Auteur Topic: Invloed weer op RX quality?  (gelezen 7473 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline voske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Invloed weer op RX quality?
« Gepost op: 26 juli 2007, 20:13:16 »
Sinds enkele weken heb ik ook PDW draaien met de Flexbox. Het kostte wat moeite om de RX quality omhoog te krijgen, maar met de WIFI uit en de antenne naast de ruit, staat ie constant op 98-99%. Nu is opeens de RX quality gedaald tot 73% tijdens een zware regenbui, kan dat een oorzaak zijn?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2007, 22:35:57 »
Het gekke is dat ik dit verschijnsel ook al een paar keer waargenomen heb. Ineens, zonder verklaarbare oorzaak, is de ontvangst een tijdje matig, even later, zonder interventie werkt alles weer 100%.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2007, 02:10:02 »
Een zware regenbui heeft zeker, negatieve, invloed op ontvangst.
Dat zal overigens bij UHF en hoger meer zijn dan bij VHF.
Kijk b.v. maar eens naar TV-Sat tijdens regen- of sneeuwbui!

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2007, 10:47:03 »
Citaat van: "jomaco"
Een zware regenbui heeft zeker, negatieve, invloed op ontvangst.
Dat zal overigens bij UHF en hoger meer zijn dan bij VHF.
Kijk b.v. maar eens naar TV-Sat tijdens regen- of sneeuwbui!

Toch snap ik deze verhalen niet helemaal. De hoge frequenties die bij satelliet worden gebruikt zijn in de verste verte niet te vergelijken met de lage frequentie(s) waar we het hier over hebben. Bij de hogere frequenties heb je over het algemeen een LOS nodig, Line Of Sight (zichtverbinding). Elk obstakel wat het zicht belemmert geeft een demping van heb ik jou daar. Hogere frequenties kunnen zich niet door obstakels heen bewegen terwijl lagere signalen dat wel kunnen. Een flink regen (of bij voorkeur onweers) bui kan een satellietsignaal al weg laten vallen, al die regen cq ijskristallen in de lucht zijn 1 gigantisch obstakel.

Als je naar de scanner luistert, of misschien in het verleden, wordt/werd het signaal dan ineens slechter bij een onweersbui? Dat heb ik in de 15 jaar dat ik naar de scanner luister en 12 jaar dat ik zendamateur ben -voor zover ik mij kan herinneren- nog nooit meegemaakt.

Als, wat hier wordt beweerd waar is, dus een verminderde ontvangst van P2000 bij slechte weersomstandigheden, dan zouden pagers op die momenten toch ook slechter moeten ontvangen? Die semafoonzenders zenden een zo ontiegelijk sterk signaal uit dat een pager eerder overstuurd raakt door het (te) sterke signaal dan dat de ontvangst te slecht is. Toen in den beginne alleen nog zenders in de regio Amsterdam stonden, waren de berichten (op een pager!) nog te ontvangen tot in de buurt van Zaltbommel. Wilt u aub eens op de plattegrond kijken om te zien over welke afstanden we hier praten???

Als een pager een bericht slecht of niet goed weergeeft, dan is dat -naar mijn bescheiden mening- in 9 van de 10 gevallen te wijten aan een (externe) verstoring van het signaal en niet als gevolg van een te zwak signaal. Bepaalde pagers geven in bepaalde gevallen spontaan Tone Only weer, terwijl anderen daar nooit last van hebben. Zo slecht is het signaal dus niet op die lokaties, het apparaat zelf misschien wel.

Ik deel de eerder genoemde meningen of bevindingen dus absoluut niet. Als het signaal misschien met 1% afneemt dan wil ik dat best wel geloven. Echter, iemand die zo'n verschil kan waarnemen heeft waarschijnlijk een bijzondere gave, dat merkt namelijk geen mens.

Wat wel kan en dan komen we op een totaal ander onderwerp, is dat onder bepaalde omstandigheden zenders elkaar "tegen kunnen werken". Als de signalen van 2 zenders gelijk zijn dan kan dat klinken als een zwak of verstoord signaal. Pagers moeten hier tegen kunnen, dat heet "co-channel rejection". Om dit tegen te gaan zijn zowel in het netwerk als in de pagers bepaalde mechanismes ingebouwd die alles te maken hebben met timing. In PDW werkt dat allemaal wat anders en die kan meer last hebben van dit soort verstoringen. We hebben het hier over signalen die knoeperthard kunnen zijn en dus niet per definitie over zwakke signalen.

Tot zover mijn betoog, maar wat mij betreft mag het inderdaad wel wat beter weer worden :)

Groeten, Peter.

Offline voske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2007, 13:01:10 »
Dat laatste ben ik het ook helemaal mee eens :).

Dat de lage RX quality en het slechte weer samenvielen, zal dan toeval zijn geweest. 's Nachts is het langzaam weer bijgetrokken en hij staat nu weer op de gebruikelijke 98-100%

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2007, 15:33:36 »
Peter Schreef:

Citaat
Wat wel kan en dan komen we op een totaal ander onderwerp, is dat onder bepaalde omstandigheden zenders elkaar "tegen kunnen werken". Als de signalen van 2 zenders gelijk zijn dan kan dat klinken als een zwak of verstoord signaal

Hoewel ik me wel kan vinden in je toelichting Peter, was het toch vreemd dat ik ook in de afgelopen week op 144.800 dat verschijnsel wat hierboven als 'quote' staat, bemerkte tijdens m'n APRS ontvangst.
Het was zo erg dat ik laptop, instellingen en antenne verbinding heb zitten controleren maar niets vond. Later tegen de avond was het over.
En... juist in die periode gaf onze Jupiter pager in enkele berichten van die blokjes ipv. tekens.

Soms gebeuren er dingen die feitelijk niet kunnen maar wel voorkomen zo blijkt. En een echt goede verklaring is er dan ook niet voor.

Net als met het weer.....  :?

René van Zon

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2007, 16:53:31 »
Citaat van: "RenWvZ"
Soms gebeuren er dingen die feitelijk niet kunnen maar wel voorkomen zo blijkt. En een echt goede verklaring is er dan ook niet voor.

Wat misschien wel zou kunnen is dat er vreemde reflecties ontstaan tijdens zulke weersomstandigheden, net zoiets als met condities. Maar dan nog verbaast het mij, aangezien de signalen zelf sterk genoeg zijn om toch geen last te mogen hebben van reflecties die nooit even sterk kunnen zijn? Het is me ook een raadsel, maar wat ik in elk geval met mijn relaas duidelijk probeerde te maken is dat een merkbare verzwakking in mijn ogen onmogelijk is, in tegenstelling tot hogere frequenties, het verhaal van 'LOS'. Er moeten dan toch andere verstoringen plaatsvinden, misschien hangt er een soort statische ruis in de lucht, iets wat ik op de 27MC ook weleens opmerkte maar dat had vaak weer met het soort antenne te maken...

Groeten, Peter.

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2007, 10:12:43 »
Ik heb sinds kort een portoscannertje voor ontvangst van P2000.
(natuurlijk via een discriminator uitgang)
Het viel mij vanmorgen op dat de rx-quality een dalende lijn vertoonde, en inderdaad,
als ik via de computer naar het audiosignaal luisterde was er een of ander storinkje te horen.
Aangezien het P2000 signaal sterk is ging ik het zonder antenne proberen, resultaat, rx-quality steeg richting de 100 %.
(blijkbaar was het signaal te sterk)

Dus mijn tip: kijk wat beter resultaten geeft, met of zonder antenne.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Invloed weer op RX quality?
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2007, 21:46:14 »
hamateur schreef:

Citaat
Dus mijn tip: kijk wat beter resultaten geeft, met of zonder antenne

.

Die ervaring heb ik ook. Gebruik al een tijdje een klein sprietje in huis. Wel meer kans op lokale storingen, maar het werkt zeker zo goed als een tig-dB verzwakking van het buiten antenne signaal. (want dat kan natuurlijk ook)

Rene van Zon