Auteur Topic: Meeluisteren Tetra  (gelezen 40195 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Meeluisteren Tetra
« Gepost op: 29 oktober 2012, 13:17:27 »
Hoewel mijn vraag niet echt over C2000 gaat......ik kon niet echt een passende categorie vinden, en dacht dat dit het meest in de buurt kwam. (Idee om een catagorie digitaal, met sub TETRA te creeren?)

In hoeverre is het mogelijk om Tetra mee te luisteren. Ik denk dan aan het programmeren van een Tetra-porto om zodoende mee te luisteren met bijvoorbeeld Entropia en/of, zoals hier in Zoetermeer wel interessant, de HTM.

Kan dit, wie kan dat programmeren etc.

Dat dit voor C2000 niet gaat lukken ivm TEA2 snap ik, maar ongecodeerd TETRA........tegen welke problemen loop je dan op, en zijn die te overbruggen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:22:35 »
Wanneer je het met b.v. een portofoon doet, dan zal die portofoon ook moeten inloggen in het systeem.
De systemen hebben een lijst van gebruikte nummers, dus zal het alleen (soms) werken, wanneer je inlogt met een bestaand nummer, niet echt aan te bevelen dus.

Offline Grasklokje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 259
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:23:33 »
Ik zou het niet aanraden.

De porto moet dan ook 'ingemeld' in het systeem zijn om mee te doen.
Tenzij je een bestaande portonummer kunt ontfutselen, maar uiteindelijk komen ze er toch achter.

Ik heb vrij nauw samen gewerkt met het systeem van de RET (Rotterdam) maar ze kunnen dus zien van welke paal je gebruik maakt.
En mocht de porto met nummer 1716643 bijvoorbeeld gestolen worden dan vinken we de porto uit het systeem en heb je geen 'bereik' meer.
Je kunt dan geen gebruik meer maken van het netwerk.

Hoewel de RET een iets ander systeem is, verwacht ik dat de HTM met Tetra ongeveer dezelfde wijze hanteerd.
En als je 'voor de grap' eens met een discussie wilt bemoeien is het AT dichterbij dan je denkt! ;)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:29:13 »
De RET luister ik probleemloos mee op de scanner. En zenden is ook niet wat ik wil. Daarom dacht ik dat meeluisteren toch mogelijk zou moeten zijn zonder dat de porto die je daar voor gebruikt zich aanmeldt in het systeem. Uitterraard met aanpassingen in de software van de porto o.i.d.

De DMO kanalen van de brandweer luister ik ook regelmatig en dat gaat probleemloos. En ik heb begrepen dat ook met de FUNCUBE-dongel meegeluisterd kan worden i.c.m. de juiste software. Ik ga ervanuit dat een TETRA-porto tot de zelfde dingen in staat zou moeten kunnen zijn als zo'n dongel......
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline 19WO1822

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • WRLP CB Repeater Nederland
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:56:46 »
Hoe vaak lees ik dit wel niet C2000 afluisteren GAAT NIET!
ik lees dit overal

lezen.....

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2012, 15:10:27 »
Hoe vaak lees ik dit wel niet C2000 afluisteren GAAT NIET!
ik lees dit overal

lezen.....

Zelf goed lezen lijkt me beter! Het gaat niet over het meeluisteren van C2000, maar over het meeluisteren van unencrypted Tetra communicatie!
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2012, 15:23:22 »
lezen.....

Niet jouw sterkste punt, zo te zien.

Offline 19WO1822

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
    • WRLP CB Repeater Nederland
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2012, 15:44:28 »
Hoe vaak lees ik dit wel niet C2000 afluisteren GAAT NIET!
ik lees dit overal

lezen.....

Zelf goed lezen lijkt me beter! Het gaat niet over het meeluisteren van C2000, maar over het meeluisteren van unencrypted Tetra communicatie!

maar als nog...

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:36:15 »
Stel je heb een porto,dan zou je alle juiste gegevens in de porto moeten zetten.
Hoe kom je aan deze informatie?

Je moet dus weten:

* Netwerk code
* Landcode
* Gespreksgroepen
* Juiste Issi om in te loggen.

Dus ik denk dat je dat niet 123 te weten komt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de gespreksgroepen van de HTM in Den Haag.
Maar heb de hoop al opgegeven dat ik daar achter kan komen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2012, 00:07:23 »
Waarom zou je een porto en heel de mikmak moeten hebben om te kunnen meeluisteren? Je hoeft je toch ook niet aan te melden om met een scanner een Smartnet-trunkingnetwerk af te luisteren? Of Entropia? Waarom zou het dan hier wel moeten?

Hoe je het ook draait of keert, het komt er "louter" op neer het signaal uit de lucht te pikken en om te zetten in begrijpbare spraak en de meegestuurde data te interpreteren. Daarvoor hoef je echt geen porto te gaan ratten.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2012, 02:28:20 »
nou precies............singaal uit de lucht oppikken en daar verstaanbare spraak van zien te maken, dat lijkt mij dus ook het principe. En feitelijk is dat natuurlijk wat een TETRA-porto doet die zich heeft aangemeld in het netwerk.

Maar toen we vroeger nog autotelefoons afluisterde, gewoon met een scanner, melde die scanner zich toch ook niet aan op het netwerk. Dit is alleen maar nodig als je gebruik wil maken van het netwerk, bellen en/of gebeld worden.

Even heel simpel gedacht, en ik geef toe ik heb er dus echt geen verstand van, stel dat je in een TETRA-porto alle bekende HTM-frequenties programeerd, maar alsware het DMO-kanalen...........

Overigens ben ik heel blij met alle reacties, maar reageren met de mededeling dat C2000 echt niet af te luisteren is, terwijl ik daar in mijn eerste bericht al mee begon leveren nou niet echt een relevante bijdrage, maar dat ter zijde.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2012, 06:15:50 »
Probleem met een porto is dat die gemaakt is om mee te doen op het netwerk en dat dus ook gewoon gaat doen. Het is tenslotte een *zend*ontvanger. Wellicht dat iemand met goede skills de firmware kan aanpassen zodat hij niet meer zend, maar dat is erg onzeker.  Een scanner kan niet zenden, dus zal ook nooit meedoen (lees: zenden). Alleen zijn er geen scanners die TETRA doen, wel een software oplossing met USB dongle maar die is niet erg draagbaar.

Het kan dus wel, maar niet met een (ongemodificeerde) porto.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline vuurmenk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2013, 13:28:43 »
Stel je heb een porto,dan zou je alle juiste gegevens in de porto moeten zetten.
Hoe kom je aan deze informatie?

Je moet dus weten:

* Netwerk code
* Landcode
* Gespreksgroepen
* Juiste Issi om in te loggen.

Dus ik denk dat je dat niet 123 te weten komt.
sorry foutje


Ik ben ook wel benieuwd naar de gespreksgroepen van de HTM in Den Haag.
Maar heb de hoop al opgegeven dat ik daar achter kan komen.

hier zijn de inlog gegevens volgensmij :

GISSI 200000 380.0125 MHz DMO Brandweer
GISSI 200121 380.1625 MHz DMO Brandweer Coördinatie
GISSI 200111 380.2125 MHz DMO CP-Ops
GISSI 201000 390.0125 MHz DMO Brandweer/Civiele Bescherming
  :D heb je er iets aan of is dit iets anders ? sorry foutje

Offline vuurmenk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2013, 13:33:48 »
vraagje ?

je kunt toch een gewoone scanner kopen en dan de frequenties aanpassen i kweet het niet dit heb ik ergens anders gelezen
maar is dit mogelijk of gewoon een domen vraag ?

mvg

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2013, 17:27:40 »
vraagje ?

je kunt toch een gewoone scanner kopen en dan de frequenties aanpassen i kweet het niet dit heb ik ergens anders gelezen
maar is dit mogelijk of gewoon een domen vraag ?

mvg

Wellicht kun je beter eerst de basisschool afmaken, gezien de gebrekkige spelling en grammatica?  :'(

Even serieus, domme vragen bestaan niet:
- Vergeet alles wat je weet van scanners wanneer je het over Tetra hebt. In Jip en Janneke taal:
Vergelijk deze communicatie met een draadloos computernetwerk waarop je wil meelezen.
Alleen de frequentie weten is dus niet voldoende.
Je moet ook de identificatiecode (kanaalnummer) weten, bijv. 2501001. En de mobile netwerk (MCN, bijv. 204) en mobile landcode (MCC, bijv. 1000), vergelijk het met de SSID van je router.
Daarnaast kan scannen in DMO eigenlijk niet goed, omdat deze gegevens periodiek uitgewisseld worden (vóór het eigenlijke spraakbericht).
Halverwege een gesprek meeluisteren gaat dus niet.