Auteur Topic: Decoderen huis-tuin-keuken telemetrie ?  (gelezen 2044 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline diffz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Decoderen huis-tuin-keuken telemetrie ?
« Gepost op: 20 januari 2009, 16:51:14 »
Is er iemand met ervaring van het softwarematig decoderen van telemetrie op de 433Mhz. Hiermee doel ik op de weerstations, klik-aan-klik-uit, deurbel en alarm systemen.

In huis ontvang ik namelijk veel telemetrie data op de 433,92Mhz (AM)... dit is elke paar seconden wel een burst,en van ten minste 6 verschillende apparaten. De manier waarop de data gecodeerd is klinkt hetzelfde... vaak de zelfde soort bursts (3x snel achter elkaar en sommige 2x snel achter elkaar) alleen allemaal net op een andere frequentie/toonhoogte.

Als ik in de winkel kijk naar 433Mhz systemen (weerstation,deurbel, alarm systeem) dan werken ze allemaal met een 8bits code (vaak via dipswitch) dit geef al aan dat ze (ongeveer) dezelfde systemen gebruiken. Nu heb ik om mee te testen net even een draadloos deurbel systeem gekocht (kost wel €5,99) en ook deze werkt met de 8bits adres code. Bij het aanpassen van het adres (op de afstand bediening) hoor ik op de scanner het signaal in toonhoogte veranderen. (hogere adres code = hogere toon)

Iemand een idee of er software is die de audio kan converteren in data. Raw data is al voldoende dat ik het kan bekijken op bit nivo.

Opzich wel een leuk projectje dan kan ik tenminste op de pc de draadloze buiten sensoren van de buren uitlezen. Of als ik de stoute schoentjes aantrek de deurbel van mensen op kilometers afstand laten afgaan ;)

Overigens ontvang ik de signale m.b.v. mijn bearcat 3000XLT die via een rg58 kabel is verbonden met een actieve vlakke binnen antenne van vivanco (die overigens gemaakt is voor analoge tv/dvb-t en dab). De antenne is niet voor het 433Mhz bereik (volgens de specs van 88-240mhz en 470-862 met 15-20 db gain) maar doet het erg goed. Zonder die antenne ontvang ik maar weinig behalve één signaal die hier echt dichtbij moet zijn. Overigens vang ik met deze antenne op zolder onder een hoek van 20 tot 60 graden en gericht naar 200 graden op het compas op 255,450 regelmatig arabische klinkende gesprekken. Is dit satcom ?
Mijn speelgoed: Bearcat 180XLT, Bearcat 3000XLT, GRE PSR-295, Yaesu FT-60E, Target HF3/W-HF3/P

Offline SemafoonWinkel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Decoderen huis-tuin-keuken telemetrie ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2009, 16:55:08 »
Citaat
Opzich wel een leuk projectje dan kan ik tenminste op de pc de draadloze buiten sensoren van de buren uitlezen. Of als ik de stoute schoentjes aantrek de deurbel van mensen op kilometers afstand laten afgaan

Ooit demotje gegeven op druk parkeerterrein bij meubelboulevard.
Met porto deze freq. "dichtknijpen".
Dan aan vreemd opkijkende mensen vragen wat het probleem is.
Niemand heeft in de gaten dat een auto ook nog minstens één gewoon slot heeft.
Lol verzekerd. Leuk voor 1 april.