een goede Omni antenne

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: antenne stacken
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2022, 15:59:14 »
Een paar opmerkingen.
Ik heb dit draadje een paar keer teruggelezen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat LeenQ en PD7AC, corrigeer me als ik fout zit, verschillende beeldvorming hebben over antennes stacken.

Zoals ik het lees:
LeenQ: stacken van antennes - dipolen recht onder elkaar, wat je waarschijnlijk wel kent van FM radio stations. (verticaal)
PD7AC: stacken van antennes - EME / Moonbounce antenne installaties of bijvoorbeeld de grote DX kanonnen op HF (horizontaal)

Dus als ik het goed begrijp is het niet heel zinvol om voor deze frequentie te stacken?

Op dit punt ben ik het niet eens met PD7AC: zeker kan het zinvol zijn om voor VHF, waar de marifoonband onder valt, antennes te stacken. Ook als het alleen voor ontvangst is.
Je kan stacken om meer gain / versterking te krijgen rondom (dipolen onder elkaar);
Je kan stacken om meer gain / versterking te krijgen vanuit een bepaalde richting (dipolen op dezelfde hoogte met een bepaalde hoek tot elkaar)

Wat ik wel met PD7AC eens ben is: als je wilt stacken voor gain rondom, kun je beter kijken naar een antenne ontwerp die dat biedt, maar met kleinere afmetingen.
Dan kom je bijvoorbeeld uit bij een collineare vertical van stukjes coax.
Waar ik het ook mee eens ben: als je wilt stacken, kun je niet zomaar coax aan elkaar gaan knopen en de dipolen op willekeurige afstanden van elkaar plaatsen. dat werkt averechts.