Auteur Topic: Goede scanner antenne voor in huis  (gelezen 17710 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2018, 10:30:37 »
Hallo André,

Bekijk eens http://www.omgevingsweb.nl/cms/files/2015-12/handreiking-antenne-installaties.pdf
Met DKARS contact opnemen kan ook.
Zij hebben vaker met het bijltje gehad om onwillige VVE's en verhuurders en gemeentes op andere gedachten te brengen.
Er is ook nog iets als recht op vrije nieuwsgaring en daarvoor heb je soms een antenne nodig.

En hierbij nog een situatie waarin de rijdende rechter een uitspraak heeft gedaan.
https://www.sat4all.com/forums/topic/331743-recht-om-een-antenne-te-plaatsen/

Groet,

Pieter

Hallo Pieter

Bedankt voor de tip daar al ik straks als ik thuis ben zeker even naar kijken
Maar het is een koop appartement ik heb geen idee of dat anders is als voor mensen die huren


Groet, André


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2018, 19:10:16 »
Een koop of huur appartement maak net uit.
Het gaat om het plaatsen van een antenne en dat maakt niet uit voor eigenaren of huurders.

Groet, Pieter
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #17 Gepost op: 5 augustus 2018, 22:46:35 »
Een koop of huur appartement maak net uit.
Het gaat om het plaatsen van een antenne en dat maakt niet uit voor eigenaren of huurders.

Groet, Pieter

Je hebt volkomen gelijk, maar soms is je verlies nemen beter dan je gelijk willen halen TS zal er nog een aantal jaren willen wonen ga ik van uit.
Zelf heb ik de gemeente hier ooit afgetroefd met het verdrag van Rome vrijheid van nieuwsgaring etc. een bestemmingsplan wat anders was dan hun voordeden,  die gasten wisselen elke 4 jaar en kom je verder nooit meer tegen, huisgenoten en de VVE daar moet je dagelijks mee dealen.
Dus mijn mening is dat TS zelf moet inschatten tot waar hij kan en wilt gaan, en wellicht is er over een paar jaar een wisseling van de wacht en is de tijd wel rijp voor een heftige discussie over en weer.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2018, 08:40:18 »
Je zou ervoor kunnen kiezen om een stealth antenne te plaatsen:

Hang een plantenbak aan je balkon met wat plantjes erin die omhoog willen groeien. Hierdoor kan je stokjes erin plaatsen. Langs dat stokje kun je een dun draadje maken en deze hang je aan de binnenkern van de coax die naar binnen gaat. Aan de kant waar jij vanuit huis tegen de plantenbak kijkt kun je twee horizontale draden maken die in het midden aan de buitenkant van de coax aangesloten worden. De horizontale draden zijn de radialen. Zorg ervoor dat de drie draden even lang zijn.

Welke lengte moet je kiezen? Een kwart golf zodat de antenne in resonantie is en ja dat maakt voor ontvangst ook zeker uit. Je wilt nu eenmaal maximale energie overdracht van antenne naar ontvanger. Het voordeel van een kart golf is dat ie op driekwart golf ook resonant is en dus prima werkt.
De amateurbanden zijn ook zo uitgekozen en dat is geen toeval. Een kwart golf voor 145 MHz (midden 2m band) is op 3x 145 MHz = 435 MHz (midden 70cm band) ook resonant.

Lengtes voor VHF/UHF luchtvaart:

118 - 137 = 127,5 MHz gemiddeld

71,5 : 127,5 = 0,5607m = 56cm

71,5 komt van 300 delen door 4 min 5% (verkortingsfactor geisoleerd draad). 300 komt van snelheid radiosignalen 300.000 km/s.

3x 127,5 = 382,5 MHz dus daar is ie ook resonant.



VHF en UHF band:


137 - 174 = 155,5 MHz gemiddeld

71,5 : 155,5 = 0,4598m = 46cm

3x 155,5 = 466,5 MHz


Staar je niet blind op de getallen, het zal je verbazen wat deze antenne nog buiten de band doen qua ontvangst.
Meer dan 10m afstand overbruggen? Gebruik Aircell7 coax. Zorg ervoor dat geen vocht de kabel in kan komen.


Veel suc6 en laat de VVE je niet teveel deze mooie hobby ontnemen.

Gr, Sven

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2018, 10:28:54 »


voorbeeld hoe je t kan aansluiten, mag ook heel spartaans met kroonsteentjes maar dat is wel lastig waterdicht te krijgen.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2018, 10:44:47 »
https://officinahf.jimdo.com/antenne-vhf-uhf/vhf-ground-plane/

Ter info: Ja 4 radialen is het beste, maar twee werken ook zeer goed, voordeel is dat de antenne 2 dimensionaal is en dus plat als je van boven kijkt.

Veel suc6 ;)

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2018, 12:19:19 »
Sorry voor de verschillende losse posts, doe dit ff tussendoor en kan mn oude posts niet meer aanpassen.

Ter inspiratie:



Bij de betere tuinzaken kun je groene kunststof stokken, tot 2 meter lang, kopen om planten te ondersteunen. Hier zou je een vertikale dipool van kunnen maken. Stok in een pot zetten en de dipool er aan vast maken, vervolgens plastic nepbloemen/planten met plastic "steel" eromheen doen om te camoufleren. De Coax die halverwege de antenne komt, kan je aan de reling van je balkon vastmaken en zo naar binnen leiden.

Voor het berekenen van de dipool kan je dezelfde formule gebruiken als voor de groundplane antenne. Via google zijn er genoeg dipolen te vinden om inspiratie op te doen. Zoek anders ook even op Stealth antenna, je vindt hele gave ideeen.

Een Diamond X-50 groen schilderen en bloemen eromheen werkt ook ;)


Veel suc6, Sven

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #22 Gepost op: 7 augustus 2018, 18:04:59 »
Kijk dat vind ik nou een leuke tip  ;D
Luisterspulletjes :)

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2018, 17:54:52 »
Sorry voor de verschillende losse posts, doe dit ff tussendoor en kan mn oude posts niet meer aanpassen.

Ter inspiratie:



Bij de betere tuinzaken kun je groene kunststof stokken, tot 2 meter lang, kopen om planten te ondersteunen. Hier zou je een vertikale dipool van kunnen maken. Stok in een pot zetten en de dipool er aan vast maken, vervolgens plastic nepbloemen/planten met plastic "steel" eromheen doen om te camoufleren. De Coax die halverwege de antenne komt, kan je aan de reling van je balkon vastmaken en zo naar binnen leiden.

IDD dat heeft die man goed bedacht.  zo valt het niet op en het lijkt bij hem goed te werken.  
Maar het probleem bij mij is dat mijn balkon compleet aan de andere kant zit van mijn appartement als mijn hobby kamer balkon zit namelijk aan mijn woonkamer kant.
Al zou ik een coax kabel kunnen leggen (netjes en niet zichtbaar) wat gewoonweg niet mogelijk is omdat ik diverse deuren heb zonder drempel of iets waar een kabel onderdoor kan.
dan Zit ik al met lengtes van pak hem beet 30 meter of meer als ik alle bochten en dergelijke meereken.  

wat ik tot mijn beschikking heb is een raam pak hem beet 1.80 bij 1.90 waarvan een raamdeel van 1 meter bij 1.40 open kan.  (schatting)
ik heb nu voordat raam een antenne staan voor HF (loop) en dat werkt maar daar houd het echt mee op zeg maar.

Groet, Andre


Voor het berekenen van de dipool kan je dezelfde formule gebruiken als voor de groundplane antenne. Via google zijn er genoeg dipolen te vinden om inspiratie op te doen. Zoek anders ook even op Stealth antenna, je vindt hele gave ideeen.

Een Diamond X-50 groen schilderen en bloemen eromheen werkt ook ;)


Veel suc6, Sven

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:17:24 »
Wat je zou kunnen doen is een groundplane maken met 2 radialen en die op t raam plakken. Als je dat een beetje mooi doet met dun zwart draad kan je m zelfs aan de buitenkant hangen. Omdat de afstand maar heel kort is kan je gewoon RG58 gebruiken als coax.

Gr, Sven

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2018, 18:35:46 »
Ook nog even een leuk linkje.

Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Charles-98

  • Gast
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2018, 20:28:38 »
Bedankt voor de tip daar al ik straks als ik thuis ben zeker even naar kijken
Maar het is een koop appartement ik heb geen idee of dat anders is als voor mensen die huren


Groet, André

Dus je bent eigenaar. Gewoonlijk ben jij dan aanwezig bij de VvE vergaderingen mag ik hopen. Dan kun je daar jouw probleem vertellen. Ik zou dan heel graag willen weten waarom de VvE tegen is. Simpel naar de huisregels wijzen is niet voldoende.
Natuurlijk is het jouw keuze, maar omdat jij deze vraag hier gepost hebt mogen we aannemen dat je toch echt een antenne buiten wil neerzetten. Ondanks tegenwerking van de VvE.

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2018, 20:33:40 »
Bedankt voor de tip daar al ik straks als ik thuis ben zeker even naar kijken
Maar het is een koop appartement ik heb geen idee of dat anders is als voor mensen die huren


Groet, André

Dus je bent eigenaar. Gewoonlijk ben jij dan aanwezig bij de VvE vergaderingen mag ik hopen. Dan kun je daar jouw probleem vertellen. Ik zou dan heel graag willen weten waarom de VvE tegen is. Simpel naar de huisregels wijzen is niet voldoende.
Natuurlijk is het jouw keuze, maar omdat jij deze vraag hier gepost hebt mogen we aannemen dat je toch echt een antenne buiten wil neerzetten. Ondanks tegenwerking van de VvE.

Idd is er 2x per jaar een vergadering,

Maar het gaat om het aangezicht van het gebouw.
Ik mag bijvoorbeeld ook geen screen plaatsen. Met stof in een bepaalde kleur mag wel maar volledig verdonkerend mag dit weer niet.
En zo heb ik meerdere regels dat ik denk dat men wel heel ver gaan



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Charles-98

  • Gast
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:14:07 »
Ik denk als jij hiermee naar het juridisch loket gaat, dat de VvE te horen krijg dat ze fout zitten.

Hier ook een VvE en het balkon is onderdeel van de privé woonruimte en men mag ermee doen wat men wil. Gelijk dus met binnen in huis. Een (schotel)antenne plaatsen is geen probleem, eis is alleen dat ie op het balkon past en dus niets buiten het balkon steekt. Hetzelfde met droogrekjes, plantenbakken en zonschermen moeten ook aan de binnenzijde van het balkon hangen. Daar heeft de VvE niets over te zeggen. Een andere voordeur plaatsen bv mag dan weer niet hier.

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:21:48 »
Ik denk als jij hiermee naar het juridisch loket gaat, dat de VvE te horen krijg dat ze fout zitten.

Hier ook een VvE en het balkon is onderdeel van de privé woonruimte en men mag ermee doen wat men wil. Gelijk dus met binnen in huis. Een (schotel)antenne plaatsen is geen probleem, eis is alleen dat ie op het balkon past en dus niets buiten het balkon steekt. Hetzelfde met droogrekjes, plantenbakken en zonschermen moeten ook aan de binnenzijde van het balkon hangen. Daar heeft de VvE niets over te zeggen. Een andere voordeur plaatsen bv mag dan weer niet hier.

Charles idd maar het balkon lukt niet omdat dit pak hem beet 20 meter van mijn hobby kamer ligt met eigenlijk geen mogelijkheid tot kabel(s) leggen .
Daarnaast is het een inpandig balkon met een "dakje" zeg maar ..

De optie wat ik heb is het raam bij de hobby kamer om daar een hoeksteun te zetten ...
Eventueel kan ik iets lassen dat ik hem op het hoek van het raam zet maar al met al uitstekend delen ..
Verder is een optie op het platte dak van pak hem beet 80 bij 200 meter  ik woon op de bovenste verdieping het is dan ook prima te doen...

Maar toestemming krijgen dat is het probleem



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk