Auteur Topic: term "vervanging" in NHN ?  (gelezen 3447 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
term "vervanging" in NHN ?
« Gepost op: 2 september 2008, 22:24:06 »
In NHN, en misschien ook wel in andere regio's, weet ik niet, wordt regelmatig een alarmering verzonden met de term "vervanging" daarin. Wat wordt daar nu exact mee bedoeld? Is het dat de eerst gealarmeerde ploeg niet voldoende opkomst heeft en dat er dan een andere ploeg gealarmeerd wordt?

Voorbeeld van vanavond:

17:19:16   02-09-08      GROUP-1   Prio 1 CORNELIS KAGERLAAN BERGEN NH Schoorsteenbrand BGN748
         0201277   BRW Bergen (Blusploeg 2)
         0201288   BRW Bergen (Lichtkrant)
         0201289   BRW Bergen (Lichtkrant)
         0202997   BRW Noord Holland Noord (GMS Koppelcode)

17:26:16   02-09-08      GROUP-1   Prio 1 (NB.: vervanging) CORNELIS KOOIJMANLAAN 10 BERGEN NH Binnenbrand BGN643 NHN527
         0200685   BRW Noord Holland Noord (I-OvD Noord Kennemerland West)
         0201288   BRW Bergen (Lichtkrant)
         0201289   BRW Bergen (Lichtkrant)
         0201298   BRW Bergen (Kazernealarm)
         0202997   BRW Noord Holland Noord (GMS Koppelcode)

Eerst wordt de 748 gealarmeerd en paar minuten daarna de 643 met de term "vervanging" erbij. (en eerst blusploeg 2 en daarna kazernealarm).
Wat rukt er nu uit? Alleen de 643 of de 748 èn de 643 (even afgezien van de OvD)

Heb er wel ideeen bij, maar zou graag willen weten hoe het nou exact in z'n werk gaat.
vr.gr.
Mars

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: term "vervanging" in NHN ?
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2008, 12:29:05 »
Citaat van: "Mars"
In NHN, en misschien ook wel in andere regio's, weet ik niet, wordt regelmatig een alarmering verzonden met de term "vervanging" daarin. Wat wordt daar nu exact mee bedoeld? Is het dat de eerst gealarmeerde ploeg niet voldoende opkomst heeft en dat er dan een andere ploeg gealarmeerd wordt?

Vervanging houdt in dat er voor hetzelfde incident een ander voertuig gealarmeerd moet worden. De reden van vervanging kan zijn, onderbezetting, defect voertuig etc, etc.
In dit geval was dat onderbezetting van de 748 en is de 643 gealarmeerd samen met de OvD. Dat de OvD meegealarmeerd wordt is een vast protocol binnen de regio NHN.

De code van het kazernealarm heeft hier echter een andere functie. Zie de quote uit een eerdere posting:

Citaat
De kazernecodes van de kazernes GRT 1294 en EGH 1296 zijn vervallen en vervangen door complete unitcodes. Deze codes worden ook gebruikt door de meldkamer bij de noodprocedure via de PED cli ënt.
02.01.293 SRL unit (=SRL+ GRT)
02.01.295 EGM unit (=EGZ + EGH)
02.01.298 BGN unit (=BGB1 + BGN2)

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: term "vervanging" in NHN ?
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2008, 19:14:31 »
Bedankt Daaf, ik ging er wel vanuit dat jij of mem wel op de lijn zou komen.  ;)

Nog even een ding wat ik niet helemaal 100% begrijp:

Citaat
Dat de OvD meegealarmeerd wordt is een vast protocol binnen de regio NHN.

Wat bedoel je hier precies mee? Is het protocol dat als er sprake is van vervanging dat dan de OvD wordt meegealarmeerd? Zodat de OvD weet dat er iets bijzonders was? Snap ik je dan goed?

vr.gr.
Mars

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: term "vervanging" in NHN ?
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2008, 08:17:53 »
Citaat van: "Mars"
Citaat
Dat de OvD meegealarmeerd wordt is een vast protocol binnen de regio NHN.

Wat bedoel je hier precies mee? Is het protocol dat als er sprake is van vervanging dat dan de OvD wordt meegealarmeerd? Zodat de OvD weet dat er iets bijzonders was? Snap ik je dan goed?

Ja, zo kan je dat wel zeggen Marcel.

Voorheen, voordat dit protocol er nog niet was, werd er vrij vaak (net zoals nu nog in andere regio's) "Middel-brand" gegeven als de ene TS onderbezet was, omdat er dan gewoon een tweede TS voor datzelfde incident gealarmeerd moet worden. En bij middel incidenten hoort een OvD; Ik denk dat dat daaruit voort gevloeid is.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: term "vervanging" in NHN ?
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2008, 11:17:01 »
Helemaal duidelijk. Bedankt Daaf.