Auteur Topic: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken  (gelezen 2081 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Gepost op: 1 augustus 2023, 18:53:03 »
Van de week ook al even met Johan mailcontact gehad. Is het een idee om een soort gedeeld document hier te plaatsen waar iedereen zijn ontvangsten van onbekende Tetra en DMR/NXDN netwerken kan plaatsen. Door samen te werken kunnen we misschien zo makkelijker achterhalen om welke instellingen en bedrijven het gaat.

Ik heb afgelopen tijd al een lijstje gemaakt van alles wat hier voorbij kwam maar dan nog heb ik zeker 20 Tetra netwerken (ongecodeerde audio) die ik nog niet heb kunnen traceren. Ik denk eraan dat per regio ontvangsten worden genoteerd, incl. TG en andere informatie zoals wat er zoal voor onderwerpen voorbij komen. Een ander kan deze info dan verder aanvullen en samen achterhalen welke gebruiker het is. En zodra die bekend is, publiceren in de frequentiedatabase.

Andere optie is om alle onbekende netwerken gewoon in de database te zetten. Echter dan moeten de beheerder telkens nieuwe informatie handmatig toevoegen en dat is denk ik wat teveel werk.

Hoor graag van anderen wat ze van het idee vinden of nog andere suggesties hebben, zodat we met elkaar meer gebruikers kunnen traceren.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2023, 18:57:52 »
Het probleem is dat wanneer gebruikers zichzelf in een publiekelijk toegankelijke lijst terugvinden, dat het maar een belletje/mailtje naar de leverancier kost om het vinkje bij encryptie te laten activeren. Zo hou je niks over om te luisteren. Nee dit is geen doemdenken maar de realiteit. De afgelopen jaren zijn meer dingen verdwenen of versleuteld na publicatie op dit forum.

Misschien is het juist wijs om geen kleurcodes of gespreksgroepen te vermelden, maar enkel de frequentie, plaatsnaam en de sector (i.p.v. de volledige bedrijfsnaam).

Zonder het wiel opnieuw uit te vinden kunnen gebruikers zelf frequenties aanleveren in de bekende database als ze dat willen. Er zijn ook genoeg leden die om bovenstaande redenen terughoudend zijn.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2023, 19:24:23 »
Hi Ramon, bedankt voor je reactie. Ik begrijp helemaal wat je bedoel. Nu heb ik in deze regio nog niet echt veel Tetra netwerken die gecodeerd zijn maar snap wel wat je bedoel.

We moeten dan wel met Johan denk ik afstemmen op welke wijze we zoiets gaan noteren. Ik heb bv MNC 8022 wat een bedrijf ergens in Vlissingen Oost is. Je zou dan liever zien dat er in de database alleen staat
427.73125 /  Tetra netwerk / Zeeland

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2023, 19:40:01 »
Ja of pretpark ipv Efteling, ziekenhuis ipv Erasmus Medisch Centrum, kantoor ipv Rabobank Nederland.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2023, 20:15:58 »
Bedankt Remon. Wacht ook nog even af hoe anderen erop reageren.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2023, 20:59:33 »
Ik weet niet of je weleens op buitenlandse forums rondkijkt? Het advies is daar keer op keer om NOOIT gegevens van DMR gebruikers te publiceren en al helemaal niet in detail. Op YouTube heb je het kanaal "Ringway Manchester" en dit advies komt ook regelmatig terug in zijn video's.

Ik denk dat geen enkele scannerluisteraar er baat bij heeft dat steeds meer gebruikers op "zwart" gaan. Met publiceren doe je de hobby meer kwaad dan goed.

Ook ik heb DMR frequenties in mijn scanner staan die ik niet hier op het forum of in de database deel. Delen doe ik op mijn eigen manier, maar wel zodanig dat de informatie alleen bij scannerluisteraars terecht komt en niet voor iedereen toegankelijk op het world wide web.

Op een gegeven moment leer je wel mede-scannerluisteraars uit je omgeving kennen. Misschien wissel je telefoonnummers uit, misschien kom je elkaar tegen op straat. Zo deel ik dingen. Een beetje zoals vroeger toen er papieren lijstjes rondgingen.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2023, 12:12:58 »
Wat ik alleen niet helemaal snap in dit verhaal. Wat is er bij Tetra of DMR zo anders dan het delen van Portofoongebruikers? Het is al jaren heel normaal om via web deze informatie over frequenties en gebruikers te delen en daarin wijken digitale gebruikers helemaal niet af. Ook binnen de portofoonwereld zijn er gebruikers die coderen maar meer die dat niet doen, of daar verder zich ook niet druk om maken. Als ik in deze regio kijk zijn binnen tetranetwerken sommige gesprekken als jaren gecodeerd en lijkt mij niets te maken te hebben met of iets wel of niet gepubliceerd wordt maar meer met hoe vertrouwelijk deze informatie is.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2023, 12:58:21 »
Analoog is niet te coderen digitaal wel en dat is het verschil.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2023, 13:11:31 »
Ik ben het voor de volle 100% met de reactie van Remon eens. Gevonden frequenties delen in een openbaar toegankelijke lijst of database is vragen om een reactie van de gebruiker van die frequentie. Vaak zie je enige tijd na publicatie in zo’n lijst inderdaad de encryptie aan gaan.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2023, 13:20:45 »
Wat ik alleen niet helemaal snap in dit verhaal. Wat is er bij Tetra of DMR zo anders dan het delen van Portofoongebruikers? Het is al jaren heel normaal om via web deze informatie over frequenties en gebruikers te delen en daarin wijken digitale gebruikers helemaal niet af. Ook binnen de portofoonwereld zijn er gebruikers die coderen maar meer die dat niet doen, of daar verder zich ook niet druk om maken. Als ik in deze regio kijk zijn binnen tetranetwerken sommige gesprekken als jaren gecodeerd en lijkt mij niets te maken te hebben met of iets wel of niet gepubliceerd wordt maar meer met hoe vertrouwelijk deze informatie is.

Wat Erik dus schreef.

Daarnaast bestaat de kostendrempel en het leren omgaan met nieuwe apparatuur voor een bedrijf/instelling/organisatie met het overschakelen van analoge naar digitale apparatuur, tegenover een simpel vinkje aanklikken voor encryptie bij bestaande apparatuur.

Ik hoor vaker argumenten dat het wel los zal lopen of dat het al jaren heel normaal is om gegevens te delen. In de praktijk betekent dit toch echt vaak dat de apparatuur (vaak op leasebasis) aangepast wordt (activeren encryptie) of zelfs wordt omgeruild voor POC/4G apparatuur.

En over wat je zei over vertrouwelijkheid: ik hoor genoeg vertrouwelijk digitaal radioverkeer, maar ook (of eigenlijk niet meer) marginale gebruikers die nu AES256 encryptie gebruiken..

In het afgelopen half jaar heb ik al twee hele interessante frequenties uit mijn scanner moeten verwijderen. Het werd minder dan 24 uur na publicatie op dit forum stil op die frequenties.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Landelijke lijst met onbekende Tetra en DMR netwerken
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2023, 15:14:41 »
Bedankt voor het meedenken en reageren. Helemaal duidelijk, zal de lijst dan voor mijzelf houden en niet publiceren.