Auteur Topic: Peikermike op Kenwood?  (gelezen 7887 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Peikermike op Kenwood?
« Gepost op: 21 januari 2006, 17:41:12 »
Is er al iemand die het voor elkaar gekregen heeft een Peiker staafmicrofoon of een Motorola microfoon op een Kenwood (TM-D700) aan te sluiten??

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2006, 17:12:32 »
Is een TMV-7 ook goed? Ik werk al jaren met een Peiker microfoon op een TMV-7. Collega amateur ook touwens.

Mijn truc:  Haal een originele (Oude?, kapotte?) Kenwood microfoon uit elkaar en gebruik dezelfde pinbezetting en stekker :)  Werkt perfect.
Of werkt de TMD-700 net weer even anders? Als je er iedere andere Kenwood handmicrofoon op aan kunt sluiten zou het moeten kunnen werken. Desnoods wil ik wel even met mijn Peiker microfoon testen.

Groeten Roland.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2006, 17:44:27 »
Citaat van: "Roland"
Is een TMV-7 ook goed? Ik werk al jaren met een Peiker microfoon op een TMV-7. Collega amateur ook touwens.

Als dat dezelfde microfoon is als de TM-D700, volgens mij wel.

Citaat van: "Roland"
Mijn truc:  Haal een originele (Oude?, kapotte?) Kenwood microfoon uit elkaar en gebruik dezelfde pinbezetting en stekker :)  Werkt perfect.
Of werkt de TMD-700 net weer even anders? Als je er iedere andere Kenwood handmicrofoon op aan kunt sluiten zou het moeten kunnen werken. Desnoods wil ik wel even met mijn Peiker microfoon testen.

Hoe werkt dat precies dan? Ik snap hem even niet....

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2006, 17:48:13 »
De plug is vaak het grootste probleem. Verder is het redelijk hetzelfde als iedere andere mob. Ik weet niet precies meer hoe het zit om eerlijk te zijn. Volgens mij heb je bij kenwood geen schakelrelais nodig en hoef je ook de verbreek van de PTT niet aan te sluiten maar dat kun je zo bij een oude handmicrofoon doormeten.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2006, 17:57:33 »
Citaat van: "D a a f"
Is er al iemand die het voor elkaar gekregen heeft een Peiker staafmicrofoon of een Motorola microfoon op een Kenwood (TM-D700) aan te sluiten??

Een peiker heeft 9 volt nodig...

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2006, 18:31:36 »
Citaat
Een peiker heeft 9 volt nodig...

Dus Rob, wat roland beschrijft zou niet opgaan? Of is bij hem dan de voorversterking uitgeschakeld ?

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2006, 20:09:30 »
Citaat van: "Wopper"
Een peiker heeft 9 volt nodig...

Dat geldt misschien voor de nieuwe peiker. De oude peiker draait perfect op 12 volt. Wellicht dat er meerdere versies zijn, dat weet ik niet.

Ik heb bij mijzelf inderdaad het voorversterker printje eruit gehaald.
Veel te schel geluid. Veel klachten van achtergrond qrm en zonder voorversterking werkt het nog steeds naar behoren. Toegegeven, je kunt hem dan niet in de houder laten zitten en toch verstaanbaar overkomen zoals sommige dienskloppers te doen gebruikelijk is. Maar welke amateur wil dat nou ????  :|

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2006, 21:24:44 »
Klopt ik heb hem toen op de 27MC ( ja even detail ik had een peiker en een compleet 5 tooncode systeem met oproep en kwitering gemaakt op mijn midland bakje haha, met 5 draai schakelaars kon ik alarm geven op elke code en ik had een lampje en belletje als ik geroepen was door mijn maatje, en dit allemaal met een 5TVO opsteek print uit een KF161 haha was echt rete gaaf) maar ik had daar ook de peiker op zitten ZONDER voor versterker gewoon kaal, of ik had een andere voorversterker er tussen in de midland dat weet ik ff niet meer.

Die peikers zijn niet helemaal makkelijk aan te sluiten op andere apparaten, het schema kan je wel vinden via google volgens mij.

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2006, 02:13:11 »
Wat betreft die peiker aansluiting. Ik zou het even na moeten kijken maar wat je goed in de gaten moet houden is dat de PTT schakeling gemaakt wordt door twee draadjes. De groene en de gele. Er loopt een grijze en die is soms (maar niet altijd) aangesloten op de buitenmantel dus massa. De blauwe en de zwarte dienen voor de modulatie.

Je kunt dus het beste de groene of de gele samen met de zwarte kortsluiten en aan aarde leggen. In wezen werkt zo`n peiker dus net even simpeler dan we gewend zijn waardoor je vaak te moeilijk gaat denken. Printje zou ik er gewoon uit slopen maar mocht je het toch willen gebruiken dan raad ik aan om even het printje zelf goed te bestuderen. Er is goed uit te komen maar er bestaan zoveel varianten van dat ik dat echt niet meer weet.

Voor de rest is het gewoon even een kwestie van een stekker bemachtigen die op je set past. (Ik heb dat dus geregeld dmv een oude kapotte Kenwood hand microfoon) en even de pootjes nameten. Zal ook vast op i-net wel ergens te vinden zijn als je er niet aan durft te meten.
Vervolgens aansluiten en werken ...  Laat je even weten of het gelukt is David?

Citaat van: "Wopper"
ja even detail ik had een peiker en een compleet 5 tooncode systeem met oproep en kwitering gemaakt

jahaaaaa Rob .. hoe bekend. :-) .. Ik heb hier ook met allerlei printjes lopen klootviolen. Ik heb hier zelfs nog een complete ZVEI tooncode gever/ontvanger kast liggen die op iedere willekeurige zend/ontvanger is aan te sluiten. Verder tooncode uitlezing mbv printjes, en TDRS modem en niet te vergeten 5-ton/Hamcom .. :-)   En ben veel bezig geweest met de Pageboy II zoals jij wel weet denk ik heh :-)  ombouwen tot 4 code pieper, 3 code pieper, 2 code pieper... u zegt t maar ! ;-)

En nu .... hebben we c1000 :( ehhhh pardon c2000  (Eerlijk ik raak telkens weer in de war. Het lijkt ook zoveel op elkaar  ;)  )

groeten Roland

Leen Ansems

  • Gast
Re: Peikermike op Kenwood?
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2006, 06:12:42 »
Peiker: microfoonelement 200 Ohm dynamisch kapsel. Draadjes blauw en zwart. Schakelaar: maakkontakt. Aansluitdraden geel en groen. Grijze draad: aarding van schakelaar en huis. Als er een origineel microfoonsnoer aan zit: De witte draad zit met blauw van het element verbonden. De bruine draad met het zwarte draadje hiervan. Geel en groen kleur op kleur. De DD112TF serie heeft een gesloten huis. De TM 110 serie heeft openingen in het huis rond het microfoonelement. Mocht er iemand onderdelen nodig hebben, `k heb snoeren, elementen en schakelaars nieuw op voorraad.
mvg,
Leen